• Snova

Ont i _övre_ delen av ryggen!

Många som har problem med foglossning verkar ju få ont i nedre delen av ryggen, jag får ont i övre... Särskilt när jag suttit länge.

Någon mer?
    Tips för att motverka?

• Svar på tråden Ont i _övre_ delen av ryggen!
  • no more doughnuts

jag med, känns som att det har med hållningen att göra?!
    får oxå ont i övre delen av revbenen, mest på vänster sida..
    får du nån hjälp med foglossningen?
    tens apparat funkar som smärtlindring, men är ju inte långvarigt...
    usch, inge kuuul....

• Gestilren

Ont i övre delen av ryggen har oftast inte med foglossning att göra, utan är mer "vanligt" ryggont, kopplat till t ex tung mage, lite klena magmuskler innan graviditeten, nya spännande sätt att belasta när man står och sitter etc. Dock kan man får hjälp även med detta! Träning av olika slag, t ex simning, promenader eller sjukgymnastprogram och att tänka på hur man står brukar hjälpa. Plus att undvika sådant som utlöser det onda. Vila hjälper tyvärr nästan aldrig, utom just för stunden. Att ligga på rygg med benen och höfterna i 90 graders vinkel brukar kännas skönt även för ryggvärk högt upp!

• Uskus

För mig hjälper vila. Har också ont på vänster sida under skulderbladen. När jag vilat på plant underlag några minuter kan jag jobba en timme till. Har köpt en vetevärmare som man kan spänna fast på ryggen också, den funkar bra. Bada varmt. Träna ryggen men det tycker jag är svårt med magen i vägen, har ett gummiband som jag kör rodd med.

• BillaBong

Har precis likadant! Ofta både i övre och nedre delen, men inte alltid samtidigt som tur är. Var inte absolut inte otränad innan utan tränade på gym och har spelat fotboll hela min ungdom ... hur vältränad måste man vara egentligen för att inte få ont?

Skönt är det i alla fall att ligga ner och sträcka ut ryggen ... Ska nog ta och göra det precis nu. My back is killing me.

• Snova

Jaha, var inte ensam om det! Säg ngt man är ensam om ang graviditet förutom just sin egen mage...

Tränar gör jag för fullt men ryggmusklerna var nog ej i toppform innan graviditet. Tror ni att det är dem som det är viktigast att träna? Guess so...

Håller det sig på den här nivån är det lugnt men det får gärna ej bli värre även om det ej kommer varje dag. Antar att risken är att det ökar i takt med magens storlek? Hur har det varit för er andra?

TACK för svar!

• MallanFrallan

Det kan ju även vara om du har tunga bröst och en dålig bh..
    Dom växer ju ofta under graviditeten!

Lycka till och hoppas att du blir av med din ryggvärk!

• Snova

Mina bröst har vuxit men är fortfarande inte alls ngn stor/tung byst. Det blir de nog aldrig!

Svar på tråden Ont i _övre_ delen av ryggen!