• bebis maj 12

Barn med lätt autism? Hur märkte ni de?

Jag undrar hur ni som har barn med lätt autism märkte de?
    Jag har en kille på 27 mån..och han är hur go som helst..han har dock inte börjat prata än..mer än mamma och pappa och sitt eget språk..annars fattar han allt..gör de vi ber om..jag förstår vad han vill när han ber mig komma och har sina egna ljud för sig..
    Han äter dock inte själv..om de beror på att han matvägrat ett bra tag nu och vi därför matar honom...Sen ser han helst på tv om han får...men han leker också med sin lillebror..Till sättet är han lugn och jätte mysig...

Kan han ha autism eller är han bara seg i utveckligen??

Ska ta upp detta med bvc nästa vecka

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • Svar på tråden Barn med lätt autism? Hur märkte ni de?
  • Sandy02

Barn är olika. Och alla är intresserade av olika saker därför lär dom sig saker i olika takt. Min dotter var tex jätteseg när det gällde att börja gå. Prata då låg hon nästan före dom äldre barnen men sen att lägga pussel kan hon knappt än (fyller 4) det barnen är intresserade av är det dom lär sig snabbast. Tror inte det är något fel på ditt barn. Han är kanske bara inte intresserad av att äta själv, kanske är han jättebra på något annat?

• kaffemamma

Det finns en lista på tidiga tecken på autism som det kan vara bra att kolla igenom på www.autismforum.se
    Det vanligaste är ju att det INTE är autism och att det kommer, men om det skulle vara något inom autismspektrum är det viktigt att få en snabb utredning. Fundera bla över om han pekar, vinkar, kommunicerar på annat sätt än med ord, om han vill visa er saker han tycker är intressanta, hur ögonkontakten är osv, mer info på autismforum!

Svar på tråden Barn med lätt autism? Hur märkte ni de?