• FruSen

Halsfluss? Ska man kontakta VC?

Sitter här med vad jag misstänker är halsfluss. Har haft det många gånger tidigare men nu är det flera år sedan sist så jag blir lite osäker på vad man ska göra.
    Har feber (nu verkar den dock gå ner med hjälp av ipren), jättesvårt att svälja, känns som att jag har en "boll" i svalget och har svullna halsmandlar som är fullt i vita "prickar".
    Vad jag kan minnas är det precis såhär halsfluss yttrat sig på mig tidigare.
    Ska man vara hemma från jobbet?
    Ska man kontakta VC?
    Vill minnas att jag inte fått antibiotika utskrivet de senaste 5 gångerna jag haft halsfluss men alltid gjort en odling.
    Känner mig pigg i övrigt, är inte förkyld eller så, bara svårt att prata och svälja.
    Ska man kontakta VC för att göra en halsodling?
    Hur länge smittar halsfluss, ska jag stanna hemma från jobbet i och med smittorisken???
    Läser på 1177 och vårdguiden men det står lite diffust där. Det är viktigt att barn hålls hemma pga smittorisken, det är vanligt att halsfluss behandlas med antibiotika men samtidigt ska man kontakta läkare först när allmäntillståndet är påverkat eller febern hållit i sig mer än 4 dagar ?
    Vill minnas att jag också läst någonstans att det inte är bra att gå med halsfluss obehandlat då det kan gå över i någon mycket allvarligare sjukdom?
    Nån som vet?

• Svar på tråden Halsfluss? Ska man kontakta VC?
  • Kakan85

Ring och prata med 1177 så slipper du fundera.
    Det gjorde jag och de skickade mig vidare till VC, trots att jag itne mådde dåligt elelr hade feber, och därifrån fick jag antibiotika.

• Jos3fin

1177 har öppet dygnet runt tror jag.
    Jag hade ringt VC direkt imorgon bitti och inte gått till jobbet.

• FruSen

jag har fortfarande feber så vi får se hur jag orkar imorgon. Hade hoppats kunna jobba, men det var tungt idag...

• Enelin11

Jag har haft halsfluss massa gånger i mitt liv. De vill att man ska ha avvaktat 4 dagar så det inte bara är en vanlig förkyldning. Vårdcentralen vill ju verkligen inte ha dit folk i onödan om man säger så :)

Jag har alltid sagt direkt till VC att det är halsfluss och då har jag fått åka dit direkt. De har förklarat för mig att det är viktigt att söka hjälp vid denna sjukdom då det i vissa fall kan sätta sig infektioner/inflammationer på hjärta och lungor.

Så är det halsfluss så tycker jag att det är självklart att söka vård! Dessutom går det över fortare med antibiotika och halsfluss är ju inget man njuter av! Lycka till!!

• FruSen

Jag är nästan helt säker på att det är halsfluss faktiskt, kan inte tänka mig något annat. Annars hade jag ju varit "vanligt" förkyld också. Var förkyld och hade halsproblem för några veckor sedan också men det var inte alls såhär. Är inte det minsta snorig eller något. Feber (vilket jag i princip aldrig har, inte vid vanliga förkylningar i alla fall) och en superond "boll" i halsen. ONT gör det och går knappt att svälja. Halsmandlarna är täckta av vita prickar vilket de alltid varit då jag haft halsfluss förr...

• Enelin11

Ja det låter ju som halsfluss, som sagt, ring VC imorgon och gå inte o jobba. Det smittar massor i början och tänk på dig själv. Hälsan är viktigast! ;)

• Red drum

Halsfluss ska man ALDRIG se lätt på! Sök hjälp om du misstänker halsfluss! Det kan nämligen utvecklas till blodförgiftning och resten är inte roligt. Min arbetskamrat hade halsfluss som hon struntade i och helt plötsligt fick hon blodförgiftning. Innan hon visste ordet av hade hon organsvikt och låg på IVA med livsuppehållande apparatur! De fick ringa hennes man mitt i natten och säga att han fick komma dit för de trodde inte hon skulle klara natten... Som tur var gjorde hon det och efter en vecka på intensiven kunde hon få flytta till vanlig avdelning och efter ännu ett tag komma hem. Nu säger inte jag att det kan bli så här för alla, men det KAN hända och det är inget man vill riskera.

• ÄlskadeT

När jag hade halsfluss senast fick jag tvinga till mig antibiotika. Rynkar på näsan

• FruSen

Ringde VC nu och sa dit 10.20. Sköterskan sa att på min beskrivning låter det precis som bakteriell halsfluss. Jag hoppas att man får antibiotika i så fall. Har inte ätit antibiotika på flera år...

Svar på tråden Halsfluss? Ska man kontakta VC?