• I Am Mine

Budgivning på hus. Hur gör man??

På torsdag är det budgivning på ett hus vi är intresserade av. Det ligger ute för 1995000 kr. det är 4 st med oss som ska vara med i budgivningen.

hur gör man? Om vi är först att komma med ett bud, vad är smartast att lägga sig på då till att börja med? ska man lägga sig under det pris huset ligger ute för?

Vi vet vad vårt tak är, ska man säga det till mäklaren eller hålla det för sig själv?

Kom med alla era tips och råd. Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få! Det är jag som ska sköta budgivningen för oss för min sambo är på jobbet och kan inte sitta i telefon. Hjälp! Jag är jättenervös.

• Svar på tråden Budgivning på hus. Hur gör man??
  • Sale

Du ska absolut inte avslöja vad ni har för tak utan det är något som ni håller för er själva. Tänk till exempel om du vet vad de andra har och när budet är uppe i det lägger du 10,000 kr över och får huset... Det vill man inte vara med om.

Jag tycker att du ska ta det lungt och inte glömma att andas. Är det en budgivning via konferens-samtal eller där mäklaren ringer fram och tillbaka mellan budgivarna? Om det är mäklaren som ringer tänk på att du kan alltid få tid att fundera och konsultera med din sambo.

Budgivningen är ju inte slut förrän alla utom en har valt att stanna.

Lycka till och hoppas att ni får huset!

• I Am Mine
    Sale skrev 2011-08-23 18:17:08 följande:
    Du ska absolut inte avslöja vad ni har för tak utan det är något som ni håller för er själva. Tänk till exempel om du vet vad de andra har och när budet är uppe i det lägger du 10,000 kr över och får huset... Det vill man inte vara med om.

Jag tycker att du ska ta det lungt och inte glömma att andas. Är det en budgivning via konferens-samtal eller där mäklaren ringer fram och tillbaka mellan budgivarna? Om det är mäklaren som ringer tänk på att du kan alltid få tid att fundera och konsultera med din sambo.

Budgivningen är ju inte slut förrän alla utom en har valt att stanna.

Lycka till och hoppas att ni får huset!
    Mm.. goda råd där. Nog smart att inte säga vad ens tak är. Det är budgivning via telefon där mäklaren ringer till var och en. Tack! jag hoppas också vi får det. känns nervöst och spännande
  • I Am Mine

Ingen fler som vet? Om huset ligger ute för 1995000. Är det bra att börja bjuda på t.ex 1810000?

• Anghammarad
    I Am Mine skrev 2011-08-24 07:35:26 följande:
    Ingen fler som vet? Om huset ligger ute för 1995000. Är det bra att börja bjuda på t.ex 1810000?

Om huset ligger ute för 1995000 så kan man ganska lugnt anta att både mäklare och säljare räknar med mer än så. Lite märkligt att ni på förhand vet hur många som avser bjuda på huset.

Om ni är första budgivare så kan ni självklart bjuda under utgångspriset om ni vill. Tänk dock på att det är en liten avvägning hur lågt man skall bjuda. För lågt och säljaren kan bli sur och helt enkelt vägra att sälja till dig även om du är beredd att bjuda mer.

• Lowika
    I Am Mine skrev 2011-08-24 07:35:26 följande:
    Det beror väl helt på om du tror att det är ett rimligt pris eller inte. Bjuder under gör man om man faktiskt inte tycker att det är värt så mycket, eller åtminstone inte så himla mycket mer.

Vet folk som budat över direkt också, för att "skrämma bort" andra intressenter. Och för att huset varit värt mer.

Om ni verkligen vill ha det så var bestämda i era bud. Och konsekventa. Höj t.ex. alltid lika mycket som föregående, eller alltid samma summa varje gång.
  • hymafr

Nu blir jag förstås nyfiken, TS - kan du inte tala om för OSS vad ert tak är

Tänkte mest att vi kan ge råd om hur mycket du ska höja per gång. 

• Lowika
    hymafr skrev 2011-08-24 11:08:50 följande:

Spekulant på samma hus? Flört
  • Lowika
    älskarlivet81 skrev 2011-08-24 11:23:26 följande:
    Hur vet ni att det är fler än ni som kommer vara med i budgivningen?
    Mmmm varför vet ni det? och hur vet du att den "börjar på torsdag". Om ni ringer mäklaren idag och lämnar ett bud så har den ju också startat! Det är inte mäklaren som bestämmer liksom. Lämnar ni ett bud nu, så är mäklaren skyldig att redovisa det till säljaren.

Iofs brukar ju mäklaren ge några dagars betänketid från visningarna och säger "jag börjar ringa runt på xxxdag". Men är ni säkra kan ni ringa redan nu. Då är ni kanske lite väl på.... också.... hmmm man ska visa sig sådär lagom sval, men ändå intresserad... *suck* (köpte hus i våras, efter 2 år!!!... och fy sjutton för att göra om det... det var jobbigt!)
  • ewaulrica

Ni kan alltid avstå första budomgången också, man har rätt att när som helst hoppa in i en budgivning :) då kan ni ju alltid se hur mycket de andra budar innan ni lämnar ert första bud? skulle mäklaren ringa till er först så är det ju bara att säga att ni vill vänta och se vad de andra lägger för bud först.

Sen beror det ju heelt på hur poppis huset är. Läge, marknadsvärde osv osv.. men jag tror att man i en budgivning alltid får vara beredd på att det går upp åtminstone 200 000 till? (såvida det inte är övervärderat av mäklaren redan från början?) Med 4 budgivare kan det springa iväg rätt så fort. :)

Ta det lugnt med "taket" också. Visst, man har kanske ett lånelöfte på si och så mycket och då kan man kanske inte gå högre. Men många "lägger sig" i budgivningar på "precisa summor" dvs att man säger ofta att "vi går till 2 millar prick, sen lägger vi oss". Då kanske man kan vinna på att lägga typ 5000 kr till i bud, och vinna på det!! :D

Usch, budgivningar är en pina ;) har budat på hus otaliga gånger, har väl vunnit 2-3 stycken genom livet. När vi köpte vårt nuvarande hus så la vi bud innan visning, så fort det kom ut på bostadsmarknaden, för vi VILLE VERKLIGEN ha just detta hus. Och vi fick det! :) (utan budgivning, superskönt!)

Lycka till!

• Lowika

Något vi fick lära oss var också att inte lägga oss på en summa som var lätt att "runda av uppåt" så att säga. Försöka "pricka" de andras gränser.

Alltså inte lägga ett bud på 1 995 000, utan istället lägga 2 000 000. För din "motståndare" blir det ju då bara 5000 upp till en jämn och fin siffra. Lägger du 2 000 000 så måste "motståndaren" fundera lite över sin höjning (storleken). Och har du tur har du prickat en gräns för någon av budgivarna, så är de borta.

• ewaulrica
    Lowika skrev 2011-08-24 12:39:58 följande:

Något vi fick lära oss var också att inte lägga oss på en summa som var lätt att "runda av uppåt" så att säga. Försöka "pricka" de andras gränser.

Alltså inte lägga ett bud på 1 995 000, utan istället lägga 2 000 000. För din "motståndare" blir det ju då bara 5000 upp till en jämn och fin siffra. Lägger du 2 000 000 så måste "motståndaren" fundera lite över sin höjning (storleken). Och har du tur har du prickat en gräns för någon av budgivarna, så är de borta.

precis! det var lite så jag menade också! :)
  • Eleator

Var i landet är det här? I Stockholm har man ju nu börjat med acceptpriser, och det ger ju en helt annan budgivningsstrategi än hur det var innan, när folk räknade med att priset skulle upp massor. 

Är det vanlig budgivning där priset "ska" upp för att säljaren ska kunna tänka sig att sälja är det bara onödigt att lägga ett bud under utgångspriset. Är det en marknad där det inte alls är säkert att huset blir sålt kan man förstås göra det. Standard är väl att folk höjer 10-50' i svepet, så ringer mäklaren runt och folk droppar av allteftersom.

Det är egentligen inte så mycket att vara nervös för, i slutändan handlar det om att den som är beredd att betala mest "vinner", inte så mycket strategi som folk tror där. Och det där med att man råkar pricka nåns tak, är personen verkligt intresserad av huset kommer den höja sitt tak lite lite. 

• I Am Mine
    älskarlivet81 skrev 2011-08-24 11:23:26 följande:
    Hur vet ni att det är fler än ni som kommer vara med i budgivningen?
    Mäklaren sa det när han ringde.
  • I Am Mine
    Lowika skrev 2011-08-24 11:22:20 följande:
    Spekulant på samma hus? Flört
    Det beror på det. Var bor du?
  • I Am Mine
    Anghammarad skrev 2011-08-24 10:58:16 följande:

Om huset ligger ute för 1995000 så kan man ganska lugnt anta att både mäklare och säljare räknar med mer än så. Lite märkligt att ni på förhand vet hur många som avser bjuda på huset.

Om ni är första budgivare så kan ni självklart bjuda under utgångspriset om ni vill. Tänk dock på att det är en liten avvägning hur lågt man skall bjuda. För lågt och säljaren kan bli sur och helt enkelt vägra att sälja till dig även om du är beredd att bjuda mer.

Jo jag är rädd för det jag med, så risken är väl att det springer iväg och blir jättedyrt. Men det är inte lika fräscht som de andra i samma område som ligger ute så de har lagt priset lite lägre pga det tror jag.
  • I Am Mine
    ewaulrica skrev 2011-08-24 11:39:57 följande:

Ni kan alltid avstå första budomgången också, man har rätt att när som helst hoppa in i en budgivning :) då kan ni ju alltid se hur mycket de andra budar innan ni lämnar ert första bud? skulle mäklaren ringa till er först så är det ju bara att säga att ni vill vänta och se vad de andra lägger för bud först.

Sen beror det ju heelt på hur poppis huset är. Läge, marknadsvärde osv osv.. men jag tror att man i en budgivning alltid får vara beredd på att det går upp åtminstone 200 000 till? (såvida det inte är övervärderat av mäklaren redan från början?) Med 4 budgivare kan det springa iväg rätt så fort. :)

Ta det lugnt med "taket" också. Visst, man har kanske ett lånelöfte på si och så mycket och då kan man kanske inte gå högre. Men många "lägger sig" i budgivningar på "precisa summor" dvs att man säger ofta att "vi går till 2 millar prick, sen lägger vi oss". Då kanske man kan vinna på att lägga typ 5000 kr till i bud, och vinna på det!! :D

Usch, budgivningar är en pina ;) har budat på hus otaliga gånger, har väl vunnit 2-3 stycken genom livet. När vi köpte vårt nuvarande hus så la vi bud innan visning, så fort det kom ut på bostadsmarknaden, för vi VILLE VERKLIGEN ha just detta hus. Och vi fick det! :) (utan budgivning, superskönt!)

Lycka till!

Det är bra läge men i sämre skick, eller mer att fixa än i andra hus runtomkring som är till salu.

ja det där med ojämna bud har jag snappat upp på flera ställen. det ska jag använda

Tack tack!
  • I Am Mine
    hymafr skrev 2011-08-24 11:08:50 följande:

Näe... tror inte det..
  • Lowika
    I Am Mine skrev 2011-08-24 14:54:33 följande:
    Det beror på det. Var bor du?
    alltså; jag är inte TS. Jag har redan ett hus Glad
Svar på tråden Budgivning på hus. Hur gör man??