• Kalle Karls mamma

    PlusEpa och EyeQ

    Hej 
    Jag har i dag beställt Plus Epa till min dotter med ADHD . Hon äter idag 4 kapslar EyeQ och en multivitamin.
    Ska jag stå kvar på samma EyeQ dos eller minska den. 
    Nu när jag ska komplettera med PlusEpa
    Kan dom få i sig för mycket Omega??


    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Svar på tråden PlusEpa och EyeQ
  • kaffemamma

    Hej! Man kan få för mycket omega, men vad som är för mycket finns det olika uppfattning om.Det är säkert individuellt! Men enligt burken (Eye q) så ska man väl ge en hög dos i 3 månader för att bygga upp lagren, och sen dra ner. Vad jag förstått det är det som är farligt att det tunnar ut blodet vilket oftast är positivt men förstås inte ska gå till överdrift.  DAN läkarna (Defeat Autism Now www.autism.com ) rekommenderar en dos på 15-25 ml / dag till barn med autism och adhd. Själv har jag märkt att effekten på min son verkar minska om jag drar ner dosen från hans 15 ml / dag - han blir mer hyper.

  • Little Ms Chatterbox

    De mest kända biverkningarna av Omega är en blodförtunnande effekt. Men om man säger till att det förs i i journalen så vet ju sjukvården det. Sen så inför planerade operationer så slutar man ca 2-3 veckor innan. En annan effekt är lösare avföring. Sen får man tänka på att tex eskimåer äter fet fisk året runt och de har varken gälarna eller fjäll . Nä, skämt och sido. Men det är lite sant. Naturfolk har ätit fisk i alla tider och det man vet sen 70-talet är att de har mycket mindre hjärtproblem. Så länge de fortsätter att äta fet fisk men om de flyttar och börjar äta annan mat så är de inte längre så skyddade mot hjärtproblem.


  • Kalle Karls mamma

    Okay men vad tycker du jag ska ge henne 1 Plus Epa och 2 EQ får hon nog då??


    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Little Ms Chatterbox
    Kalle Karls mamma skrev 2011-08-25 19:55:41 följande:
    Okay men vad tycker du jag ska ge henne 1 Plus Epa och 2 EQ får hon nog då??
    Testa med bara PlusEPA om du är nöjd med effekten så behöver du inte ge mer. Jag tänker främst på det ekonomiska, lite onödigt att ge henne något som kostar extra om det inte behövs menar jag. Men har hon torr hud och sover dåligt så kanske hon behöver Omega-6 också.
    Du kanske ska försöka föra en journal, man blir lätt hemmablind. kanske ska skriva upp p ungefär hur många utbrott hon har per dag eller hur lång tid hon behöver för att komma igång. Och sen testar du med bara PlusEPA  och jämnför hur det är med utbrotten och starten så om du sen går tillbaka till att ge Eye Q och PlusEPA och se hur många utbrott det blir om dagen så kan du se hur det blir.
  • Kalle Karls mamma
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-08-25 22:49:07 följande:
    Testa med bara PlusEPA om du är nöjd med effekten så behöver du inte ge mer. Jag tänker främst på det ekonomiska, lite onödigt att ge henne något som kostar extra om det inte behövs menar jag. Men har hon torr hud och sover dåligt så kanske hon behöver Omega-6 också.
    Du kanske ska försöka föra en journal, man blir lätt hemmablind. kanske ska skriva upp p ungefär hur många utbrott hon har per dag eller hur lång tid hon behöver för att komma igång. Och sen testar du med bara PlusEPA  och jämnför hur det är med utbrotten och starten så om du sen går tillbaka till att ge Eye Q och PlusEPA och se hur många utbrott det blir om dagen så kan du se hur det blir.
    Utbrotten har nästan avtagitCool Hon verkar lugnare på kvällen oxo. Vilket är bäst att ge PlusEpa på morgonen eller kvällen? Hon äter fortfarande 4 kapslar EQ på kvällen, ska jag minska den dosen?
     
    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Rubia

    Funkar Omega-6 mot torr hy och dålig sömn? Och det finns inte i Plus-EPA men i Eye-Q? Har jag fattat det rätt? Har son med DS på snart 7 år med dålig sömn och torr hy och han har ätit Plus-EPA i typ 1 år utan att jag märkt någon effekt alls. Ska prova Eye-Q istället.

  • Little Ms Chatterbox

    Omega-6 finns inte i PlusEPA men i både MorEPA och i Eye Q. Sen går det att köpa enbart Omega-6 i kapslar. Efamol och Qarma. Kolla på vitaminvarhuset.se de har flera sorter. Sen är även Omega-9 också bra för huden. (finns även Omega-7 som är bra för slemhinnorna) Effekten av just PlusEPA är svår att hitta med annan Omega, i kombination med andra omegaoljor (finns andra märken som också säljer EPA i samma dos men kommer inte ihåg vad de heter längre. ) Så min personliga åsikt är att, om du tycker att just PlusEPA är det rätta för er, att ni snarare lägger till något med Omega-6 snarare än att byta ut. Om det inte bara var en liten ljummen effekt när ni började med PlusEPA för då kan det kanske vara mer ekonomiskt att alltid ge tex 6 Eye Q eller 3-4 MorEPA mini om dagen. Eskimo kids innehåller Omega- 3, -6 & -9 men den finns bara som flytande. Jag har inga priser i huvudet och skriver från mobilen på bussen så du får räkna efter på det själv. Qarma och Efamol är likvärdiga i innehåller men någon av dom hat dubbelt så stora kapslar så man tar max 3 av den ena sorten och 6 av den andra.


  • Rubia
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-05 09:17:50 följande:
    Omega-6 finns inte i PlusEPA men i både MorEPA och i Eye Q. Sen går det att köpa enbart Omega-6 i kapslar. Efamol och Qarma. Kolla på vitaminvarhuset.se de har flera sorter. Sen är även Omega-9 också bra för huden. (finns även Omega-7 som är bra för slemhinnorna) Effekten av just PlusEPA är svår att hitta med annan Omega, i kombination med andra omegaoljor (finns andra märken som också säljer EPA i samma dos men kommer inte ihåg vad de heter längre. ) Så min personliga åsikt är att, om du tycker att just PlusEPA är det rätta för er, att ni snarare lägger till något med Omega-6 snarare än att byta ut. Om det inte bara var en liten ljummen effekt när ni började med PlusEPA för då kan det kanske vara mer ekonomiskt att alltid ge tex 6 Eye Q eller 3-4 MorEPA mini om dagen. Eskimo kids innehåller Omega- 3, -6 & -9 men den finns bara som flytande. Jag har inga priser i huvudet och skriver från mobilen på bussen så du får räkna efter på det själv. Qarma och Efamol är likvärdiga i innehåller men någon av dom hat dubbelt så stora kapslar så man tar max 3 av den ena sorten och 6 av den andra.
    TACK!!! Du är en pärla!!!
Svar på tråden PlusEpa och EyeQ