• Anonym (ve 15)

Till andra gravida, om godissug! Hur gör ni?

Jag har varit så nyttig jag bara kan under hela graviditeten, varierad kost och mycket grönsaker och frukt. Nu börjar jag bli sugen på godis! Illamåendet har gett med sig (har lite kvar pga magkatarr) så det är himla gott med choklad eller smågodis ibland:) Jag vet att det inte är bra med sötsaker under graviditeten, men hur pass dåligt är det egentligen att äta godis ibland? Jag har tagit småbitar för att undvika sockerchock för min lilla bäbis, men är det okej att äta en lite större mängd godis ibland?

• Svar på tråden Till andra gravida, om godissug! Hur gör ni?
  • Molvicmax

Jag äter det jag är sugen på och det har jag gjort med mina 3 första barn också. Det är väldigt sällan som ett sötsug sitter i särskilt länge så smaska på

• Anonym (ve 15)
    Molvicmax skrev 2011-08-23 22:55:06 följande:
    Jag äter det jag är sugen på och det har jag gjort med mina 3 första barn också. Det är väldigt sällan som ett sötsug sitter i särskilt länge så smaska på
    Hihi, då ska jag göra det xD
  • jessi

det du förbjuder dig är det du går och suktar efter. jag tillåter mig att äta det jag vill och är nästan aldrig sugen på sött pga av det..Är i vecka 32 och har gått upp 7 kg, så den metoden har funkat på mig.

• Anonym (ve 15)
    jessi skrev 2011-08-23 23:21:36 följande:
    det du förbjuder dig är det du går och suktar efter. jag tillåter mig att äta det jag vill och är nästan aldrig sugen på sött pga av det..Är i vecka 32 och har gått upp 7 kg, så den metoden har funkat på mig.
    Då ska jag oxå gå efter det:)
  • Danielina

Jag brukar försöka äta något om jag blir sugen på något onyttigt, för ibland är man bara sugen för att man är hungrig, men går det inte över så äter jag utan tvekan det onyttiga jag är sugen på, precis som jag gör när jag inte är gravid också :) 

• Anonym (ve 15)
    Danielina skrev 2011-08-24 10:51:29 följande:
    Jag brukar försöka äta något om jag blir sugen på något onyttigt, för ibland är man bara sugen för att man är hungrig, men går det inte över så äter jag utan tvekan det onyttiga jag är sugen på, precis som jag gör när jag inte är gravid också :) 
    Ja, det låter ju bättre det än att avstå när man verkligen vill ha nåt sött:) Ibland gör nog ingenting, så jag ska köpa godis xD
  • pixie mason

jag åt och åt när suget satte in hihi

• Sarasvensson87

Jag har också ett otroligt sötsug, allt onyttigt vill jag ha! Men innan jag stoppar i mig godis eller något, så tar jag alltid en frukt innan, dels för att det känns bättre och för att då vill jag inte ha så mkt godis! För mig räcker det med 5-6 bitar då jag är sugen, sedan vill jag inte ha mer.. Ett tips annars är att göra smootie, på lite goda frukter/bär och blanda med vanilj yoghurt och lite mjölk, stillar iaf mitt sötsug och dessutom blir det ett mellanmål :)

Efter 3 års försök, är vi äntligen gravida och har bf 20/9 :)
  • pixie mason

Mjo men frukt innehåller ju lika mycket socker som godis så det är ju inget nyttigare alternativ precis.. men man blir i allfall inte lika sockrig i munnen.. 

• Strumpan82
    pixie mason skrev 2011-08-25 20:17:28 följande:
    Mjo men frukt innehåller ju lika mycket socker som godis så det är ju inget nyttigare alternativ precis.. men man blir i allfall inte lika sockrig i munnen.. 

Frukt är väl ändå betydligt nyttigare än godis? Visst det innehåller fruktsocker men det innehåller ju betydligt mer vitaminer och annat som det inte finns i godis...
  • pixie mason

Förvisso innehåller det vitaminer men socker som socker lixom.. dricka och juice är samma sak också förutom vitaminerna 

ja hade total pippi på juice under graviditeten vilket jag får sota för nu hål i tänderna som bara den :(  

• Sarasvensson87

jo men frukt lär vara betydligt nyttigare än godis iaf, man "ska" ju få i sig en viss mängd frukt och grönt varje dag, oavsett om man är gravid eller ej. Måste verkligen vara bättre att äta frukt i stället för godis, sedan handlar det ju om att äta med råga, finns väl nästan iinget som är nyttigt i för stora mängder

Efter 3 års försök, är vi äntligen gravida och har bf 20/9 :)
  • pixie mason

nej man ska äta allt med måtta men försök säga det till en gravid kvinna som har pippi på en sak ;) 

• Mumin80

Så länge du inte har graviditetsdiabetes (eller diabetes överlag) så kan du lugnt mumsa i dig ungefär samma mängder som innan du blev gravid. sedan skadar det ju inte att äta nyttigt och balanserat under graviditeten, men  din kropp bryter ju ner sockret vilket gör att ditt barn inte påverkas alls av det du moffar i dig. (grav.diabetes undantaget som sagt).

• pluppfamiljen

Jag njuter och äter allt jag vill ha. har ju ändå ett år på mig att gå ner sen igen. 

Blivande 6 barns mamma
Svar på tråden Till andra gravida, om godissug! Hur gör ni?