• lorangan

2 veckor gammal och äter ersättning - men blir inte nöjd?!

Hej!

Fick en son för 2 veckor sedan, amningen vill inte fungera - jag har helt enkelt ingen produktion av mjölk i brösten.

Han får nu ersättning bara och det krånglar något helt otroligt.

Han får flaskan och suger i sig som en tok, när man gör uppehåll för att det ska hinna rinna ner och ev. försöka rapa honom blir han heeelt hysterisk och skriker och vill inte alls rapa Gråter Otröstlig tills han får flaskan igen. Detta leder till att han får i sig maten alldeles för snabbt, är väldigt uppjagad när han ätit klart och det är svårt att få en mysig stund med honom och resten av tiden han är vaken går åt till att få honom lugn och få honom att sova - vilket också blir ett problem då han är så ledsen... Ond cirkel alltså... Använder MAM First Bottle.

HJÄÄÄLP!!! Tar tacksamt emot tips på hur man kan få honom mer nöjd när man matar och om det finns någon annan flaska någon kan rekommendera? Han är ju inte så gammal...

TACK på förhand Glad

• Svar på tråden 2 veckor gammal och äter ersättning - men blir inte nöjd?!
  • tackförfisken

Hur mycket äter han och hur ofta ?

• Mälaröbo

Svämmar det över? Är det därför du gör pauser. Om inte så skulle jag låta honom äta i sin egen takt även om det går fort. Sen behöver man inte rapa barn, speciellt om de hellre vill äta lite till. Behöver de rapa så gör de det av sig själva.

Precis som med amning ska de ha fri tillgång till maten, dvs få äta så mycket och ofta de vill. Överskottet kommer upp utan att det är nån fara.

• SmåDunder

Han kanske är lite för hungrig, kan du ge honom lite tidigare. Kolla in hans signaler så du lär dig hans signaler.

Lycka till!

• tackförfisken

Ja, äldsta flickan åt som en lammunge:) Snabbt och mycket, inga gosiga stunder där. Gick på någon minut.

• Zinara

Du kan testa att använda en annan flaska. Rekomenderar antingen Medelas amningsflaska eller Tommee Tippee det rinner mycket långsammare ur dom pga att de tillämpar ungefär samma teknik som vid bröstet.

Sen rapa kan man göra när matningen är klar man behöver oftast inte pausa för det. Sen som någon annan skrev han kanske behöver matas oftare. Han kan ju vara ett matvrak eller så behöver han minde mängder oftare.

Hoppas du hittar något som funkar så ni får många mysiga stunder

• MissEllie

Mitt tips: byt till dr browns flaskor! Vi testade allt med vår tjej (jag hade inte heller ngn mjölk) och det löste sig efter flaksbytet!

Vilken ersättning kör ni med förresten? Jag tyckte att Nan mättade oerhört mycket mer än vad Sempers gjorde.

• Fru Karlsson

Låter som att din son bara är väldigt hungrig och matglad.Det är min pojke på två månader också.
    Hur ofta ger du han och hur mycket? Han kanske får för sällan? Min son äter fortfarande en gång i timmen och 90-120 ml varje mål.Förstår inte heller grejen med att rapa han.Varför ska man göra det,låt han äta färdigt.
    Min son har alltid också varit väldigt ivrig när han äter men har mam antikolik flaskan.I dem rinner det så sakta så man behöver inte "pausa" Det är inte alltid jag rapar han efter han ätit heller för oftast somnar han och då är det bättre han får sova.Låt barnet äta ifred och böka inte runt med han när han äter så blir det kanske bättre.

• lorangan

TACK för alla tips!!!

Man kan säga att när han vaknar är han väääldigt ledsen, ger honom flaksan och utan avbrott skulle han suga i sig den på 2 min. Sen är han bara missnöjd, svår att över huvu taget göra något med och sedan somnar han efter mkt bärande och vyss och vagg efter ca 1,5 timme. Detta leder ju till att han borde äta senast 1,5 timme efter det att han somnat men då sover han "förbi" detta...

...får ingen ordning på detta alls Obestämd

Vart kan man köpa Dr Brown's flaskor?

Vi har blivit tillsagda på BVC att rapa honom då han spyr mkt...kanske ska hoppa över det???

Fru Karlsson skrev 2011-08-24 22:17:07 följande:
    Låter som att din son bara är väldigt hungrig och matglad.Det är min pojke på två månader också.
    Hur ofta ger du han och hur mycket? Han kanske får för sällan? Min son äter fortfarande en gång i timmen och 90-120 ml varje mål.Förstår inte heller grejen med att rapa han.Varför ska man göra det,låt han äta färdigt.
    Min son har alltid också varit väldigt ivrig när han äter men har mam antikolik flaskan.I dem rinner det så sakta så man behöver inte "pausa" Det är inte alltid jag rapar han efter han ätit heller för oftast somnar han och då är det bättre han får sova.Låt barnet äta ifred och böka inte runt med han när han äter så blir det kanske bättre.
    Fru Karlsson, väcker du din son en gång i timmen?

Kör nu med NAN HA ersättning då han fick magknip av Sempers ersättning.
  • tackförfisken

Ge honom fri tillgång till flaskan, alltså är han hungrig efter en flaska gör en till direkt. Vill han äta på två minuter låt honom göra det. Låt honom bestämma:) Det är säkert en hungrig kille och du kan inte ge för mycket. Överskottet kommer upp . När han sedan somnar låt honom sova tills han vaknar. Följ hans rytm när det gäller både sömn och mat så blir det nog bättre:)

• Mälaröbo

Har de ändrat rekomendationerna?
    Du pratar om att han "borde" äta men sover över osv.

När mina fick flaska (och när de ammades också för den delen) var råden att de skulle ha fri tillgång till både mängd och hur ofta de åt.

Spyorna hör sällan ihop med ev rapningar så varför du fått de råden förstår jag inte alls...
    Funkar det att rapa honom så skadar det ju inte, men om det bara stör honom så skulle jag hoppa över det.

Låt honom äta tills han inte vill ha mer. Om det betyder två fulla flaskor på raken så låt det vara så.
    Om han sen sover ett halvt dygn utan mat så spelar inte det heller nån roll. Är han frisk så vaknar han när han är hungrig!

Mina åt mycket eller lite och med kort eller långt mellanrum när de var yttepytte. Det stabiliserades när de blev lite större.

• Concetta

Hej
    har en grabb på två veckor med samma situation. Han får 100% ersättning och var liten i vikten vilket gör att han är glupsk som bara den! Han äter mellan 90-140 ml varannan timme och det är helt ok enligt BVC nu när han äter upp sig. Han ska äta så mkt han vill, när han vill. Det jag har gjort för att styra hastigheten på ätandet är att vi först har slutat använda MAM flaskan för att den inte var tillräckligt bra och bytt till Dr Brown. Den gör hela matningen jobbigare för sonen så han får arbeta lite för födan och då blir lite tröttare. Dessutom sväljer han inte lika mkt luft. Det i sin tur gör att han accepterar att vi kör rapningar i mitten men också klämmer in ett och annat blöjbyte mitt i för att förlänga matningen. Så mitt ultimata tips är att prova att byta flaska faktiskt!

• sommar 77

Hej,

får ingen riktigt ordning på min dotters mat heller, både ammar o ger ersättning men det blir allt mindre amning, mjölken har nog sinat...
    Min dotter är sällan nöjd vaken, så hon får mat då hon vill, men kruxet är att hon få väldigt ont i magen och bajsar ca 8-10 ggr om dagen, precis som om det rinner igenom och sen hungrig igen.
    Har semper men ska testa med NAN.

• Drake

Jag tipsar om ännu en flaska (förvirrande eller hur?) AVENTS flaskor tycker jag är helt överlägsna och värda att prova. Vår dotter använde både MAM och Avent och vi båda föredrog Avent, helt klart. Med minsta nappen på får de kämpa lite för maten, samt att de inte sväljer något luft (ung som Dr Brown alltså).

Om din son är sur och tvär efter han har ätit en hel flaska så gör en till. Titta inte på hur mycket han "ska" äta eller på paketet. Utan gör tillräckligt med mat så att han helst lämnar lite (då vet du att han är mätt).

Vår dotter åt ca 300 ml/dag MER än rekommendationen de första månaderna, nu ligger hon ca 300 under. Men hon växer och är glad så det är ju det som räknas.

Håller med övriga också att inte avbryta honom när han äter för att rapa. Satsa på att rapa efter måltiden om han behöver hjälp (vilket en del barn behöver).

• sommar 77

min dotter verkar behöva äta lite i omgångar, 50-100 ml....nöjd ett tag....kanske bajsar men sen kanske bara 30 min senare hungrig igen...

• Muslimska mamman

Mitt barn hade samma problem, fick veta att han hade andningssvårigheter då han hade trånga näsborrar vilket är vanligt hos många bebisar. Testa att köpa koksalt på apoteket som man droppar i vardera näsborre, och se ifall det hjälper. Det hjälpte för oss när BVC tipsade oss att göra det.

• Helena Dahl

Säger som många andra att han kanske behöver äta oftare.
    Jag ammade iofs min tjej men hon åt varannan timme dygnet runt och då hade jag bra och MYCKET mjölk. Hälften av gångerna var det säkert bara att hon hade sugbehovet men hon tog inte nappen då.
    Men efter att hon tog nappen så slutade hon att äta så ofta och slutade även äta på natten.

Du får prova dig fram. Får han för mycket mat kommer det ju alltid upp igen värre om han får för lite ;)

Svar på tråden 2 veckor gammal och äter ersättning - men blir inte nöjd?!