Halsfluss? Ska man kontakta VC?
Sitter här med vad jag misstänker är halsfluss. Har haft det många gånger tidigare men nu är det flera år sedan sist så jag blir lite osäker på vad man ska göra.
Har feber (nu verkar den dock gå ner med hjälp av ipren), jättesvårt att svälja, känns som att jag har en "boll" i svalget och har svullna halsmandlar som är fullt i vita "prickar".
Vad jag kan minnas är det precis såhär halsfluss yttrat sig på mig tidigare.
Ska man vara hemma från jobbet?
Ska man kontakta VC?
Vill minnas att jag inte fått antibiotika utskrivet de senaste 5 gångerna jag haft halsfluss men alltid gjort en odling.
Känner mig pigg i övrigt, är inte förkyld eller så, bara svårt att prata och svälja.
Ska man kontakta VC för att göra en halsodling?
Hur länge smittar halsfluss, ska jag stanna hemma från jobbet i och med smittorisken???
Läser på 1177 och vårdguiden men det står lite diffust där. Det är viktigt att barn hålls hemma pga smittorisken, det är vanligt att halsfluss behandlas med antibiotika men samtidigt ska man kontakta läkare först när allmäntillståndet är påverkat eller febern hållit i sig mer än 4 dagar ?
Vill minnas att jag också läst någonstans att det inte är bra att gå med halsfluss obehandlat då det kan gå över i någon mycket allvarligare sjukdom?
Nån som vet?