• tvåbarnsmor89

Äter min son för lite

Enl altheras ersättnings uträkning så ska han äta
    5160gr*150:774 000:744ml/dygn sen tar man det 774/5(antal mål per dygn): 154ml per mål
    våran son på 3½mån (är prematur så är egentligen bara 1½mån) äter max 120ml per gång oftast landar det på 90ml...
    Äter han för lite?
    han väger 5160gr och är 58cm

• Svar på tråden Äter min son för lite
  • Modgun

Nejd et tycker jag inte. Om han växer som han ska och mår bra fö så äter nog han tillräckligt.

• Cloud

Går han upp bra och du erbjuder mer än han orkar äta så äter väl han det han behöver? Och det kan ju inte bli för lite då.

• dubbelmamma0310

Ta det lugnt och stressa inte över maten, vår son född i v 24 har haft och har stora problem med maten under alla år. Men om vi och personalen inte stressat honom så in i h-e så kanske han inte hade behövt fara så illa som han gjort då det gäller maten. Inboxa om du vill ha tips gällande maten...

Ta det lugnt, låt honom äta det han vill och avvakta och se om han fortfarande växer. Ni kommer att märka om han inte får i sig tillräckligt och DÅ måste ni ta kontakt med sjukvården för ev uppvätskning. Ni märker det genom att han blir trött och slö, kanske kissar rosa i blöjan. Det gjorde vår son efter ett par dagar med oerhört lite mat/vätska i sig. Ni märker när han blir uttorkad genom att om du liksom drar i hans hud/skinn så stannar det kvar och går inte tillbaka direkt. Jämför med din egen hud.

Ev kan det bli aktuellt för dig att ta kontakt med logoped för att den ska kunna lugna dig och avgöra om barnet har svårt för att ta tex den nappen ni använder. Det kan vara bra med logopedstöd då ni ska börja med smakportioner. Ibland räcker det att prata med dem så kan man få lite lugn och känna att man är på rätt väg.
    KRAM, hoppas jag inte skrämt upp dig...

• sarsparis

Så länge han går upp i vikt äter han inte för lite, man ska absolut inte stirra sig blind på olika rekommendationer. om du är orolig be att få väga honom varje vecka på bvc.

Svar på tråden Äter min son för lite