• Pooh

Lunch-recept på kidneybönor...

Jag la för mkt kidneybönor i blöt över natten och jag får nog använda en del till lunch idag. Har aldrig lagat ngt med det förr, så jag har ingen aning vad som är gott??
    Sallader eller?

• Svar på tråden Lunch-recept på kidneybönor...
  • vårsol

Du kan ha dem i sallader eller göra biffar av dem. Eller så gör du pasta och tomatsås som du blandar ner bönorna.

Det var nog det jag kunde komma på just nu.

• maj72

Du kan göra en grekisk sallad med de. Jättegott.
    (koka de först, såklart) Blanda med fetaost, lite vårlök, soltorkade tomater, pinjenötter, gurka och häll över lite balsamico och olivolja.

• Pooh

mmm vad gott!

med tanke på vad jag har (eller inte har) hemma just idag, så tänkte jag höra hur gör man biffar? Lät mums...

• vårsol

Du mosar bönorna och så blandar ner vad du vill i smeten. Jag brukar köra allt i matberedaren men om man vill ha större bitar så kan du mosa för hand. Ta med ett ägg och lite skorpmjöl om du vill att konsistensen ska bli lite fastare. Om du inte äter ägg kan du ta bovetemjöl och blanda med olivolja istället, det funkar rätt så bra det med. Sen kan du riva ner lök, morot, rödbeta eller vad du har hemma och är sugen på. Krydda efter behag, forma till biffar och stek. Smaskigt!

• Aleathiel

Om du får för mycket bönor över efter du har kokat dem går de utmärkt att frysa in och ta fram vid behov.

• Mums

... eller skiva vitlök o blanda med de kokta avrunna bönorna, samt rejält med olivolja med stark olivsmak (gärna kalamataolja). Salta. Njuuut!

Svar på tråden Lunch-recept på kidneybönor...