• Anonym

Min syster och jag är så olika och hon kan inte acceptera det!

Jag och min syster är olika. Mycket olika.

Hon sportar mycket (spelar fotboll, handboll), bryr sig extremt mycket om utseende, arbetar som make up-artist (heter det så?) och frisör. Hon är själv otroligt stylad varje dag. Smink och hårprodukter till tusen, och hennes kläder ska vi inte tala om, alltid senaste modet. Hon festar ofta och har hur många vänner som helst.

Jag är precis tvärtom. Jag är doktorand och lever med näsan i mina böcker precis som jag alltid gjort. Jag är lite av en ensamvarg och enda produkterna jag använder är schampo och tvål. Mascara åker väl på ibland knappt synbart. Jag har min lilla "nördkrets" där vi kan sitta på caféer och dricka kaffe och prata "djupa" ting. Annars vill jag mest vara ifred.

Vi är båda populära hos killar men attraherar såklart olika typer av killar.

Vi har ingenting att prata om och det irriterar henne mest. Hon tycker att jag gör mig märkvärdig. Hon fnyser åt min bokhylla och klagar på mitt hår och mitt utseende rent allmänt. Säger att jag är tråkig osv.

Hur fan löser man sånt här? Jag vill att hon ska acceptera mig för den jag är.

• Svar på tråden Min syster och jag är så olika och hon kan inte acceptera det!
  • Husis

Ni måste båda acceptera varandra för dem ni är!

Har ni NÅGOT gemensamt, mer än föräldrarna? Försök hitta det och gör något kul av det!

Annars är det faktiskt inte lag på att man måste umgås med folk, bara för att man är släkt. 

• Anonym
    Husis skrev 2011-08-24 09:38:12 följande:
    Ni måste båda acceptera varandra för dem ni är!

Har ni NÅGOT gemensamt, mer än föräldrarna? Försök hitta det och gör något kul av det!

Annars är det faktiskt inte lag på att man måste umgås med folk, bara för att man är släkt. 
    Jag kan tyvärr inte komma på någonting alls vi har gemensamt såhär på rak arm.
  • Husis

Tycker du om henne, är hon trevlig, har ni kul tillsammans?

Annars finns inte så stor anledning att träffas mer än på "släktkalas". 

• mpermper

Att hon tycker att du gör dig märkvärdig tyder nog på att hon inte har så god självkänsla.
    Tala om för henne att du respekterar henne för den hon är och att det inte ligger något försök i att vara märkvärdig i ditt sätt att leva - hon bör respektera dig för den människa du är om ni ska kunna ha någon relation.
    Sedan får ni väl ta det därifrån. Ni kanske kan umgås via någon aktivitet som båda tycker är kul?
    Hur var det i barndomen? Kanske ni kan hitta tillbaka till varandra genom att gå tillbaka och se vad ni hade för förhållningssätt till varandra som barn?

Inte lätt - men värt ett försök för att ha en relation till sin syster.

Lycka till!

• Anonym (Wildrat)

Det låter som att hon är en ganska osäker person och att du är tämligen trygg. Den tryggheten kan reta gallfeber hos osäkra som då måste försöka få den andre att må lika dåligt som de. Det här är dock inget som görs medvetet.

Det enklaste är att bara acceptera att det är så här hon är och låta hennes kommentarer rinna av dig som vatten på en gås eller så får du säga ifrån och be henne ta hand om sina egna problem. Kanske köpa boken "Självkänsla nu" i present åt henne?

• Anonym

Tycker snare hon gör sig märkvärdig när hon stylar upp sig så. Naturlig skönhet låter bätrre och narturligare.

• Wynn88

Hur var det när ni växte upp?

En del som håller på med mode och skönhet, gör det för att de är genuint intresserade, andra för att de är osäkra och försöker "kompensera" andra (upplevda) brister. Den förra kategorin kan utan problem gå och handla mjölk osminkade och i "fula" kläder. De skulle helst inte gå ut på stan så, men de "råsminkar" sig inte på fjällsemestern eller i sommarstugan. Den senare kategorin däremot, skulle aldrig drömma om att visa sig om de inte var "tillfixade". Det låter som om din syster kan höra till dem. Det finns killar som aldrig har sett sina flickvänner utan smink! Dessa tjejer skulle typ må dåligt om de tvingades lämna lägenheten ofixade, för att det brann. Då fattar du kanske nivån...

OM det är så att din syster tillhör denna osäkra kategori, så kan det hända att hon är avundsjuk på dig. Inte för att hon skulle vilja vara doktorand kanske, men för att du - genom att leva som du gör - hävdar ditt oberoende. Du är trygg i dig själv, du behöver inte bry dig nämnvärt om ditt utseende, du blir uppskattad ändå. Kanske uppfattas du som både snygg OCH smart (utan att vara "stylad"). Detta kan möjligen ge din syster mindervärdeskomplex och det är därför hon håller på som hon gör.

I värsta fall får du säga ifrån på skarpen - be henne sköta sitt och förklara att du är nöjd med ditt liv - men risken om du låter för hård, är förstås att du förstör er redan ansträngda relation helt. Samtidigt ska du inte bara behöva "ta" hennes kommentarer eller låta det rinna av dig. MÅSTE ni umgås? Det finns väl inget som säger att man måste "hitta på kul saker" bara för att man är syskon, men självklart måste ni respektera varandra. 

• Anonym

Du verkar ju se ner på hennes val också och det kanske hon snappar upp och reagerar på...

• Wynn88
    Anonym skrev 2011-08-24 10:41:16 följande:
    Du verkar ju se ner på hennes val också och det kanske hon snappar upp och reagerar på...
    Så uppfattade inte jag det, men för säkerhets skull, frågar jag TS:

Respekterar du HENNES livsval? Eller har du någon gång "klagat" på hennes liv eller kläckt ur dig nedlåtande saker?

En annan sak som kan spela in, är hur gamla ni är samt vem som är äldst och vem som är yngst. Jag får känslan av att du är den äldre och att hon är ganska ung - har jag rätt?

Och slutligen: Hur är relationen till era föräldrar? 
  • Anonym
    Wynn88 skrev 2011-08-24 10:45:04 följande:
    Så uppfattade inte jag det, men för säkerhets skull, frågar jag TS:

Respekterar du HENNES livsval? Eller har du någon gång "klagat" på hennes liv eller kläckt ur dig nedlåtande saker?

En annan sak som kan spela in, är hur gamla ni är samt vem som är äldst och vem som är yngst. Jag får känslan av att du är den äldre och att hon är ganska ung - har jag rätt?

Och slutligen: Hur är relationen till era föräldrar? 
    Nej, men i ts kan man urskilja att ts gör sig lite löjlig över systerns livsstil.
  • Wynn88
    Anonym skrev 2011-08-24 10:46:11 följande:
    Nej, men i ts kan man urskilja att ts gör sig lite löjlig över systerns livsstil.
    Det beror väl på hur man ser det. TS kallar sig själv för "nörd" och påstår att hon "lever med nästan i böckerna". Det kan också låta lite löjligt och självironiserande. Jag uppfattar det snarare som att hon beskriver sig och sin syster som två "stereotyper" för att få fram sin poäng - hur olika de är, samt att systern verkar tycka att hon är ful och tråkig.
  • Wynn88

Det finns förstås en annan möjlighet än att systern är avundsjuk eller känner sig "hotad". Och det är att hon faktiskt skäms för TS. Det kanske låter hemskt, men om syrran har en väldigt utseendefixerad och "stylad" vänkrets, kan det påverka tyvärr. Hej, där sitter min syrra med sina nördvänner, typ... Jag bara spekulerar, men jag har märkt tidigare att snygga, stylade människor ofta ser ner på nördar. 

• Pirum

Statusen i samhället är större för en doktorand än en makeup-artist om man säger så. Man kan tycka vad man vill om den saken men det är ju mer imponerande för släkt och så med någon som forskar än som håller på med smink. T e x Ebba v S har ju många gånger fått försvara att hon håller på med något så ytligt som mode trots att hon får sägas vara extremt framgångsrik inom sitt område.

Jag tror att det bottnar i avundsjuka. Inte så att hon vill doktorera istället men ni är syskon och ni jämförs av alla som känner er båda. Hennes livsval kommer då alltid framstå som mindre seriöst och ditt som mer beundransvärt.

Svar på tråden Min syster och jag är så olika och hon kan inte acceptera det!