• Lilas

Gnällig 6-månaders.. fler?

Min lilla tjej blev 6 -månader förra veckan och hon har den senaste tiden varit så gnällig.
    Hon ligger på golvet och leker en liten stund.. sen blir hon missnöjd, samma sak med gåstolen.. liten stund sen blir hon missnöjd. Det spelar ingen roll att jag är i samma rum eller precis bredvid.

Det som funkar bäst är att ha henne i babybjörn.. men min rygg har börjat att säga ifrån nu, tungt för rygg och axlar. Vagnen har hon vägrat de senaste veckorna, har ibland försök få henne att somna i den (om hon är trött, såklart) men det leder bara till ännu mer missnöje och skrik. Det enda som funkar är att bära.. men så var det inte förr, då sov hon gärna och längre i både vagga och vagn.

Hon har även börjat att äta mindre än vanligt, kanske kan vara att vi äter mer gröt och pure/mat nu än vi gjort innan. Hon vaknar även mycket på natten och tappar nappen och är allmänt orolig.

Någon som känner igen sig? tips på att få henne mer nöjd.. annars är hon trots allt en glad tjej

• Svar på tråden Gnällig 6-månaders.. fler?
  • jennie30

Låter som vår tjej! men det tillhör åldern,dessutom är det ju en utvecklingsfas runt 6 månader så tror det är den som spökar.

Min har varit sån här nu i snart 3 veckor,bara gnäller och är missnöjd och vill helst också bli buren hela tiden!

Precis som din har min tjej också ätit mindre,aptiten är inte alls som förut,men hon går upp i vikt fint så antar att det inte är något att oroa sig för.

Finns nog inte mycket att göra,bara att vänta ut det även om det är skitjobbigt.

• Veronica76

Sonen är 5,5 mån och har sen i måndags hamnat i kinkfas med att inte vara nöjd med ngt mer är kortare stunder, sämre aprit å sömnproblem. Httade nedan text om språnget som är nu. Hoppas det snart är över.
    Språng 5
    Vid omkring 23 veckors ålder är det dags igen. Barnet blir missnöjt grinigt och lynnigt. Det beror, som tidigare, på att världen kommer i gungning därför att stora förändringar är på väg.
    Det femte språnget, som inträffar vid omkring 6 månaders ålder, kan kallas relationssprånget. Barnet lär sig att omvärlden är stor och själv är han eller hon bara en liten prick. Den leksak barnet vill leka med ligger onåbar uppe på en hylla. Mamma och pappa kan försvinna till ett annat rum och då är de borta. Det kan förstås kännas mycket skrämmande.
    Nu sover barnet ofta sämre. Kanske har det svårt att somna eller vaknar tidigare. Kanske verkar det ha mardrömmar. Barnet blir blygare och vill helst ha mamma eller pappa riktigt nära för att ha koll på att ingen försvinner. Snuttesaker är viktiga.

Så kan du hjälpa barnet:
    Visa barnet att du inte överger det. Låt det vänja sig vid nya situationer i sin egen takt. Lek tittutlekar. Det är roligt att kasta saker och att rasa torn som pappa eller mamma bygger upp. Genomskinliga saker med något inuti är spännande. En plastflaska med lite vatten och skum till exempel. Nu är det hög tid att barnsäkra hemmet. Musik, dans och ramsor brukar uppskattas.

Svar på tråden Gnällig 6-månaders.. fler?