• Längtandsfull

Ni som säljer på tradera. Dela gärna med er av era bästa tips och mycket annat =)

Jag skall sälja mycket på tradera nu inom det närmsta.
    Mycket barnkläder och skor.

Men nu vill jag ha tips på bärst försäljning.

Exempel.
    Vilket är bästa sluttid/dag?
    Något som är speciellt bra att skriva med i auktionen?
    Vilket fraktsätt skall man använda sig av?DHL,Schenker,posten osv?
    Bra dåligt med dom olika fraktsätten/företagen?

Ja det är bara lite som jag kommer på nu..

Skriv allt ni kommer på.
    Man vill ju få in så mycket pengar som möjligt och man vill ju också få allt så smidigt som möjligt. Kanske lätt att det blir rörigt när det är så mycket man skall sälja.

Tips Tips Tips!!!

• Svar på tråden Ni som säljer på tradera. Dela gärna med er av era bästa tips och mycket annat =)
  • Hippopotame1
    Vilket är bästa sluttid/dag?

Det är bättre att låta auktionen sluta på en kväll eller helg, då folk är lediga och kan sitta och bevaka auktioner.
    Tänk på att det kostar extra att välja en annan sluttid än den som automatiskt blir då man väljer hur många dagar auktionen ska vara.  

Något som är speciellt bra att skriva med i auktionen? 

En god och korrekt svenska är viktigt, det ser mer seriöst ut. Många söker på enstaka ord när de söker efter något, t ex "armband" eller "silver". Om du ska sälja ett silverarmband kan det löna sig att skriva t ex "silverarmband silver armband" i rubriken för att din auktion ska komma med i sökresultat.  

Vilket fraktsätt skall man använda sig av?DHL,Schenker,posten osv?

Själv har jag bara fraktat med posten. Använd dock inte postens portoguide som finns länkat på Tradera. Den stämmer oftast inte. Ta med paktetet till posten (ofta i en ICA-affär el likn) och väg istället, för att få rätt porto. Men frankera inte än! Du kanske inte får varan såld.

Om man lägger ut något för 9 kr och inte får sålt varan slipper du osåltavgiften.
  • Hippopotame1

Lite mer:

Tydlig beskrivning av varan

Gärna vilken tvättemperatur när det gäller barnkläder!

Bra bilder

Förtydligande: om man alltså lägger ut något för 1-9 kr. Då slipper man osåltavgiften.       

• Hippopotame1

Ja man kan ändra klockslag så att autionen slutar när man själv vill, men då kostar det extra, 10 kr tror jag.

• Längtandsfull
    Hippopotame1 skrev 2011-08-23 21:24:07 följande:
    Ja man kan ändra klockslag så att autionen slutar när man själv vill, men då kostar det extra, 10 kr tror jag.
    ok men om man inte ändrar tiden så blir det samma som när man lägger in annonsen då?

Är det bra söndag kväll? Då är väll dom flesta hemma. 
  • Längtandsfull

Så du slår alltså in alla "annonser" i paket och går och kollar på posten vad var paket kostar?
    Hur vet du sen vad som är i vad paket?
    verkar lite krångligt eftersom att det blir så enormt nycket småpaket.

• Hippopotame1
    Längtandsfull skrev 2011-08-23 21:28:20 följande:
    ok men om man inte ändrar tiden så blir det samma som när man lägger in annonsen då?

Är det bra söndag kväll? Då är väll dom flesta hemma. 

Ja precis. Du kan välja hur många dagar auktionen ska pågå. Detta kostar inget extra.
    Söndag kväll är nog bra. 
  • Hippopotame1
    Längtandsfull skrev 2011-08-23 21:30:11 följande:
    Så du slår alltså in alla "annonser" i paket och går och kollar på posten vad var paket kostar?
    Hur vet du sen vad som är i vad paket?
    verkar lite krångligt eftersom att det blir så enormt nycket småpaket.

Ja det kan ju så klart bli lite krångligt om man har många paket. Om du har en digital hushållsvåg kan du ju väga själv och räkna ut portot. Grejen är den att om man väger en vara opackad och anger ett pris, kan detta ändras när du har packat då även emballaget väger några gram vilket kan putta paketet över gränsen till ett högre porto.

Jag brukar bara lägga t ex bodyn i en påse utan att försluta den. 

Ett annat tips är att  skapa ett slags formulär för att hålla reda på dina auktioner. Jag bara ritar några kolumner på ett papper med rubrikerna Objekt, slutdatum, köpare, pris, frakt, summa, betaldatum och postdatum. Då blir det lättare att hålla reda på vem som har köpt vad och vad som är betalt och vad som är skickat.

Och här är en till (haha):
    Skapa ett automatiskt vinnarmail som skickas automatiskt till auktionsvinnaren. Sparar tid och energi.
  • Längtandsfull
    Hippopotame1 skrev 2011-08-23 21:44:03 följande:
    Ja det kan ju så klart bli lite krångligt om man har många paket. Om du har en digital hushållsvåg kan du ju väga själv och räkna ut portot. Grejen är den att om man väger en vara opackad och anger ett pris, kan detta ändras när du har packat då även emballaget väger några gram vilket kan putta paketet över gränsen till ett högre porto.

Jag brukar bara lägga t ex bodyn i en påse utan att försluta den. 

Ett annat tips är att  skapa ett slags formulär för att hålla reda på dina auktioner. Jag bara ritar några kolumner på ett papper med rubrikerna Objekt, slutdatum, köpare, pris, frakt, summa, betaldatum och postdatum. Då blir det lättare att hålla reda på vem som har köpt vad och vad som är betalt och vad som är skickat.

Och här är en till (haha):
    Skapa ett automatiskt vinnarmail som skickas automatiskt till auktionsvinnaren. Sparar tid och energi.
    Kanske bra att skaffa sig en digital våg då =)
    tack för alla dina bra svar dom kommer hjälpa mig massor..

Men är det inte bra att skicka eget vinnarmail eller har det ingen betydelse kanske.
  • Hippopotame1

Klart du kan! Jag har en färdig mall sparat på skrivbordet (worddokument). Jag skriver bara in de aktuella uppgifterna (vara, pris, frakt). Så här ser det ut!

Hej!
    Grattis till det vinnande budet av…
    Pris: …
    Frakt: …

Sätt in … kr på mitt Swedbankkonto:
    Clearingnr: xxxxx
    Kontonr: xxx xxx xxx  xxx
    Mottagarnamn: xxxxxx xxxxxx

Märk med ditt Tradera-alias eller ditt namn.

Skicka gärna ett mail när detta är gjort.

Betalningen skall vara mig tillhanda senast 3 dagar efter avslutad auktion om vi inte har kommit överens om något annat.

Maila om du har några frågor eller funderingar!

Vänliga hälsningar

• Hippopotame1

Bara att klistra in det i mailet till vinnaren.

• soda

Jag tycker inte söndag kväll är jättebra, vardagkvällar typ efter kl 20-21 tycker jag är toppen! Är så många auktioner som går ut på söndagar så känns som man lätt "tappas" bort där.

Och en bra beskrivning med BRA bilder, om det tex är något fel på plagget ta tydliga bilder som visar det.
    Och jag tycker det är bra att skriva om plagget man säljer är namnet eller inte.

Jag använder mig bara av posten, tycker det är smidigast, tyvärr är det oftast dyrast också! Men dhl / schenker kräver ofta att man måste skriva ut en bekräftelse på skrivare, vilket jag inte har. Annars är ju både dhl / schenker bra då man får ett kollinr och kan följa varan på vägen, till skillnad från posten, fast jag har sålt över 300 saker på tradera och aldrig att något försvunnit!

Och ja en digitalvåg är toppen! Jag packar i mailingbags, kostar iofs en liten slant men är värt det tusen ggr om, istället för att klippa och klistra med papper / påsar (och det kostar ju också egentligen)

• Hippopotame1
    Längtandsfull skrev 2011-08-23 22:03:02 följande:
    Smart =) Jag tar den.. Hoppas det är lugnt

Gör't! Skrattande
  • Längtandsfull
    soda skrev 2011-08-23 22:02:07 följande:
    Jag tycker inte söndag kväll är jättebra, vardagkvällar typ efter kl 20-21 tycker jag är toppen! Är så många auktioner som går ut på söndagar så känns som man lätt "tappas" bort där.

Och en bra beskrivning med BRA bilder, om det tex är något fel på plagget ta tydliga bilder som visar det.
    Och jag tycker det är bra att skriva om plagget man säljer är namnet eller inte.

Jag använder mig bara av posten, tycker det är smidigast, tyvärr är det oftast dyrast också! Men dhl / schenker kräver ofta att man måste skriva ut en bekräftelse på skrivare, vilket jag inte har. Annars är ju både dhl / schenker bra då man får ett kollinr och kan följa varan på vägen, till skillnad från posten, fast jag har sålt över 300 saker på tradera och aldrig att något försvunnit!

Och ja en digitalvåg är toppen! Jag packar i mailingbags, kostar iofs en liten slant men är värt det tusen ggr om, istället för att klippa och klistra med papper / påsar (och det kostar ju också egentligen)
    ja det är ju krångligt att man behöver skrivare.
    men samtidigt så vet jag att man får lådor av dhl att skicka varan i och då vet man ju mer exakt vad det kostar. Då behöver man ju inte väga det. men då får man ju skaffa en skrivare.
Svar på tråden Ni som säljer på tradera. Dela gärna med er av era bästa tips och mycket annat =)