• Jmelb

    Kan bakterier sätta stopp för graviditet

    Är det någon som har råkat ut för att de inte kunnat bli gravida p.g.a att du och din kille/man inte har samma baterieflora..

  • Svar på tråden Kan bakterier sätta stopp för graviditet
  • Jasmine86

    Jag och min kille har definitivt inte samma bakterieflora (vem har det egentligen?) men vi är väldigt gravida så nej det kan inte sätta stopp :)

  • SnorkFröken01

    Jag vet inte om det här är relevant, men jag vet att när lesbiska ska inseminseras och en donator inte "funkar" dvs, det blir inget barn med just den sperman, så uppmanas man att byta donator. Ibland funkar det på en gång efter ett byte.
    Jag förstår att du inte kan "byta" din pojkvän eller man! Men som sagt, så funkar det på "vår sida" av barnmakandet.

    Hoppas det var till någon hjälp!

  • Jmelb
    Jasmine86 skrev 2011-08-23 15:39:48 följande:
    Jag och min kille har definitivt inte samma bakterieflora (vem har det egentligen?) men vi är väldigt gravida så nej det kan inte sätta stopp :)

    självklart förstår jag att människor har olika bakterieflora... men det finns dom som även får problem av det. t.ex. vi!
    Ofta så får jag känslan av att jag får svamp efter att vi har sex eller att slemhinnorna blir väldigt iritterade.. för ca 3 år sedan så kunde vi knappt ha sex pga detta, men då kallade de allt för vestibulit.
    men nu har jag hört att de har uppmärksammat detta mer och de kallar det ofta för bakteriell vaginos.
    Så nu undrar jag om det finns någon därute som t.ex. blivit diagnostiserad bakteriell vaginos och haft svårt att bli gravid och någon BM har sagt att det kan bero på det.
  • milja08

    Japp jag har haft bakteriell vaginos och jag och min partner har blivit behandlad för det av Ludmila Ondrasek i Sundsvall, googla på hennes namn så får du fram mera information. Jag har dock trots hennes behandling ännu inte blivit gravid, så jag är ännu oförklarligt barnlös som det så fint heter, men vet att många som fått behandling av henne och dessförinnan gjort flera ivf-försök, lyckats på naturlig väg därefter, om det är en slump eller inte får var och en själv bedömma.

  • Jasmine86
    Jmelb skrev 2011-08-24 09:05:33 följande:

    självklart förstår jag att människor har olika bakterieflora... men det finns dom som även får problem av det. t.ex. vi!
    Ofta så får jag känslan av att jag får svamp efter att vi har sex eller att slemhinnorna blir väldigt iritterade.. för ca 3 år sedan så kunde vi knappt ha sex pga detta, men då kallade de allt för vestibulit.
    men nu har jag hört att de har uppmärksammat detta mer och de kallar det ofta för bakteriell vaginos.
    Så nu undrar jag om det finns någon därute som t.ex. blivit diagnostiserad bakteriell vaginos och haft svårt att bli gravid och någon BM har sagt att det kan bero på det.

    Jo men det förstod jag med :)
    Jag och min kille har haft enorma problem med detta, nästan varje gång vi har sex är det någon av oss som drabbas, av sveda klåda, svamp, ja you name it!
    Jag har haft massor med bekymmer med bakteriell vaginos tidigare och har fortfarande.
    Har blivit behandlad flera gånger. Så jag vet precis vad det är du pratar om.
    Men som sagt, för oss var det inga problem alls.
    Har blivit gravid 3 ggr (2 mf) så enligt min uppfattning ska detta inte påverka..
  • Zinfandel

    Absolut skapar bakterier en ogynnsam miljö i livmodern, både mycoplasma, ureaplasma, gardnerella, gonokocker och särskilt Grupp B Streptokocker. Samma bakterier är dessvärre en vanlig anledning till missfall, det handlar ju inte bara om att bli gravid utan att behålla det också.

  • Zinfandel

    Observera att  både kvinnan & mannen måste behandlas, annars skickar man bakterierna fram och tillbaks. Detta gäller även svamp & UVI.

  • Annelie 76

    Bot mot svamp och bakteriell vaginos:


    Får du problem, se till att både du och sambon behandlas annars återsmittar ni varandra. Läkaren kommer säga att det inte behövs men ge dig inte, han har garanterat sporer/bakterier på sig som du kommer få tillbaka nästa gång ni har sex.

    Får du svamp, gå till gynekologen och få piller som tar bort svampen, håll inte på o kladda med de receptfria medlen. De är inte tillräckligt effektiva när man har känsliga slemhinnor, dessutom kan man bli allergisk mot dem och DET är inte roligt (fick min vestibulit pga allergi mot Pevaryl). Det är också viktigt att veta att det är svamp och inte bakteriell vaginos och det kan bara gynekologen avgöra.

    Får du antibiotika mot bakteriell vaginos (eller nåt annat), be dem skriva ut piller mot svamp också, de allra flesta får svamp av antibiotikan.

    Förebygg svamp och vaginos genom att göra följande:

    Vid mens; använd ekologiska bindor (Natracare el Lingonvecka), Ellen tamponger (med bra bakterier) eller menskopp.

    Efter mens (eller sista mensdagarna om du inte blöder så mycket); behandla dig med Lactal gel eller vagitorier (mjölksyra som göder de bra bakterierna) och/eller Vivag (bra bakterier) i ett par, tre nätter. Vid minsta känning av besvär, kör med Lactal eller Vivag i ett par nätter.

    Komplettera gärna med att köpa bra bakterier i kapsel på hälsokostaffären som man äter, de ger faktiskt effekt i hela kroppen.

Svar på tråden Kan bakterier sätta stopp för graviditet