Utvecklingsbedömning (låååångt)
Hej
Har en fråga kring utvecklingsbedömning. Vi har begärt detta för vår A som är 4,5 år. A har en kromosomavvikelse, talar 8-10 ord, tecknar 250 tecken, kan inte sitta stilla o titta på tv-läsa bok-lyssna på saga, har svårt med finmotorik (äta, rita) lite stapplig i sin gångstil, klarar inte stoppa klossar i hål, otroligt minne och fenomenal på att härmas. Vi vill veta hur hans utveckling förhåller sig jmf med andra 4,5 åringar. Träffade i förra veckan vår nya psykolog på hab som under en timme frågade oss om vilken förskola han gått på + annat som bör stå i journalen. 2 min ägnades åt att beskriva testsituationen. I dag var det dax för första testet. Psykolog hälsade inte på A, gick inte ner på knä och såg honom i ögonen. När vi klev in i rummet gav hon tre instruktioner på en gång. Här ska du vara, du ska sitta på stolen och du ska titta i boken. A lyssnar inte utan ögonkontakt och en instruktion i taget. Han tittade inte ens i
boken hon la fram utan ville slå igen den, hoppa ner från stolen, känna på dörren. Han fick tag i en penna och hon frågade om han tyckte om att rita. Sa därefter att han kanske skulle få rita, reste sig och tog i ett skåp, satte sig igen och slog åter upp boken. Naturligtvis ville A omedelbart rita i boken men det fick han ju inte. Två ggr frågade hon hur gammal A var??? Därefter avslutade vi. Hon tog inte kontakt med A vid avskedet el på annat sätt visade att hon noterat honom. Vår supersociale lilla kille (som registrerar allt!!!) noterade nog inte ens att han träffade henne. Jag tycket hel situationen kändes komisk men mest tragisk. Är det så "test" är utformade? Vår stora kille skulle säkert klarat detta vid A:s ålder men han skulle inte ha medverkat tills om personen inte tittar på honom eller presenterar sig. Vad har ni för erfarenhet av utvecklingsbedömningar? vi vill ha en heltäcknde bedömning gällande hur A interagerar med andra barn, koncentrerar sig, motoriska funktion, språk och förståelse. Hab har reagerat med ett frågetecken och menar på att de endast gör bedömningar av hans ev lågbegåvning/utvecklingsstörning. Psykologen sa att det var BVC som utförde andra bedömningar!? A har besök hab sedan han var 5 mån, är troligtvis utvecklingsstörd och så ojämn i sina funktioner att vår tidigare habläkare rekomenderade tidig bedömning och ev medicinering för hans "alla myror i kroppen". Är det jag som är en överkänslig mamma som aldrig blir nöjd med de insatser som erbjuds eller??
,
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 20:50
Det var inte A hon frågade om hans ålder (det hade varit en trevlig gest) utan mig.