• lakritstrollet

Nackspärr på små barn? (3 år)

Inatt vaknade våran lilla och hade jätteont, vi fick knappt ta i henne, men hon kunde inte förklara var hon hade ont. Efter besök hos 2 läkare idag, då de uteslöt borrelia och hjärnhinneinflammation, tror de nu att hon har nackspärr! Jag har aldrig hört talas om det på så små barn, och undrar om någon varit med om det? I så fall, hur lång tid satt det i? Hon har verkligen jätteont så vi ger smärtstillande med jämna mellanrum, men hon är ändå påverkad och väääldigt trött..

• Svar på tråden Nackspärr på små barn? (3 år)
  • tackförfisken

Ja,en av mina flickor hade faktiskt det en gång. Hon var nog runt 5 år då. Men hon hade bara ont, var inte påverkad på annat sätt. Gav alvedon i något dygn,hon blev helt ok på ett par dagar.

• Kakan85

Vår äldsta hade det då han vår ungefär 2 år. Han hade väldigt ont men vi lindrade med alvedon och lät honom vara hemma från dagis 2-3 dagar. Hade heller aldrig hört om att barn kunde ha det men enligt läkaren var det ganska vanligt eftersom bar nhar relativt stora huvuden.

• Ann Lee

Mina båda söner hade medfödd torticollis (nackspärr), som de gick hos sjukgymnast för. Nackmuskeln på ena sidan var förkortad och därmed försvagad så att huvudet lutade och de hade en "favoritsida". Tydligen ska detta dock inte ha gjort ont. Har heller inte upplevt att mina söner skulle ha haft ont.  Efter 1 år hos sjukgymnast och träning är mina pojkar friskförklarade.

Själv fick jag nackspärr för första gången i 4-5-årsåldern och har sedan dess haft regelbundna problem (1 gång per år kanske) med just nackspärr. Jag har i vuxen ålder gått hos kiropraktorn för att "fixa till problemet" och det hjälper för den gången. Problemet återkommer dock. Tror dock inte att man behandlar barn. Kiropraktorn har sagt att det är ett par kotor längre ner som hamnar fel och så småningom blir det inflammerat högre upp (nacken) och jag får nackspärr.

Jag minns från när jag var barn att det kunde sitta i upp till en vecka, oftast 3-4 dagar. Det utlöstes av att jag kunde sträcka nackmuskeln till exempel när jag plockade upp leksaker under sängen eller vände huvudet hastigt. Då högg det till och nackspärr var ett faktum. Jag upplevde att det underlättade att sova utan kudde och ligga på rygg. Även smärtstillande var bra för då kunde jag röra mig. Har man väldigt ont blir man ännu stelare och får mer ont. Jag minns några gånger då jag blev så stel att den ena axeln hängde långt nere jämfört med andra som var spänd upp mot örat. Tänk på att det inte alltid är bra att masserar eller med värme mot detta. Jag brukade dock ha sjal eller dylikt och tyckte det var lite skönare. Däremot fungerade det inte med någon värmande salva som läkaren skrev ut en gång.

Lycka till och hoppas att det snart lättar!

• lakritstrollet

Tack så mycket för era svar! Nu verkar det ha gått över tack och lov, men det tog några dagar, och hon fick massa Ipren för hon hade sååå ont. 

Tack igen! 

• pluppfamiljen

Vad skönt men låt henne gå till sjukgymnast för att slippa problem i framtiden

Blivande 6 barns mamma
Svar på tråden Nackspärr på små barn? (3 år)