• ljuvliga

Byta namn i samband med dop?

Kan man byta ett av förnamnen till ett annat namn i samband med dop?

• Svar på tråden Byta namn i samband med dop?
  • ljuvliga

Det är inte hennes tilltalsnamn vi vill byta, utan ett av hennes andra namn som vi funderar på att byta. Hon är 9 månader Glad

Undrar också eftersom att när jag döptes råkade jag skriva fel ordning på mina namn, så nu är mina namn i lite "fel" ordning. Undrar om kyrkan ändå anmäler detta till skatteverket? För jag har då inte ändrat ordningen på mina namn till skatteveket, bara råkade skriva fel ordning när jag skulle döpas.

• ljuvliga
    Pompmom skrev 2011-08-24 23:42:58 följande:
    Nej, dopet har inget med de namn man har i folkbokföringen.

Vänd dig till Skatteverket, men tänk på att om du redan har skickat in "namnlappen" o byter något namn nu så kan barnet i framtiden inte själv ta ställning till namnen o göra en ändring utan att det kostar!

Mvh Skatteinformatör 

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn... 
    Okej märkligt. eftersom när jag döptes råkade jag skriva fel ordning på mina namn. Tidigare har det stått tex Lisa Eva, efter dopet står det Eva Lisa eftersom jag råkade skriva i fel ordning. Förstår du? Därför undrar jag också om kyrkan ändå skickar in nånting till skatteverket så att det ändå ändras.
  • Pompmom

Kolla med skatteverket om du har någon tilltalsmarkering, kan bero på det!

Tilltalsnamn eller ej, förnamn som förnamn!

Mitt råd, se till att ni har tilltalsmarkerat hennes namn o ändra inget!

Hon kanske vill lägga till något namn i framtiden!!!!!! 

• ljuvliga
    Pompmom skrev 2011-08-24 23:47:42 följande:
    Kolla med skatteverket om du har någon tilltalsmarkering, kan bero på det!

Tilltalsnamn eller ej, förnamn som förnamn!

Mitt råd, se till att ni har tilltalsmarkerat hennes namn o ändra inget!

Hon kanske vill lägga till något namn i framtiden!!!!!! 
    Men det har man också i åtanke, tänk om hon vill ändra eller byta namn när hon blir äldre. Klurigt, får funderar vidare.. Men vet du hur mycket det kostar att ändra i så fall? Funderar dessutom själv på att byta namn men vet inte om det kommer att kosta.

Men ska kolla upp det andra du skrev om.
  • Jonte76

Vad har dop med namn att göra? Dop är inte lika med namnsättning utan att du faktiskt blir kristen.

Prästen säger "jag döper dig xxxx" inte "jag döper dig TILL xxxx"

• ljuvliga
    Jonte76 skrev 2011-08-24 23:51:20 följande:
    Vad har dop med namn att göra? Dop är inte lika med namnsättning utan att du faktiskt blir kristen.

Prästen säger "jag döper dig xxxx" inte "jag döper dig TILL xxxx"
    Var så jag tänkte också. Men undrar eftersom att min namnordning ändrades automatisk när jag blev döpt pga min felskrivning. Trodde väl att kyrkan skickar in nåt papper till skatteverket i alla fall
  • Pompmom
    ljuvliga skrev 2011-08-24 23:51:19 följande:
    Men det har man också i åtanke, tänk om hon vill ändra eller byta namn när hon blir äldre. Klurigt, får funderar vidare.. Men vet du hur mycket det kostar att ändra i så fall? Funderar dessutom själv på att byta namn men vet inte om det kommer att kosta.

Men ska kolla upp det andra du skrev om.
    1 000 kr!

http://www.prv.se/Personnamn/Avgifter-och-betalning/ 
  • Fija m 2 pojkar

Ljuvliga, det beror på när du döptes, eftersom kyrkan tidigare hade hand om folkbokföringen. Idag skickar vi präster inte in papper till Skattemyndigheten, vilket vi däremot gör vid vigslar. Vi har de folkbokförda namnen registrerade i vårt kyrkobokföringssystem, så vår information kommer från Skattemyndigheten.

/ Skånepräst

Svar på tråden Byta namn i samband med dop?