• honduvet

är det någon som upplevt håravfall av cerazette?

För 3 år sedan började mitt hår tunnas ut pga. stress, men det såg ändå normalt ut liksom, inga kala fläckar eller folk som reagerad på att jag hade tunt hår så. Jag kunde ha det fint uppsatt i toffs och det föll fint när det var nersläppt...bara att det hade blivit lite tunnare och det händer ju väldigt många kvinnor någon gång i livet.

För 1 år sedan, alltså förra sommaren så började jag äta cerazette (har tidigare inte använt varken mini-p eller p-piller) och mitt hår är helt förstört.
    Jag kan inte ha det uppsatt för då faller det av ännu mer, jag har börjar få en kal fläck, det är jätteflygit, så man ser igenom de när det är utsläppt. Det är hela hela tiden slitet, hur mkt jag än klipper bort. När jag vaknar på morgonen är det hår över hela kudden, det är mitt hår som ligger på golvet hemma, jag känner mig värre än en hund! Jag mår så himla dåligt och skäms något så fruktansvärt.

Igår när jag satt och läste i bipacksedeln man får med cerazette-förpackningen så såg jag att ovanliga biverkningar kan vara just håravfall. Det har jag inte sett innan.
    Vad tror ni? Och är det ngn mer som upplvet detta?  

• Svar på tråden är det någon som upplevt håravfall av cerazette?
  • IsDimma

Jag. Men jag hade dels turen att ha riktigt tjockt hår, så blev liksom inga kala fläckar. Bara suckar från han jag bor med om att det tammefan låg röda långa hårstrån ÖVERALLT. Och sen slutade jag efter tre månader så...
    Mitt hår kom tack och lov tillbaka när jag slutade. Det här var inte ens en biverkning som jag insåg hade med tabletterna att göra. Trodde det handlade om något annat. Men inser så här efteråt att det förmodligen var dom ändå.
    Jag åkte på i princip alla biverkningarna och det var orsaken till att jag slutade. Alla vanliga biverkningarna, alla utom en av de ovanliga, två av dom tre sällsynta plus några biverkningar som inte ens står med i listan  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • honduvet
    IsDimma skrev 2011-08-24 09:38:37 följande:
    Jag. Men jag hade dels turen att ha riktigt tjockt hår, så blev liksom inga kala fläckar. Bara suckar från han jag bor med om att det tammefan låg röda långa hårstrån ÖVERALLT. Och sen slutade jag efter tre månader så...
    Mitt hår kom tack och lov tillbaka när jag slutade. Det här var inte ens en biverkning som jag insåg hade med tabletterna att göra. Trodde det handlade om något annat. Men inser så här efteråt att det förmodligen var dom ändå.
    Jag åkte på i princip alla biverkningarna och det var orsaken till att jag slutade. Alla vanliga biverkningarna, alla utom en av de ovanliga, två av dom tre sällsynta plus några biverkningar som inte ens står med i listan  
    Oj du måste vara superkänslig! 
    Men okej, då vet jag att jag inte är ensam. Har precis gjort en utredning på sjukhuset, om jag möjligtvis lider av en sjukdom, där ingår håravfall, men mina prover ser bra ut så jag börjar leta andra orsaker till varför mitt hr faller av, nu såg jag det i sedeln så kanske då... jag har dock inte ätit dem nu på tre månader kanske, men började igen för 4 dagar sedan.. Kanske ska ringa och höra med någon läkare om det är vanligt?
    Inga andra symptom förutom att jag inte får någon mens. Skönt, men tycker inte att det känns sunt eller normalt mot kroppen. Men kravet från min pojkvän är att jag äter dem, annars har vi inget sex.
    Hut gör ni med skydd? Eller ni kanske håller på i barnverkstan? 
  • IsDimma
    honduvet skrev 2011-08-24 10:13:22 följande:
    Oj du måste vara superkänslig! 
    Men okej, då vet jag att jag inte är ensam. Har precis gjort en utredning på sjukhuset, om jag möjligtvis lider av en sjukdom, där ingår håravfall, men mina prover ser bra ut så jag börjar leta andra orsaker till varför mitt hr faller av, nu såg jag det i sedeln så kanske då... jag har dock inte ätit dem nu på tre månader kanske, men började igen för 4 dagar sedan.. Kanske ska ringa och höra med någon läkare om det är vanligt?
    Inga andra symptom förutom att jag inte får någon mens. Skönt, men tycker inte att det känns sunt eller normalt mot kroppen. Men kravet från min pojkvän är att jag äter dem, annars har vi inget sex.
    Hut gör ni med skydd? Eller ni kanske håller på i barnverkstan? 
    Mot just dom tabletterna - ja. Jag har ätit andra tabletter, ppiller, före och efter men aldrig reagerat som med just cerazette. Jag har gillat tabletter där min mens försvunnit eller varit väldigt sparsam, med dom här så hade jag mens typ hela tiden, gick någon dag så kom mellanblödningar och så gick det en dag och mensen kom tillbaka.
    Jag provade cerazette för att min pappa just då blev utredd för blodproppar, han hade ganska diffusa symptom så därför var det osäkert länge (visade sig att han hade både blodproppar och en annan sjukdom samtidigt). Jag fick yas utskrivet efter cerazette och åt dom fast det senare visade sig att han hade fått blodproppar - jag tänkte att jag äter upp dom här och hämtar inte ut mer. Och sen när tabletterna var slut så var det alltid något som gjorde att jag hämtade ut nya (jag är lat!). Så jag gick ett år med yas fram till i våras.

Men när receptet var slut så tog jag tag i saken och steriliserade mig faktiskt, något som jag tänkt på i över tio år fastän jag bara är 26 år. Jag har inga egna barn (han jag träffar har vuxna barn) och jag vill inte ha några heller. Så nu slipper jag oroa mig över skydd över huvud taget och det är hur skönt som helst!
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • honduvet
    IsDimma skrev 2011-08-24 10:23:19 följande:
    Mot just dom tabletterna - ja. Jag har ätit andra tabletter, ppiller, före och efter men aldrig reagerat som med just cerazette. Jag har gillat tabletter där min mens försvunnit eller varit väldigt sparsam, med dom här så hade jag mens typ hela tiden, gick någon dag så kom mellanblödningar och så gick det en dag och mensen kom tillbaka.
    Jag provade cerazette för att min pappa just då blev utredd för blodproppar, han hade ganska diffusa symptom så därför var det osäkert länge (visade sig att han hade både blodproppar och en annan sjukdom samtidigt). Jag fick yas utskrivet efter cerazette och åt dom fast det senare visade sig att han hade fått blodproppar - jag tänkte att jag äter upp dom här och hämtar inte ut mer. Och sen när tabletterna var slut så var det alltid något som gjorde att jag hämtade ut nya (jag är lat!). Så jag gick ett år med yas fram till i våras.

Men när receptet var slut så tog jag tag i saken och steriliserade mig faktiskt, något som jag tänkt på i över tio år fastän jag bara är 26 år. Jag har inga egna barn (han jag träffar har vuxna barn) och jag vill inte ha några heller. Så nu slipper jag oroa mig över skydd över huvud taget och det är hur skönt som helst!
    OJ! Det var ett stort steg. Det skulle jag dock aldrig göra. Jag är 20 år och vill ha  barn nu nu nu, gärna för två år sedan, men min pojkvän vill vänta lite till. 
    Läste din presentation och såg att ett av dina intressen är barn.
    Intressant, vad fick dig att sterilisera dig? Och.. du är BARA 26 år, tänk om du får världens barnlängtan när du blir äldre? Då kan du aldrig få det? :/ Du har säkert tänkt igenom det supernoga, inte så, bara undrar hur en ung kvinna tänker i det läget :) som sagt, bara intressant..  
  • IsDimma

Jag har alltid varit säker på att jag inte slags egna barn. Jag vill absolut inte vara gravid och föda barn och ta hand om barnet när det passerar typ sex, sju år.
    Just nu är jag arbetslös men jag har sagt att jag har världens bästa jobb när jag har jobbat, förskola men jag tycker att det är jätteskönt att få lämna tillbaka barnen till mamma och pappa och sen får gå hem och vara bara jag. Jag tyckte jag hade världens bästa jobb när jag jobbade som au-pair också, trots arbetsveckor på 60 timmar. Men jag älskade dom barnen och jag saknar "mina" töser och pojken mycket trots att det snart är två år sen jag flyttade hem.

Jag har däremot alltid sagt att jag gärna träffar någon som har barn. Hade inte haft något emot att bli bonusmamma. Nu råkade han jag träffade ha vuxna barn, 10 år äldre, jämngammal och tio år yngre än mig typ. Så dom klarar ju sig själva.

Jag var säker på en sterilisering när jag var 15 år. Kollade upp det som 18åring men fick inte för att jag bar för ung. Sen åt jag ppiller och det fungerade bra. Men jag blev gravid ändå när jag var 23 år. Slutade med ett missfall (jag hade inte klarat av en abort). Letade nya ppiller eftersom dom förra uppenbarligen inte fungerade. Hittade inga jag var helt nöjd med innan jag hittade yaz. Men då fick ju pappa sina blodproppar och då kom steriliseringsfrågan upp igen. Och nu var jag i rätt ålder. Och hade rätt gynekolog som visste om min historia. Plus att jag bodde i rätt landsting där det för det första görs steriliseringar och där det inte kostar en krona mer än det vanliga läkarbesöket

• Anonym

Ja enligt bipacksedeln  kan ovanliga biverkningar vara håravfall.
    Men håravfall kan  även orsakas av stress ,kost och mycket annat.
    Läs mer om håravfall här http//www.tapparhar.se
    hälsn Jonas

• Anonym (Jag också)

Jag lossade också massor av hår när jag åt p-piller. Även när jag var gravid. Nu kommer jag aldrig mer använda syntetiska hormoner och tappar bara normalt med hår. Jag tror faktiskt inte det är en så ovanlig biverkning. Har stött på många, med samma erfarenhet.Det är bara att man inte kopplar ihop det med p-pillren. Man märker det liksom först när man slutat.

Självklart kan man tappa hår av andra orsaker. Men just p-piller är ju inget nödvändigt. Det finns många andra bra alternativ. Jag har haft kopparspiral ( men blev gravid direkt) Nu växlar jag mellan kondom, pessar( oftast) och har lärt mig att se när jag är fertil.

Trist att inte fler barnmorskor dels informerar tydligare om biverkningar, även om det står i FASS, de framhäver bara fördelar är min erfarenhet, och ännu tristare att man sällan får information om pessar och Billingsmetoden.

Jag hade jätteont i ryggen när jag åt p-piller, och vet nu att det berodde på dem. Ja, plus en massa annat då, var superdeppig och saknade lust, torra slemhinnor osv. Ja, jag var torr i ögonen också, fick sluta med linser då. Tror inte det står som biverkning ens.

• Anonym
    Anonym (Jag också) skrev 2012-02-05 17:17:16 följande:
    Jag lossade också massor av hår när jag åt p-piller. Även när jag var gravid. Nu kommer jag aldrig mer använda syntetiska hormoner och tappar bara normalt med hår. Jag tror faktiskt inte det är en så ovanlig biverkning. Har stött på många, med samma erfarenhet.Det är bara att man inte kopplar ihop det med p-pillren. Man märker det liksom först när man slutat.

Självklart kan man tappa hår av andra orsaker. Men just p-piller är ju inget nödvändigt. Det finns många andra bra alternativ. Jag har haft kopparspiral ( men blev gravid direkt) Nu växlar jag mellan kondom, pessar( oftast) och har lärt mig att se när jag är fertil.

Trist att inte fler barnmorskor dels informerar tydligare om biverkningar, även om det står i FASS, de framhäver bara fördelar är min erfarenhet, och ännu tristare att man sällan får information om pessar och Billingsmetoden.

Jag hade jätteont i ryggen när jag åt p-piller, och vet nu att det berodde på dem. Ja, plus en massa annat då, var superdeppig och saknade lust, torra slemhinnor osv. Ja, jag var torr i ögonen också, fick sluta med linser då. Tror inte det står som biverkning ens.

En fråga till dig som använder kondom eller pessar som preventivmetod...
    Vad gör du om skulle bli gravid?  
  • Anonym (Jag också)

Om man blir gravid gör man det som är lämpligast oavsett vilken preventivmetod man använder.
    Dum fråga! 

• Anonym
    Anonym (Jag också) skrev 2012-02-06 18:31:18 följande:
    Om man blir gravid gör man det som är lämpligast oavsett vilken preventivmetod man använder.
    Dum fråga! 

Och då frågar jag dig: vad anser du vara lämpligast att göra om du blir gravid?
    Varför är det en dum fråga?
    Finns inga sådana vet du väl.....

Många kvinnor tycker att det är hemskt jobbigt att t ex ta beslut om en abort.
    I sådana fall kanske det också är olämpligt att förlita sig på pessar eller kondom..... 
    Ganska vanligt med graviditeter med de metoderna menar jag bara.
    Men känner man att det är okej med ett barn till när som ja då är det ju bara att köra!   
  • Anonym (Jag också)

Okej!
    Om jag använder p-piller skulle jag göra abort för att inte riskera att en ev son skulle få ökad risk för testikelcancer, hypospadi och framtida sterilitet av en exponering av östrogen..
    Använder jag kopparspiral skulle jag göra abort för att inte riskera för tidig födsel samt påverkan av kopparjonerna. Drar man ut spiralen direkt ökar man ändå risken för missfall.

Använder jag en barriärmetod som varken påverkar fostret eller min kropp så behåller jag eller avbryter beroende på omständigheterna.

Vill jag absolut inte utsätta mig för risken med en ofrivillig graviditet så använder jag pessar, kunskap om fertiliten, kombinerar med kondom när jag är som mest fertil, samt ha akut-p-piller i beredskap ifall allt gick fel. Då är jag uppe i en säkerhet som är högre än det mesta av andra metoder. Och har varken utsatt mig, miljön eller ett ev framtida barn för risker.

Vi gör alla våra val. En del har tänkt mer än andra innan man utsätter sig för olika risker och har noggrant kommit fram till det bästa/minst sämsta lösningen. Att vara djupt deprimerad, eller ha andra allvarliga biverkningar av hormoner kan vara betydligt värre än en något ökad risk för graviditet.

Precis alla , oavsett p-metod kan råka ut för en ofrivillig graviditet. Och i just Sverige har vi både fri abort samt möjlighet att ta hand om barn även om man t ex är ensamstående och/eller fattig. Ingen utesluts eller mördas för att ha blivit gravid i vår kultur. Vi ha alltså mycket stora valfriheter om vi blir ofrivilligt gravida. Även om det självklart varken är lätt med en abort eller att ta emot ett barn när omständigheterna inte är optimala, eller beslutet. 
    Eller att bli skallig av Cerazette! 

• Binary
    Anonym skrev 2012-02-06 22:44:03 följande:
    Och då frågar jag dig: vad anser du vara lämpligast att göra om du blir gravid?
    Varför är det en dum fråga?
    Finns inga sådana vet du väl.....

Många kvinnor tycker att det är hemskt jobbigt att t ex ta beslut om en abort.
    I sådana fall kanske det också är olämpligt att förlita sig på pessar eller kondom..... 
    Ganska vanligt med graviditeter med de metoderna menar jag bara.
    Men känner man att det är okej med ett barn till när som ja då är det ju bara att köra!   
    Just pessar vet jag inte så mycket om, men stor chans med kondom? Ska vara om man inte har fräscha gummin och inte kan sätta på dom ordentligt alternativt att dom spricker och man inte känner det. den enda gången ett sprucket gummi hänt mig kändes det med besked kan jag säga.

Däremot blev båda mina barn till medans partnern AKTIVT knaprade piller och inte hade missat nått.

Just my two cents.
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Anonym
    Binary skrev 2012-02-07 15:30:59 följande:
    Just pessar vet jag inte så mycket om, men stor chans med kondom? Ska vara om man inte har fräscha gummin och inte kan sätta på dom ordentligt alternativt att dom spricker och man inte känner det. den enda gången ett sprucket gummi hänt mig kändes det med besked kan jag säga.

Däremot blev båda mina barn till medans partnern AKTIVT knaprade piller och inte hade missat nått.

Just my two cents.

Ja om du tittar på pearl index för alla preventivmetoder så står det rätt klart att kondom och pessar har en högre andel graviditeter än p-piller.
    Bara för att det inte drabbat en individ så betyder inte det att det inte drabbar andra.... 
  • Anonym
    Anonym (Jag också) skrev 2012-02-07 15:23:13 följande:
    Okej!
    Om jag använder p-piller skulle jag göra abort för att inte riskera att en ev son skulle få ökad risk för testikelcancer, hypospadi och framtida sterilitet av en exponering av östrogen..
    Använder jag kopparspiral skulle jag göra abort för att inte riskera för tidig födsel samt påverkan av kopparjonerna. Drar man ut spiralen direkt ökar man ändå risken för missfall.

Använder jag en barriärmetod som varken påverkar fostret eller min kropp så behåller jag eller avbryter beroende på omständigheterna.

Vill jag absolut inte utsätta mig för risken med en ofrivillig graviditet så använder jag pessar, kunskap om fertiliten, kombinerar med kondom när jag är som mest fertil, samt ha akut-p-piller i beredskap ifall allt gick fel. Då är jag uppe i en säkerhet som är högre än det mesta av andra metoder. Och har varken utsatt mig, miljön eller ett ev framtida barn för risker.

Vi gör alla våra val. En del har tänkt mer än andra innan man utsätter sig för olika risker och har noggrant kommit fram till det bästa/minst sämsta lösningen. Att vara djupt deprimerad, eller ha andra allvarliga biverkningar av hormoner kan vara betydligt värre än en något ökad risk för graviditet.

Precis alla , oavsett p-metod kan råka ut för en ofrivillig graviditet. Och i just Sverige har vi både fri abort samt möjlighet att ta hand om barn även om man t ex är ensamstående och/eller fattig. Ingen utesluts eller mördas för att ha blivit gravid i vår kultur. Vi ha alltså mycket stora valfriheter om vi blir ofrivilligt gravida. Även om det självklart varken är lätt med en abort eller att ta emot ett barn när omständigheterna inte är optimala, eller beslutet. 
    Eller att bli skallig av Cerazette! 
    Åhad du är SMART!!
    ALLA bör genast köpa och använda femcap!!
    Åhh vad bra.....Drömmer
    Du måste vara den mest intelligenta på denna planet.   
  • Anonym (Jag också)

Det finns ingen p-metod som passar alla. De flesta kan tänka själva.
    Det skulle aldrig, aldrig,någonsin, falla mig in att rekommendera nån p-metod till nån annan. 
    Alla är olika. Jag har själv haft många olika preventivmedel i mitt liv beroende på omständigheterna. Så är det nog för de flesta.
    Men här på FL delar vi ju med oss av våra egna erfarenheter och den kunskap vi har.
    Och eftersom få känner till alla hormonfria alternativ är det väl bra att det kommer fram mer information om t ex pessar, Billingsmetoden, p-datorer etc?

Till glädje för andra -  i all vänlighet.  

Binary, pessar och kondom räknas som ungefär lika säkra. Mest beror det på användaren, ju noggrannare desto säkrare. 

Svar på tråden är det någon som upplevt håravfall av cerazette?