• Maorie

Vattenpelare angående overaller

Hej

Jag försöker förstå mig på detta med vattenpelare gällande overaller. För att ett plagg ska kunna anses vara vattentätt ska det ha en vattenpelare på 1500-2000 mm. Ju högre ju bättre. Så långt är jag med.

PoP:s overaller (som kom 4:a i förra årets Testfakta) har en vattenpelare på 10´000 medan Didriksons Tignes (som var Bäst i Test förra året) har en pelare på bara 2000. De verkade alltså båda två tåla lika mycket vatten trots att de har olika vattenpelare?

Hur blint ska man gå efter dessa pelare?! 

• Svar på tråden Vattenpelare angående overaller
  • Lydisen

Har exakt samma fundering som du TS. Vad spelar vattenpelarfunktionen för roll egentligen om nu en overall på 2000 vattenpelare kan bli bäst i test. Jag har varit inne på att köpa en Disriksons Kilimanjaro till sonen som är 2 år men varför kan man inte lika bra köpa en ex. kaxs från Kappahl som ligger på 10 000 vattenpelare?

• Maorie
    Lydisen skrev 2011-08-24 19:30:08 följande:
    Har exakt samma fundering som du TS. Vad spelar vattenpelarfunktionen för roll egentligen om nu en overall på 2000 vattenpelare kan bli bäst i test. Jag har varit inne på att köpa en Disriksons Kilimanjaro till sonen som är 2 år men varför kan man inte lika bra köpa en ex. kaxs från Kappahl som ligger på 10 000 vattenpelare?
    Ja för mig står det mellan att köpa en Didriksons Kilimanjaro eller en PoP. Om det är stor skillnad iomed det här med vattenpelare så lägger jag hellre 2-300 extra och får en ordentlig.. Men som sagt, Didriksons Tignes blev ju bäst i test och Kilimanjaro är uppföljaren, så då borde ju den också vara bra som fan. Jäkla djungel det här!
  • Pumpkin

Jag tror det beror mycket på hur vintrarna är där man bor - blöta, slaskiga eller kallt/snöigt. Här i Västerbotten har vi rätt "torra" vintrar eftersom vi har så kallt, då behövs inte lika hög vattenpelare.

Men allt fr o m 2000 räknas som vattentätt.

• Maorie

Hm.. och jag som bor i Södermanland, jag bör kanske ha högre vattenpelare då förmodar jag? Eller klarar man sig med 2000, eftersom det då ska vara vattentätt?

• Mamma och Fru

Sållar mig till skaran och undrar...

Har förstått att ju högre vattenpelare desto bättre, men andningsfunktionen ska också vara bra... Men det är inte lätt att hänga med i svängarna på vad som är bra. Håller vattenpelarna tvätt efter tvätt?

• Busbellan

Jag vill gärna ha högre vattenpelare än 2000 mm, helst från 8000 och uppåt.
    Det är ju så att efter slitage minskar vattenpelaren och ett plagg som från början hade 2000 mm räknas inte som vattentätt efter lite slitage.
    Sen tycker jag det är mycket annat man ska väga in utöver vattenpelare. Hur varm overallen är, hur smidig den är att röra sig i osv.
    Jag tror rent funktionsmässigt att många overaller är ganska lika, så jag köper den jag tycker är snyggast (och smidigast)
    Sen är ju även modellerna på overallena olika. Vissa har korta ben och lång kropp, ndra tvärtom så man bör även gå lite efter barnets kroppsform

Mamma till Nora, August och Ella
  • Maorie
    Busbellan skrev 2011-08-25 09:47:41 följande:
    Jag vill gärna ha högre vattenpelare än 2000 mm, helst från 8000 och uppåt.
    Det är ju så att efter slitage minskar vattenpelaren och ett plagg som från början hade 2000 mm räknas inte som vattentätt efter lite slitage.
    Sen tycker jag det är mycket annat man ska väga in utöver vattenpelare. Hur varm overallen är, hur smidig den är att röra sig i osv.
    Jag tror rent funktionsmässigt att många overaller är ganska lika, så jag köper den jag tycker är snyggast (och smidigast)
    Sen är ju även modellerna på overallena olika. Vissa har korta ben och lång kropp, ndra tvärtom så man bör även gå lite efter barnets kroppsform
    Jo precis, självklart är det annat att gå efter också. Men om overallerna är precis lika varma och slittåliga, men har olika vattenpelare, vad väljer man då... det var så jag menade. Tycker liksom att det är konstigt att Tignes var Bäst i Test och då alltså utstått slitage t o m, när de har mindre vattenpelare än t.ex. PoPs overaller.
  • Svea 123

Hej, jag jobbar med att sälja vinteroveraller i alla möjliga kvaliteer och prisklasser, och kan säga såhär!
    Har jag ett barn som är över 2 år så skulle jag inte välja en overall med en vattenpelare under 5000. Det räcker med en tvätt så har overallerna med:
    2000 mm - ej vattentät
    5000 mm- 3000mm
    8000mm- 5000mm
    10000mm- 8000mm
    på ett ungefär lite beroende på märke men alla overaller tappar.
    Men man ska också tänka på att en overall ska ha bra andas material, och vara enkel och smidig, bara för att en overall är tunn och mjuk så kan den hålla värmen mycket bättre än vad en tjock overall kan göra!
    Om ni vill ha tips på bra märken så kan ni skriva i tråden!

• Maorie
    Svea 123 skrev 2011-08-25 12:37:35 följande:

Hej, jag jobbar med att sälja vinteroveraller i alla möjliga kvaliteer och prisklasser, och kan säga såhär!
    Har jag ett barn som är över 2 år så skulle jag inte välja en overall med en vattenpelare under 5000. Det räcker med en tvätt så har overallerna med:
    2000 mm - ej vattentät
    5000 mm- 3000mm
    8000mm- 5000mm
    10000mm- 8000mm
    på ett ungefär lite beroende på märke men alla overaller tappar.
    Men man ska också tänka på att en overall ska ha bra andas material, och vara enkel och smidig, bara för att en overall är tunn och mjuk så kan den hålla värmen mycket bättre än vad en tjock overall kan göra!
    Om ni vill ha tips på bra märken så kan ni skriva i tråden!

Okej, tack! Då får det bli en PoP-overall. =) Om du inte har nåt annat märke du tycker är bättre? Många av Didriksons t.ex. har ju bara 2000 mm i vattenpelare.
  • Triple Trouble

Jag fattar inte hur Didriksson kunde få bäst i vattentäthet med 2000 i vattenpelare??? Har faktist funderat på detta sen förra årets test. fasiken, testet måste ju vara köpt av didriksson. deras kläder andas ju dåligt med.

Svar på tråden Vattenpelare angående overaller