• Loppan71

Utvecklingsbedömning (låååångt)

Hej
    Har en fråga kring utvecklingsbedömning. Vi har begärt detta för vår A som är 4,5 år. A har en kromosomavvikelse, talar 8-10 ord, tecknar 250 tecken, kan inte sitta stilla o titta på tv-läsa bok-lyssna på saga, har svårt med finmotorik (äta, rita) lite stapplig i sin gångstil, klarar inte stoppa klossar i hål, otroligt minne och fenomenal på att härmas. Vi  vill veta hur hans utveckling förhåller sig jmf med andra 4,5 åringar. Träffade i förra veckan vår nya psykolog på hab som under en timme frågade oss om vilken förskola han gått på + annat som bör stå i journalen. 2 min ägnades åt att beskriva testsituationen. I dag var det dax för första testet. Psykolog hälsade inte på A, gick inte ner på knä och såg honom i ögonen. När vi klev in i rummet gav hon tre instruktioner på en gång. Här ska du vara, du ska sitta på stolen och du ska titta i boken. A lyssnar inte utan ögonkontakt och en instruktion i taget. Han tittade inte ens i
    boken hon la fram utan ville slå igen den, hoppa ner från stolen, känna på dörren. Han fick tag i en penna och hon frågade om han tyckte om att rita. Sa därefter att han kanske skulle få rita, reste sig och tog i ett skåp, satte sig igen och slog åter upp boken. Naturligtvis ville A omedelbart rita i boken men det fick han ju inte. Två ggr frågade hon hur gammal A var??? Därefter avslutade vi. Hon tog inte kontakt med A vid avskedet el på annat sätt visade att hon noterat honom. Vår supersociale lilla kille (som registrerar allt!!!) noterade nog inte ens att han träffade henne. Jag tycket hel situationen kändes komisk men mest tragisk. Är det så "test" är utformade? Vår stora kille skulle säkert klarat detta vid A:s ålder men han skulle inte ha medverkat tills om personen inte tittar på honom eller presenterar sig. Vad har ni för erfarenhet av utvecklingsbedömningar? vi vill ha en heltäcknde bedömning gällande hur A interagerar med andra barn, koncentrerar sig, motoriska funktion, språk och förståelse. Hab har reagerat med ett frågetecken och menar på att de endast gör bedömningar av hans ev lågbegåvning/utvecklingsstörning. Psykologen sa att det var BVC som utförde andra bedömningar!? A har besök hab sedan han var 5 mån, är troligtvis utvecklingsstörd och så ojämn i sina funktioner att vår tidigare habläkare rekomenderade tidig bedömning och ev medicinering för hans "alla myror i kroppen". Är det jag som är en överkänslig mamma som aldrig blir nöjd med de insatser som erbjuds eller?? 
    ,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 20:50
    Det var inte A hon frågade om hans ålder (det hade varit en trevlig gest) utan mig.

• Svar på tråden Utvecklingsbedömning (låååångt)
  • Mamma till tre kottar

Hab här gjorde en "besiktning" för 1½ år sedan. Psykologen gjorde en utvecklingsbedömning, men tittade inte alls på begåvning/utvecklingsstörning (ointressant för vår del) istället tittade hon närmare på bl.a. arbetsminne. Hur testet gick till vet jag faktiskt inte för jag var inte med (sonen var 11 år), men han hade inte medverkat om hon gjort som du beskrev. Sedan tittade arbetsterapeuten på finmotorisk förmåga och ADL. Sjukgymnasten tittade på grovmotorisk utveckling. Specialpedagogen besökte fritids en dag för att göra sig en uppfattning om hur han integrerade (eller inte integrerade) med övriga barn. Till sist gjorde logopeden en omfattade bedömning av hans språkförståelse.

Utvecklingsbedömning är ett "samlingsbegrepp" och det kan innehålla väldigt olika saker. Det gäller att vara tydlig med syftet. Hur testen går till beror också till stor del på vilka test som används - det finns MÅNGA...   

• Loppan71

Hej! Tack för bra beskrivning av en utvecklingsbedömning samt tips på Omega 3.
    Just den typen av bedömning var det vi efterfrågade. A jobbar hårt med att göra sig förstådd samt att synas så vi tror att det inte finns någon ork till annat. Kartläggning av förmågor skulle göra det lättare att stödja honom. Bl a har hab uttryckt att de inte träffat på någon som A tidigare och att de därför inte har några tips till oss. Nu var psykologen så ointresserad av A så det kändes som att de faktiskt inte har den minsta lust att lära känna honom heller. Omega 3 har jag hört flera som blivit hjälpt av. Jättekul att det fungerar! Vi har provat olika sorter längre perioder men tyvärr ingen skillnad i A:s tempo... Ska ta nya tag med psykologen. Känns skönt med lite feedback så snurrar tankarna lite saktare...

• Little Ms Chatterbox

Har ni testat Omega redan? Vad var det för sort, märket? Vilken dos?
    Hur är han i humöret annars? Raseriutbrott? Impulsiv? Hur sover han?
    När ni testade med Omega såg ni någon annan framgång med språket (tal och /eller teckna)?

Anledningen till att jag frågar är att jag undrar om han har fått tillräcklig stor dos och vad för sort som är bäst för just honom.
    Omega är ett antal fetter som ensamma eller tillsammans påverkar olika.
    Omega-3 är främst bra för hjärtat och leder
    Omega-6 är bra för huden
    Tillsammans påverkar de hjärnan positivt så man kan skärpa koncentrationen, lugnare humör, hyperaktivitet och sömnen.
    Omega-7 är främst bra för slemhinnorna.
    Omega-9 är bra för huden och tillsammans med Omega-3 och -6 så får man många bra effekter.
    Just Omega-3 består av både EPA och DHA. De ensamma har man sett en effekt som inte riktigt går att få fram när de är tillsammans. DHA är väldigt bra för hjärnas utveckling så den brukar vara bar att äta när man är gravid och ammar, och till barn upp till ca 12 månader.
    EPA har visat sig var väldigt bra för ett explosivt humör, hyperaktivitet och aggressioner.
    Ibland måste man testa olika sorter och kanske blanda lite  så man får den bästa effekten.

Själv så äter jag PlusEPA, det är en kapsel med bara EPA i, ganska stor mängd. 6-7  Eye Q är lika det mycket EPA i som PlusEPA. Jag började ta den för att se om min PMS skulle bli bättre och det blev den verkligen. Sen så upptäckte jag att jag fick mycket bättre tålamod med barnen (4 st mellan 4 och 9 år) och känner mig mycket piggare.
    Min son har ADHD och Atypisk Autism han äter 1 PlusEPA kapsel på morgonen och 2 MorEPA min på kvällen. Det jag har märkt på mina barn så kommer den bättre sömnen när de får Omega-3 och Omega-6 i kombination.
    En del behöver högre dos än de rekommenderade, man kanske inte kan ta upp rätt dos eller så är behovet av Omega helt enkelt större för den personen.

Hoppas du förstår min nyfikenhet men det är bara för att försöka hitta något som är riktigt rätt för er son.

• Pinje

Jätteintressant, min dotter på 5,5 år skall göra utvecklingsbedömning nu tidig höst. Hoppas de inte gör som för er ts. Jag skall defenitivt fråga om hur testsituationen ser ut och sånt. Min dotter kommunicerar ganska bra, men om man inte känner henne är det svårt att förstå hennes tal. Klarar en psykolog av att jag sitter och upprepar det hon säger? Finns det psykologer som förstår tecken som stöd? Jag undrar en del över det att hennes problem att uttala ord skall påverka bedömningen.

• Loppan71

Hej
    Tänkte bara berätta för dig, Pinje, att det finns test som inte kräver så mycket muntlig kommunikation. Jätteklokt av dig att be om en beskrivning av testsituationen och hur du som förälder ska agera. Vi skulle absolut ha gjort det. Hur som haver kan jag tillägga att nästa testsituation av A på förskola, med personal, blev liknande. Jag har idag sagt ifrån denna psykolog och vi väntar på en annan. Jätteskönt, tyvärr fördröjer det väl hela utredningen men det är viktigt att man känner förtroende för den som ansvarar. Lycka till!

Svar på tråden Utvecklingsbedömning (låååångt)