• IsabelleLi

Lagom strl på hage?

Hej!

Om man har 3 hästar  d-ponny - stora, hur stor hage är lagom då, sommarbete + övrig del av året? Vi kommer att kunna göra hage av 3-4 ha. Kan man ha skogshage på ca 1½ ha till alla 3 under dagtid vintertid? Inte alla dagar då, utan som alternativ till den större hagen.

• Svar på tråden Lagom strl på hage?
  • Tant Herta

En hage ska vara så stor att hästen kan springa fritt i alla sina gångarter, det ska vara cirka ett hektar per häst. Nej det räcker inte med ett och ett halv hektar för tre hästar anser jag! Beroende på var du bor, men du kommer förmodligen bara ha lera i den lilla vinterhagen!

Varför har du inte dina fyra hektar året runt? 

• IsabelleLi

Jo, det är klart att jag kan Glad Jag funderade mer på om man skulle göra en hage i skogen som annars bara står orörd. Den är på annan plats än den tänkta beteshagen.

• Tant Herta

Självklart kan du göra en skogshage som du alternerar med! Det är en bra ide´och hästarna får lite omväxling!

• Apocalypso

Visst kan du ha en vinterhage på 1,5 ha även om det är lite. Sen beror det ju på förhållanden om det håller med så litet eller om de trampar sönder.

Som sommarbete kommer det dock inte att räcka med 3 ha.

Only weak men fear strong women!
  • IsabelleLi
    Apocalypso skrev 2011-08-26 14:56:25 följande:
    Visst kan du ha en vinterhage på 1,5 ha även om det är lite. Sen beror det ju på förhållanden om det håller med så litet eller om de trampar sönder.

Som sommarbete kommer det dock inte att räcka med 3 ha.
    Sommarbetet hoppas vi kunna lösa med en annan hästägare i närheten som har rejält mycket mark o hagar, men inte längre så många hästar. Självklart kommer vi att kolla upp det innan vi skaffar häst. Tanken är att bli hästägare om ca 2 år. Vi behöver uppdatera våra rid- och hästskötselkunskaper först och läsa på en hel del  
  • cajsasmamma

Du kan ha en hage på 1,5ha.

Min stora vinterhage är knappt 1ha och dom har bara trampat sönder den vid öppningen. 

• slutatsnusa

storleken på sommarhagen beror ju på hur mycket bete de tål. fångrisken kanske gör att 3 ha är alldeles för stort för 3 D-ponnysar. kan vara bättre att ha dem i lite mindre hage och stödutfodra med hö.
     1,5 ha skog på vintern låter väl bra. har ni möjlighet kan ni grusa vid grinden för att slippa att stövlarna sitter kvar i sugleraGlad

Svar på tråden Lagom strl på hage?