• jagoduoentill

    Mamma övergav dig inte :(

    skolar in min 1,5 åriga lilla tös på förskolan

    hela förra v 1h om dagen, jag satt i ett hörn alla dagar..
    denna v är det 2 h / dag som gäller. 

    idag skulle jag prova att lämna...

    igår sa ena läraren till mig att inte lämna bygget utan stanna i fika rummet om jag skulle behövas.

    idag så skickar dem iväg oss o säger att det e inget kul att sitta där i 1,5 h... gå ni. vi tar era mobil nr så ringer vi om det e nåt..

    jag lämnade 09,30 med en puss o en kram och s tt mamma går nu och kommer snart igen..

    det gick hur bra som helst, hon fortsatte leka, dem åt frukt.kl 10 gick dem ut och ca 10,15 så säger hon mamma... då förklarar fröknarna att mamma e inte här o då blev hon jätte ledsen. och då menar jag JÄTTE ledsen..

    jag skulle vara borta till 11.. men av någon anledning så gick jag dit 10.45

    alla barnen är ute o leker men jag ser inte min flicka.. frågar då en utav fröknarna var min tjej är o hon svarar att hon har haft det lite jobbigt och hon blev ledsen o skrek så hon fick gå in...då slänger en annan jävla skata ur sig att ledsen det var milt uttryckt. hon var ju alldeles  galen..

    jag kutar in o hör min dotter gallskrika. springer in o tar henne i min famn o säger att mamma är här nu o försöker trösta allt vad jag kan... jag fick ingen kontakt med henne. hon vägrade släppa armarna om mig, jag gick hem med henne i famnen, gick runt med henne i famnen tills hon somnade av ren utmattning, hon sov från o till i 2h (vaknade o grät 4 ggr)
    sen när hon gick upp var hon nästan som hon brukar igen förutom att hon var jätte mammig och fick gråt attacker...
    varför i hela jävla världen ringde dem mig inte.. varför lät dem det gå så långt, de var ju därför dem fick våra telefonnr... jag vill inte lämna min flicka imorgon, jag vill verkligen inte.. hur ska jag förklara för henne att mamma inte övergav henne...hur??

    alla säger att det går över och att hon mest troligt senare inte ens kommer vilja följa med hem så roligt hon har...

    men ni skulle sett henne... gråten o blicken i hennes ögon.... mitt hjärta har sprängts i tusen bitar...hur ska vi klara mrgondagen.. nån som har nåt råd....snälla
     

  • Svar på tråden Mamma övergav dig inte :(
  • Kotthare

    Om du har möjlighet, bryt inskolningen! Fy, vad arg jag blir, sådär hade vi aldrig gjort på vår förskola! Aldrig! Vi försöker trösta och avleda, men går det inte så betyder det att vi gått för fort fram. Då får mamma komma och vi får göra en ny plan för inskolningen.
    Lämna inte din lilla tjej om det känns hemskt för dig, då blir det inte bra!

  • jagoduoentill

    oj föråt...nej hon var altså inte ensam, det var en fröken inne med henne... men hon kunde lika gärna inte varit där för hon gjorde inte så mkt...

    hur ska jag kunna bryta inskolningen? jag måste jobba fom måndag 

    o någon gång måste hon ju... men huuuuurr... hur.. jag tänker ALDRIG lämna mitt barn om hon gråter imorgon.... kan man strunta i att lämna då el vad ska man göra? för jag tror inte hon kommer låta mig gå imorgon 

  • Kotthare

    Kan du ta ledigt en vecka eller några dagar och göra om inskolningen?

  • 4blevde

    du har rätt till en så lång inskolning som din dotter behöver, en kompis till mig skolade in sin dotter på dagis i 6 veckor!!! japp det gick bara inte att lämna efter bara några dagar. så stå på dig, du behöver absolut inte gå ifrån innan din dotter är redo!!!
    och dom ska ringa dig om hon skulle bli ledsen igen!!!


    Mamma till Oliver-Jan-00, Felix-Jan-06 och Ebba-Nov-07 Lillebror BF 13 Dec-11
  • jagoduoentill
    Kotthare skrev 2011-08-23 22:26:11 följande:
    Kan du ta ledigt en vecka eller några dagar och göra om inskolningen?
    vad skulle skillnaden vara?
  • jagoduoentill
    4blevde skrev 2011-08-23 22:29:03 följande:
    du har rätt till en så lång inskolning som din dotter behöver, en kompis till mig skolade in sin dotter på dagis i 6 veckor!!! japp det gick bara inte att lämna efter bara några dagar. så stå på dig, du behöver absolut inte gå ifrån innan din dotter är redo!!!
    och dom ska ringa dig om hon skulle bli ledsen igen!!!
    hur gick det till? var hon med i flera veckor så att barnet kanske kände sig mer tryggt med fröknarna el?
  • Kotthare

    Att det går långsammare! Så att du och hon hinner bli trygga innan hon ska vara själv.

    Att hon är ledsen när du lämnar är ju helt naturligt, men hon ska inte behöva vara lessen i timmar!

  • Lindreas

    Men för i helvete, vad arg jag blir! Sådär får det inte gå till! När jag ber en förälder att gå iväg, så ringer jag så snart deras barn blir "för ledsna", det märker man ju! En liten tår eller en minuts gråt men som lugnas av att sitta hos en personal en stund är okej, likaså är det okej att ett barn enbart vill sitta i famnen hos en vuxen. Men ett barn som gråter och skriker utan att sluta är inte redo att lämnas ännu och då SKA föräldern ringas tillbaka omedelbart! Usch!

    Bryt inskolningen, eller var med hela dagarna igen, börja om! Och prata med förskolan och poängtera att såhär får det INTE gå till! Prata med förskolechefen också, hade någon av mina kollegor gjort på det där viset hade jag absolut ansett att de är inkompetenta idioter.


  • 4blevde
    jagoduoentill skrev 2011-08-23 22:31:29 följande:
    hur gick det till? var hon med i flera veckor så att barnet kanske kände sig mer tryggt med fröknarna el?
    ja hon var med i flera veckor tills hennes dotter kände personalen och kände sig trygg i den nya miljön. Och så började mamman med att gå och fika kortare stunder och sedan lite längre osv. Idag trivs flickan som fisken i vattnet på dagis =)
    Mamma till Oliver-Jan-00, Felix-Jan-06 och Ebba-Nov-07
Svar på tråden Mamma övergav dig inte :(