• Bollen2

Hur underhålla en 5-6 månaders bebis?

Undrar hur andra har det med sina bebisar i denna åldern. Min bebis behöver underhållas konstant, vill inte ligga en sekund själv. Vrålskriker i så fall. Är oftast tyst om jag går & bär honom, vilket jag inte orkar göra hela tiden, får så ont i ryggen.. Lekgymmet funkar ibland nån minut förutsatt att jag sitter bredvid & leker också. Det går ju såklart aldrig att äta utan att ha en skrikig bebis i knät. Är era 5-6 månaders likadana? Hur gör ni i så fall? När börjar de kunna leks lite "själva"? Jag är så trött.

• Svar på tråden Hur underhålla en 5-6 månaders bebis?
  • DeliciousT

Har samma problem här med min dotter på fem månader. Hon ska underhållas mest hela tiden. Kul men jobbigt! Lägger man henne nånstans för att hon ska leka själv går det bra ett tag sen blir hon hysterisk.

• gryning2

Min äldsta son var extremt orolig och närhetstörstande som bebis. Han gick aldrig att lägga ner ensam på t.ex. golvet eller babygym utan gallskrik, inte ens 5 minuter tyvärr. Det gick över då han blev ca 9 månader och lärde sig krypa. Jag fick lov att bära honom i bärsjal precis hela tiden utom då han sov. Så det är ett tips, skaffa sjal eller sele och bär honom. Det är jättejobbigt men det går över. Min 7-veckors son är helt annorlunda än storebror, han kan redan sitta i babysittern 15 minuter medan jag duschar =) Barn är så olika och jag tror det är svårt att ändra, bättre att acceptera.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Bollen2

Tack för era svar. Jag har sele som jag har honom i ibland. Det går en stund sen trivs han inte där heller längre. Man får väl höra det bästa av situationen & hoppas det blir bättre sen. Klart han är världens goaste bebis ändå, men man blir så utmattad!

• Natulcien

Vad har du för sele?

Vi hade en Manduca, en ergonomisk sele. Den får man inte ont i ryggen av. Glad

• Skruff

Det blir bättre! Och ja, det är otroligt utmattande att aldrig få en lugn stund. Mitt barn var likadant som bebis och krävde underhållning dygnets alla vakna timmar. Och det var många timmar eftersom mitt barn aldrig sov de där 20 timmar som andra pratade om att deras spädisar sov/dygn. Det var bära i sele och sjal, dansa, vagga, lägga i sovgunga (fungerade korta stunder men var välgörande för ryggen), sätta i gåstol, sätta i hoppgunga (när bebisen var något stabilare), lägga i babygymmet, titta ut genom fönstret, titta i badrumsspegeln, riva ut böcker från bokhyllan, riva ut kastruller ur köksskåpen.... ja you name it! En sak som min bebis gillade särskilt var när jag la en spegel på golvet och så kunde hon ligga på mage och titta i den. Annars gjorde jag som ovan, om och om och om och om igen...dagarna i ända!

Jag har svårt att säga när det blev bättre, men när hon var 9 månader började hon gå och då vad hon i perioder nöjd eftersom att hon nådde mer saker. Det är ju väldigt individuellt när och hur mycket barn leker självständigt men från 1.5 år tycker jag att hon var väldigt bra på det.

• CarolineA

Vet jag kanske kan fa manga pahopp om att det ar fel, men min kille som ar 4 manader ligger garna o kollar pa tv'n :) Inga langre stunder, men det funkar! Tror det e ganska fascinerande me alla farger och former som ror sig. Det brukar han kunna underhalla sig med medans jag far gora mina sysslor, sant kul som att diska o dammsuga :) , du kan ju lagga babygymer framfor tv'n sa har han ju lite o valja pa :)

• Skruff

Åh, jag använde också TV'n när jag var tvungen att göra vissa saker. Typ ÄTA! Man kommer till en gräns när man är så desperat att man skiter i vad det är, bara man får några minuters lugn. Jag hade gått ner mig ännu mer (viktmässigt) om jag inte använt TV'n som distraktion. Satte bebisen i babysittern, vände den så att hon såg både mig och TV'n och käkade frukost. Nyhetsmorgon gillade hon skarpt!

• skånegås

Bära min framåtvänd i sjal är det enda (tränar på att ha honom på ryggen) och sitta själv på golvet eller i vagnen gillar han. När jag ska äta får han sitta i stol eller i knä och får en gurka eler morot att gnaga på, men visst håller man på att gå åt ibland Han vill ju bara UPPTÄCKA så mycket.

Vara ute är poppis! Då behöver han inte mer utan kan titta titta titta titta och titta. Så gnaga på vagn eller sjal...

• Texasmamma

Texas va exakt likadan,sen födseln i princip.
    Han har aldrig varit nöjd med att sitta i en baby sitter,ligga i gym lr på en filt. Han ville va me, stå och bäras omkring å kolla på grejer.
    Det blir bättre! 
    När han va i slutet på 4 månader satte vi upp hoppgungan.Stor succe!
    När han nu växt till sej lite så han nådde ner till golvet i gåstolen så sitter han i den. Han rejsar runt i den jätte länge! Pillar på grejer och kollar läget.
    Efter att han lärde sej sitta, så sitter han även gärna på sin lekmatta å grejar med sina leksaker (gärna sånt som låter, lr som man kan skrammla högt med). Där vill jag dock helst sitta med eftersom vi har stengolv, bebishuvven plus stengolv klingar inge bra i mina öron, kanske jag som e fjanti men jag sitter gärna med honom.
    Så skönt nu när man inte behöver bära runt på honom hela dagarna!
    Lycka till

• Bollen2

Selen vi har heter babybjörn, bara som ett "kryss" i ryggen. Den är nog inte så ergonomisk eftersom man får ont efter bara en liten stund. Känns som det borde suttit någon mer bak i rygen så den blir stadig. Vi har köpt hoppgunga och gåstol men han är lite för liten ännu för det. Jag hoppas han kan börja använda det snart. I bland är han väldigt gnällig i vagnen, fast vissa dagar går det bättre. Han somnar dock inte i vagnen längre.. En kort runda i mataffären brukar gå  hyfsat, för då är det ju en del folk att titta på.  

• Moi Je Joue

min snart 5-månaders har tidigare gillat att vara själv och greja men nu behöver han underhållas mer. babygym funkar korta stunder, babybjörn-sele får jag superont i ryggen av, min ergonomiska sele blir han så tuttsugen i eftersom han sitter mot mig så det funkar inte heller så länge.
    det som nästan alltid funkar är babysittern, bara han får vara med. sitter och gungar och kikar, tycker det är jättekul när jag visar saker. han gillar även när jag ibland sätter på "baby einstein" på youtube på laptopen, gjort för att stimulera bebisar med färger och musik.

• Moi Je Joue

han gillar ju såklart massa annat också som vi gör tillsammans men det var mina tips för att du skulle kunna få en stund för dig själv Skrattande

• Trynträ

Köp en babygunga som går på batteri. Vår dotter sov alltid på dagen i den och kunde sova i 4 timmar i ett sträck. Annars hade jag definitivt gått under. Den var väl värd alla pengar. Hade en Acta graco lovin hug swing. Hon använde den tills hon var över ett år.

Svar på tråden Hur underhålla en 5-6 månaders bebis?