• Deo

Restips -tjejresa

Jag planerar en resa med en väninna och behöver lite restips.

Vi kan åka närsom på året, fast helst inte under sommarmånaderna.
    En vecka eller långweekend är det mest aktuella.
    Resan får gärna ha lite av "allt", sol (men det behöver inte vara megavarmt), kultur, shopping och vin.
    Gärna inte jättelång restid och får kosta cirka 4-5000kr/per person med resa och boende.

Vart hade ni åkt?
    Ge mig gärna lite wildcards/smultronställen och kanske inte "självklara" ställen.

• Svar på tråden Restips -tjejresa
  • Deo
    Dixie skrev 2011-08-24 14:46:36 följande:
    Palma, Malloca?!
    Är där nån kultur? Typ gamla ruiner och sånt (jag är en sucker för historia). Drömmer
  • Deiia

Absolut!
    Ja, jag menar kultur i Plama

Jag kan varmt rekommendera Palma! Där finns verkligen allt.
    Jättemysigt att gå runt i gamla stan, gå in i katedralen, dricka vin på någon Plaza, besöka en mängd museer, shoppa och kanske sola om det är rätt årstid.

http://www.vagabond.se/upload/VB/Pdf%20omslag/Palma_Vagabond.pdf

Sist jag var där bodde vi på Hotel Jaime III. Fräscht och perfekt läge! 

• Deiia

P.S.
    Något att tänka på är att hela Palma stänger på söndagar!
    Åker men över en helg så kan man göra någon utflykt då - t.ex. ta tåget till Soller.......  

• karma 3

Min väninna och jag har olika ställe vi vill resa till.
    Först ut nu är New York i okt men det kostar lite mer än 4-5000kr.
    Sen har vi Södra Frankrike, Florens underbar kultur,Madrid Barcelona,Aten,Tjeckien Och Skottland
    Hur som helst lycka till

• tvilling 76

Sicilien kan varmt rekommenderas. ex. Taormina. Kultur, vin sol bad  natur. 

• Deo

Hihi, roligt att ni nämner ställen som jag själv har spanat in (förutom Palma, det var nytt för mig).
    Ni som har rest till de ställena, har ni bokat resa och boende själva eller tagit något "paket"?

Mer tips!

• Deiia

Min favorit förutom Palma är Dublin men då blir det inte så mycket sol............kultur...hm....ja, fast av annat slag. Visst finns där museer och en del gamla byggnader men mest av värme, musik och vänliga människor.

Själv funderar jag på en vårresa till Florens. Har varit på väg dit ett par gånger man det har inte blivit av. Nu kanske....  

• requiem

Barcelona helt klart!

Storsstad, festliv, vin, kultur, olika turistaktiviteter i mängder och beach i ett.  

• korfu08

Barcelona hade jag nog valt, där får man både storstadsliv och bad och värme

• DramaQueen
    requiem skrev 2011-08-25 13:18:56 följande:
    Barcelona helt klart!

Storsstad, festliv, vin, kultur, olika turistaktiviteter i mängder och beach i ett.  
    Håller med, perfekta tjejresan, bra shopping, bra uteliv, stränder, kultur Ja staden har allt!
  • fröken skywalker

Spännande med Istanbul. Funderar också på en "tjej-weekend-historia-mat-vin".

Uppdatera gärna!

• Empan81

Alicante!!!! Strand stad o shopping på samma ställe! Kompisen o jag var där förförra veckan på långweekend eftersom vi fller 30 båda två. Bästa resan ever!!!!!Åkte med Ran Air o bokade hotell via hotels.com. RTesa med hotell gick på ca 3000:- per person men då var det ett riktigt bra hotell mitt i stan ca 3min från stranden. Så det går att komma umdan billigare. Jättefin strand massa msiga restauranger o riktigt bra shopping. Vi var där från onsd-Sönd

Svar på tråden Restips -tjejresa