• Tezzan1981

Ska jag ge upp, potträning på envis 3-åring

min pojke fyller snart 3, och jag börjar snart ge upp.
    Vi har nu tagit bort blöjan helt (förutom på natten) de senaste 3 veckorna. Men det händer inget!!
    Han kissar på sig varje gång, och även bajsar. På denna period har han kissat på toan 3 ggr totalt. Han blir jätteglad när han väl gör det, men han säger aldrig till innan han blir nödig. och han bråkar varje gång och det är en väldig diskussion innan han går med på att sitta på toan. han sitter oftast bara typ 15 sekunder också.
    han är även utan blöja på dagis men det går lika dåligt där. dock sitter han på pottan där utan att bråka innan.
    han kan ibland hålla sig upp till 6-7 timmar och säga att han inte är nödig (än fast jag vet att han är det). när jag vet att han är nödig så ser jag på honom att han blir lite orolig och ber om blöja (han får dock ingen). så han känner ju uppenbarligen av det. han vill dock inte "släppa ut" kisset när han sitter på toa.
    suck, what 2 do?
    kom inte och säg att han inte är redo, för seriöst, hur många 3-åringar hade blöja för 30 år sedan?
    då såg man bara till att lösa situationen.
    men jag vet inte hur jag ska göra...

• Svar på tråden Ska jag ge upp, potträning på envis 3-åring
  • Lilla Linda

Jag kommer nog ändå säga att han nog inte är redo ännu
    Jag väntade ut mina barn tills dom inte ville ha blöjan och dom självmat gick och satte sig på toan.
    Dom har aldrig kissat i sina sängar. Dock har det hänt olyckor på dagis då dom lekt och så men jag tycker du gott kan vänta lite till

• Bettyboopan1984

min dotter blev 3 i april och hon är likadan.. vägrar släppa sin kära blöja.. jag har lagt det lite på is ett tag o så försöker jag snart igen.. Frågar lite då o då om jag ska på toa om hon också vill sitta osv, men sätter absolut ingen press på henne på det sättet.. Ja, du förstår säkerligen hur jag menar.. Vet inte heller hur jag ska göra med detta egentligen, så det ska bli spännande o se vad du får för tips här..

• A von B

Potta istället för toa. Locka med godis som belöning. Inga byxor eller kalsonger på hemma utan helnaket. Pottan till hands överallt. Provsitta pottan även om det inte kommer något. Locka med att göra farmor/mormor/någon annan stolt om det kommer något/han provsitter.

Dessa knep har fungerat för oss nu när vi vant av i sommar. Vår son är helt torr nu.   

• Maria222

Kanske har ni hamnat i en maktkamp om kisset?
    Jag skulle helt klart kapitullera om jag var du. Ge honom blöja om han vill ha det och prova igen om ett par månader. Då ser du till att göra pottan/toan till en rutin. Gå tillsammans med honom regelbundet. Kissa samtidigt. Läs gärna en bok, då kan man få barnet att sitta kvar en stund. Men viktigt! Lägg inga värderingar i huruvuda han kissar eller ej... man är inte duktig när man kissar på toaletten, eftersom det då indirekt ger signalen att man är dålig om man skulle missa en gång.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Habaladabala

Jag skulle nog oxå säga att han inte är (mentalt) redo, min tjej var likadan. Vi började träna henne sommaren som hon var 2 år (hon är född 30 mars) men det gick verkligen inte, sen hela året har hon totalt vägrat potta/toa fram tills nu i sommar (drygt 3 år) som hon och vi tillsammans bestämde att nu är hon för stor för blöjor och det har funkat kanon. Nu har hon inte ens blöjor när hon sover.

Att inga 3åringar hade blöjor för 30 år sen tror jag enbart beror på att blöjorna är så bra nu, det är inte obekvämt att kissa i blöjan men det är obekvämt att kissa i pottan för då måste man avbryta leken och springa iväg.

Han har ju uppenbart det fysiska som krävs eftersom han kan hålla sig så många timmar om ni lägger det på hyllan ett tag så kommer det psykiska växa ikapp snart och han kommer vilja gå på toan/pottan.  

• Maria222
    A von B skrev 2011-08-23 21:49:30 följande:
    Potta istället för toa. Locka med godis som belöning. Inga byxor eller kalsonger på hemma utan helnaket. Pottan till hands överallt. Provsitta pottan även om det inte kommer något. Locka med att göra farmor/mormor/någon annan stolt om det kommer något/han provsitter.

Dessa knep har fungerat för oss nu när vi vant av i sommar. Vår son är helt torr nu.   
    Att använda godis som belöning och att utnyttja barnets samvete tycker jag är att gå en smula för långt när det gäller potträning faktiskt.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • A von B
    Maria222 skrev 2011-08-23 21:59:14 följande:
    Att använda godis som belöning och att utnyttja barnets samvete tycker jag är att gå en smula för långt när det gäller potträning faktiskt.
    Jaha det kommer säkert bli en mycket bättre människa av ditt barn än mitt då tack vare att du pottränar rätt. Grattis!
  • Habaladabala
    A von B skrev 2011-08-23 22:04:27 följande:
    Jaha det kommer säkert bli en mycket bättre människa av ditt barn än mitt då tack vare att du pottränar rätt. Grattis!
    Oj, var det känsligt ämne?

Jag tycker också att man ska försöka träna utan mutor/hot så långt det går. Jag TROR att när barnet är redo så är det belöning nog att det lyckas kissa/bajsa i toan/pottan, behövs det godis eller annat som lockar så är barnet inte riktigt redo.
    Men det beror ju på hur länge man orkar vänta ut barnet. 
  • Tezzan1981
    A von B skrev 2011-08-23 21:49:30 följande:

potta, toa spelar ingen roll tyvärr. vi har båda och växlar mellan. belöningar har vi testat men fungerar bara tillfälligt. inget som är bra i längden heller med sötsaker.
    provsitter man för ofta också utan att det kommer något blir det jobbigt för barnet och de blir lite förvirrade.
    vi har ju försökt berömma när det kommit något men som någon skrev här så är det ju viktigt att inte lägga för mkt värdering i det. jag är rädd att jag redan gjort det ett par gånger. han har nog sett i mina ögon att jag blir "besviken".
    svårt att göra rätt hela tiden...
  • Habaladabala
    Tezzan1981 skrev 2011-08-23 22:15:18 följande:
    potta, toa spelar ingen roll tyvärr. vi har båda och växlar mellan. belöningar har vi testat men fungerar bara tillfälligt. inget som är bra i längden heller med sötsaker.
    provsitter man för ofta också utan att det kommer något blir det jobbigt för barnet och de blir lite förvirrade.
    vi har ju försökt berömma när det kommit något men som någon skrev här så är det ju viktigt att inte lägga för mkt värdering i det. jag är rädd att jag redan gjort det ett par gånger. han har nog sett i mina ögon att jag blir "besviken".
    svårt att göra rätt hela tiden...
    Sluta prata om det och ta på honom blöja inom snar framtid kommer han vilja vara lika "stor" som kompisarna och då går det mycket bättre.
    Han låter precis som min tjej, vi provade "allt" men det gick bara inte hon ville verkligen inte.

Om vi vänder på det....
    VARFÖR vill du att han ska sluta med blöjor nu? Varför är det så viktigt? 
Svar på tråden Ska jag ge upp, potträning på envis 3-åring