• KoolaFarsan80

Sportbil med familj?

Vi funderar på att köpa en lite roligare bil som komplement till vår Audi S6 Avant. Kraven är att det ska gå att åka två pers + ett barn i barnstol. Det behöver inte vara gott om plats eller bekvämt, huvudsaken är att vi får plats. Ska vi åka långt eller ta med mycket packning kör vi Audin.

Alla tvåsitsiga sportbilar går av naturliga skäl bort direkt. De vi funderat lite på är:

Porsche 997
    BMW M3/335 coupe
    Audi A5/S5
    Ford Mustang
    Chevrolet Camaro
    Dodge Challenger

Jag är lite svag för en stor V8, medan min fru är mer intresserad av tysk precisionsteknik. Vi vill inte lägga allt för mycket pengar på den iom att det kommer att bli en andrabil. Helst bör priset ligga allt för mycket över 300-400'.

Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar ur ett familjeperspektiv?

• Svar på tråden Sportbil med familj?
  • kolapapper
    KoolaFarsan80 skrev 2011-08-25 09:58:35 följande:
    Vi funderar på att köpa en lite roligare bil som komplement till vår Audi S6 Avant. Kraven är att det ska gå att åka två pers + ett barn i barnstol. Det behöver inte vara gott om plats eller bekvämt, huvudsaken är att vi får plats. Ska vi åka långt eller ta med mycket packning kör vi Audin.

Alla tvåsitsiga sportbilar går av naturliga skäl bort direkt. De vi funderat lite på är:

Porsche 997
    BMW M3/335 coupe
    Audi A5/S5
    Ford Mustang
    Chevrolet Camaro
    Dodge Challenger

Jag är lite svag för en stor V8, medan min fru är mer intresserad av tysk precisionsteknik. Vi vill inte lägga allt för mycket pengar på den iom att det kommer att bli en andrabil. Helst bör priset ligga allt för mycket över 300-400'.

Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar ur ett familjeperspektiv?
    Jag håller med din fru, amerikanska bilar har ingen väghållning, som att vara ute och åka färja, dessutom är de fula. en M6a? caymanen har den litet baksäte? jag har aldrig tänkt på hur den ser ut där bak, men det är ju en fin liten bil. Audi A/S5 tycker jag är för stor för att kallas sportbil, mer en hottad vanlig bil. En mercedes SL500? de är fina.
  • Rabarbapuppa

Jag är f.d S6-ägare och mitt svar kan bara inkludera två av de nämnda bilarna. Porschen definitivt - eller M3'an. (aningens mer praktisk)

De amerikanska bilarna finns inte ens på kartan. De är inte sportbilar.

S5 är härlig, men nu är du ute efter en mer renodlad sportbil, och då kan det som sagt bara handla om dessa två, Porschen eller M3'an. (skippa 330'n)

/Puppa

• kolapapper
    Rabarbapuppa skrev 2011-08-25 13:33:29 följande:

Jag är f.d S6-ägare och mitt svar kan bara inkludera två av de nämnda bilarna. Porschen definitivt - eller M3'an. (aningens mer praktisk)

De amerikanska bilarna finns inte ens på kartan. De är inte sportbilar.

S5 är härlig, men nu är du ute efter en mer renodlad sportbil, och då kan det som sagt bara handla om dessa två, Porschen eller M3'an. (skippa 330'n)

/Puppa

har haft en 330 och det är som vilken bil som helst bara lite mer motor, ingen sportbil alls, trots diverse M-paket. Så jag håller med ovanstående.
    För övrigt ska en sportbil inte vara praktisk, den ska vara rolig att köra det är därför man köper en sån bil, så skippa alla med riktigt baksäte osv.
  • WoberT

Nissan Skyline av senaste snitt? Har dock ingen koll på begagnatpriserna, kanske är för dyr. Annars är ju BMW 1-serie M en personlig favorit, har inte testat någon själv men Jeremy Clarkson på Top Gear var helt lyrisk när han testade den men det är väl samma där, lite för dyr och för ny för att ha kommit ut på begmarknaden. Hur är det med Nissan 370z, finns det baksäte i dem?

• WoberT

Annars går det ju att få en 80-90tals Ferrari för de pengarna och de behåller dessutom värdet, dock är jag osäker på om det finns några modeller med baksäte. Av de du föreslog är Porsche och BMW M3 de enda som jag tycker är sportbilar och dessutom pålitliga sådana. Hoppas du hittar en vettig bil!

• Rabarbapuppa
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-08-25 18:20:21 följande:
    oooh eller en 90 tals Maserati, ser ut som en sur volvo, sen lurar det 500 kusar under huven ;)
    Mmm.. yes!!

Fast realistiskt sett, lika "darrig" som en Ferrari när det kommer till drift och underhåll, skulle jag misstänka.

Köp tyskt.
    Köp Porsche.
  • Ulf Harrys Farsa
    Rabarbapuppa skrev 2011-08-26 09:16:34 följande:
    Mmm.. yes!!

Fast realistiskt sett, lika "darrig" som en Ferrari när det kommer till drift och underhåll, skulle jag misstänka.

Köp tyskt.
    Köp Porsche.
    Den nya fyrdörrars ska ju vara nice enl TpGear
  • KoolaFarsan80

En Maserati skulle inte sitta fel! Men skräckinjagande servicekostnader avskräcker...

Amerikanska bilar har haft katastrofal väghållning tidigare, men nu börjar de komma ikapp något. Priset + v8 talar till deras fördel.

Det lutar dock mest åt ett tyskt alternativ där Porsche 997 ligger riktigt bra till.

Fortfarande skulle jag dock vilja veta om någon har testat att knöla in en barnstol m.m. i dessa bilar? Är det ens möjligt?

Svar på tråden Sportbil med familj?