• Anonym

Halsfluss utan halsmandlar

Har opererat bort mina halsmandlar för många år sen.Förra veckan fic jag feber och precis som halsfluss.Nu är febern borta men känns fortfarande som jag har knivar i halsen...

• Svar på tråden Halsfluss utan halsmandlar
  • Anonym

Man kan få halsfluss ändå, men det ska ju inte kännas lika intensivt. Min hals svällde igen totalt innan operationen, men nu får jag bara ont och lite halv-svullet. Har ju inga problem med att äta och dricka som jag hade då. Men att det känns som knivar har jag aldrig upplevt, så kanske du bör kolla upp det.

• Anonym

Kan vara halsfluss men även annat som påminner om halsfluss. Bäst är att läkare kollar.

• Anonym (jag)

vad kan det vara annat än halsf´luss??

• Anonym (Lillan)

Jag har också opererat bort mina halsmandlar, pga. att jag fick halsfluss/ont i halsen ungefär en gång i månaden i 2 års tid. Efter operationen har jag inte alls fått halsont lika ofta men ändå ett par gånger per år. Läkarna förklarade för mig innan operationen att halsmandlarna "drar åt sig" bakterier vilket leder till halsfluss/ont i halsen. Opererar man bort dem så åker en del bakterier neråt vilket kan orsaka lunginflammation istället (vilket är mycket värre) eller så får man ingen sjukdom alls. Det är därför man inte opererar bort halsmandlar i första taget. Man kan ju fortfarande få halsfluss (bakteriell infektion i halsområdet) - bara att den sätter sig någon annan stans. Det kan vara svalget, lungorna, upp mot näsan osv. Så räkna med att du fortfarande kommer bli sjuk - bara inte lika ofta och kanske inte på samma ställe :)

• Anonym (ssk stud)

Man kan få streppisar ändå...

• Anonym (jag)

okay..förstår ..hade oxå halsfluss em gång i månaden ca 2 år...men det är 16 år sen..Msåte nog gå t doktorn i morg..har fått en konstig hosta nu hux flux..

Svar på tråden Halsfluss utan halsmandlar