• Anonym (asso)

Har boendeföräldern "större rättigheter"?

Jag ska försöka förklara vad jag menar med rubriken.

Mina barns pappa och jag har bott i samma stad och haft VV-boende.
    Nu har han beslutat sig för att flytta 15 mil bort och därmed funkar inte VV-lösningen längre (barnen går i skolan, men är för små för att ha en direkt talan kring boendet) och han har bestämt sig för att bli VH-förälder. Jag bor kvar i staden där vi har bott hela tiden.
    Barnen kommer alltså i princip bo heltid hos mig, och han betalar underhåll.

Vi har gemensam vårdnad. Jag blir boendeförälder och han umgängesförälder.

Nu undrar jag om någon vet, eller vet vart jag kan vända mig för att få information, om jag därmed enklare kan fatta beslut ang barnen och min framtid.

Hypotetiska frågor:

1) Vad skulle hända om jag behöver flytta, tex pga jobb, till en annan ort (dvs inte den ort där barnens pappa bor, där finns inga jobb för mig)? Måste jag gå genom min fd make då och få hans godkännande till att flytta barnen (vilket han med största sannolikhet inte skulle ge)?
    1b) Det skulle ju kunna skapa problem om jag var t ex arbetslös och inte kunde ta jobb eftersom jag inte "fick" flytta. Vad skulle hända med min arbetslösersättning osv?

2) Om han skulle "ta upp striden" och säga att barnen ska bo hos honom istället, skulle han ha något att komma med då iom att barnen bott på heltid hos mig under en ansenlig tid?

Vi har inte på långa vägar lika stor inkomst men båda kan erbjuda barnen precis lika bra liv ekonomiskt och materiellt sett. Känslomässigt så vet jag baserat på mångårig erfarenhet (även om någon säkert kan bli provocerad av detta) att barnen mår bättre hos mig.

Behöver verkligen (!) er som bollplank. Jag är helt ny på detta och önskar att jag slapp tänka på sådant här (jag har för övrigt bett och bönat att han inte ska flytta från barnen men det har varit lönlöst, jobb och ny tjej lockar för mycket).
    Bolla med mig!

• Svar på tråden Har boendeföräldern "större rättigheter"?
  • sirisdotter

Det är förälder som har ENSAM VÅRDNAD  som  (i teorin)   har rätt att flytta utan den andre förälderns medgivande.

Och ditt barns far flyttar UTAN  ditt medgivande trots att ni har GEMENSAM  vårdnad?

• Anonym (asso)
    sirisdotter skrev 2011-08-25 11:54:32 följande:
    Det är förälder som har ENSAM VÅRDNAD  som  (i teorin)   har rätt att flytta utan den andre förälderns medgivande.

Och ditt barns far flyttar UTAN  ditt medgivande trots att ni har GEMENSAM  vårdnad?
    Han flyttar oavsett vad jag tycker om saken. Och oavsett vad barnen tycker om saken.
    Både jag och barnen har bett honom att inte flytta.

Men jag behöver veta vad som faktiskt gäller. Eftersom vi har gemensam vårdnad, och det inte lär förändras såklart, så måste jag alltså ha min fd mans godkännande för att göra praktiska förändringar, som t ex flytt, i mitt liv? Eller?
  • sirisdotter

Nu gick det lite för fort.   Förälder har rätt att flytta hur som helst.   Vill förälder  med GEMENSAM vårdnad  ha med sig BARNEN  krävs i princip den andra förälderns medgivande.

På FL  har jag läst  flera med gemensam vårdnad som i  praktiken faktiskt flyttat med barnen UTAN den andre förälderns medgivande.   D v s   helt mot reglerna.   De verkar inte ha fått något straff.

Förälders inkomst har ingen betydelse   för var det är bäst att barnen bor.   enligt soc.   (gällde tidigare i alla fall).    Däremot är det en fördel att ha bostad ordnad  i de fall det blir tvister om barnens vårdnad och boende.

Begär någon av er ensam vårdnad lär det bli vårdnadsutredning.   Då försöker soc.  ta reda på hur barnet mår  (via förskola/skola)   och ev.  prata med barnet,  beroende på barnets mognad.

• Anonym (asso)
    sirisdotter skrev 2011-08-25 12:03:55 följande:
    Nu gick det lite för fort.   Förälder har rätt att flytta hur som helst.   Vill förälder  med GEMENSAM vårdnad  ha med sig BARNEN  krävs i princip den andra förälderns medgivande.

På FL  har jag läst  flera med gemensam vårdnad som i  praktiken faktiskt flyttat med barnen UTAN den andre förälderns medgivande.   D v s   helt mot reglerna.   De verkar inte ha fått något straff.

Förälders inkomst har ingen betydelse   för var det är bäst att barnen bor.   enligt soc.   (gällde tidigare i alla fall).    Däremot är det en fördel att ha bostad ordnad  i de fall det blir tvister om barnens vårdnad och boende.

Begär någon av er ensam vårdnad lär det bli vårdnadsutredning.   Då försöker soc.  ta reda på hur barnet mår  (via förskola/skola)   och ev.  prata med barnet,  beroende på barnets mognad.
    Jag skulle aldrig söka ensam vårdnad. Han är ingen dålig förälder på något vis, bara just nu väldigt egoistisk (kanske går det över?) i sitt tänk och i princip allt handlar om honom, vad han behöver, vad han vill osv. Det spelar ingen roll om någon annan påverkas negativt. Jag är väldigt ledsen över det, för han var inte sådan förr.

Jag vet inte om jag skulle våga att flytta hur som helst med barnen, tänk om det skulle hållas mot mig i en tvist (som han absolut skulle dra igång) då? 

Jag hade så gärna velat känna att jag självklart hade min fd mans stöd OM det skulle krävas en flytt av ena eller andra anledningen. Men med tanke på hur han beter sig nu för tiden (jag vill inte gå in på allt) så tror jag att det stödet är något jag kan se mig i månen efter.

Och ja, om jag skulle flytta så skulle jag självklart ha sett till att grundförutsättningarna för ett bra liv var ordnade, att det fanns stabilt boende, kollat upp skolor osv. Jag tar väldigt allvarligt på mina barns trygghet, så en flytt skulle inte vara något jag skulle ta mig för i en handvändning.

Men
  • Anonym (geten)

Barnen kommer att bli skrivna hos dig om de har bott mestadels hos dig och varit hos pappan varannan helg. Eftersom pappan inte bor kvar i gamla hemstaden så blir barnen skrivna där de haft sin huvudsakliga dygnsvila.

• Anonym (asso)
    Anonym (geten) skrev 2011-08-25 15:25:50 följande:
    Barnen kommer att bli skrivna hos dig om de har bott mestadels hos dig och varit hos pappan varannan helg. Eftersom pappan inte bor kvar i gamla hemstaden så blir barnen skrivna där de haft sin huvudsakliga dygnsvila.
    Jo ja, men innebär det att jag kan flytta med barnen hur som helst om det skulle behövas.
    Att dom efter en flytt, eftersom dom även då bor på heltid hos mig, skulle bli skrivna hos mig är rätt logiskt men det är väl steget innan en flytt som är problemet tänker jag mig.

Tänk om min fd säger blankt nej till en flytt, oavsett anledning, ska jag då vara tvungen att säga okej och stanna i min nuvarande kommun (trots att min fd själv lämnat kommunen)?
  • Anonym (geten)
    Anonym (asso) skrev 2011-08-25 15:28:58 följande:
    Jo ja, men innebär det att jag kan flytta med barnen hur som helst om det skulle behövas.
    Att dom efter en flytt, eftersom dom även då bor på heltid hos mig, skulle bli skrivna hos mig är rätt logiskt men det är väl steget innan en flytt som är problemet tänker jag mig.

Tänk om min fd säger blankt nej till en flytt, oavsett anledning, ska jag då vara tvungen att säga okej och stanna i min nuvarande kommun (trots att min fd själv lämnat kommunen)?
    nu är jag inte med på vad du menar med innan flytt.

När du har bestämt dig för att flytta, så gör du en anmälan till skatteverket i god tid, de kommer att skicka ut en förfrågan till pappan till barnen, antingen skriver han på det och då är det frid och fröjd. Skriver han inte på det så kommer skatteverket att starta en utredning vart barnen ska bo.
    Eftersom ingen av er bor kvar i barnens nuvarande hemkommun så kommer de kolla vart barnen ska vara skrivna, hos dig i nya staden, eller hos pappan i hans nya stad. Eftersom barnen har tillbringat den mesta tiden med dig så kommer barnen att bli skrivna på dina nya adress.
  • Anonym (asso)
    Anonym (geten) skrev 2011-08-25 15:32:14 följande:
    nu är jag inte med på vad du menar med innan flytt.

När du har bestämt dig för att flytta, så gör du en anmälan till skatteverket i god tid, de kommer att skicka ut en förfrågan till pappan till barnen, antingen skriver han på det och då är det frid och fröjd. Skriver han inte på det så kommer skatteverket att starta en utredning vart barnen ska bo.
    Eftersom ingen av er bor kvar i barnens nuvarande hemkommun så kommer de kolla vart barnen ska vara skrivna, hos dig i nya staden, eller hos pappan i hans nya stad. Eftersom barnen har tillbringat den mesta tiden med dig så kommer barnen att bli skrivna på dina nya adress.
    Okej, nu förstår jag vad du menar. Tack för svaret. :)
    Men är det bara var, dvs hos vilken förälder, barnen har spenderat mest tid som avgör i en sådan utredning?
  • Anonym (geten)

Japp det är alltid vart barnen tillbringar det mesta av dygnsvilan som spelar roll vid folkbokföring. Men då måste du även ha bevis på detta. Men om pappan nu bor 15 mil bort och barnen går i skolan nära dig så är det dem bevisen som behövs.

Så du kan andas ut och strunta i exmannens hotelser. Han kan inte tvinga dig att bo kvar i hemkommunen om han inte bor där.

• Anonym (geten)

Skatteverket strunt tom i vad tingsrätten säger i domar. Utan de går bara efter sina egna regler, och de reglerna säger att barnen ska bo där de tillbringar mest tid.

• Anonym (asso)
    Anonym (geten) skrev 2011-08-25 15:43:23 följande:
    Japp det är alltid vart barnen tillbringar det mesta av dygnsvilan som spelar roll vid folkbokföring. Men då måste du även ha bevis på detta. Men om pappan nu bor 15 mil bort och barnen går i skolan nära dig så är det dem bevisen som behövs.

Så du kan andas ut och strunta i exmannens hotelser. Han kan inte tvinga dig att bo kvar i hemkommunen om han inte bor där.
    Okej. Tackar. :)

Nu har han i ärlighetens namn inte hotat eller liknande. Han är just nu bara allmänt avig gällande samarbete och därför så utgår jag, utifrån erfarenhet, att han skulle komma att sätta sig på tvären OM jag ens skulle knysta om en flytt. 
    Frågorna är hypotetiska, men jag kände att jag behövde svar.

Men om han skulle vid en ev flytt hävda att barnen då, eftersom dom då skulle bryta upp från skola, likaväl skulle kunna flytta till honom på hans nya ort? Nytt som nytt liksom.
    Tror du att han skulle ha något att "komma med" vid en sådan ev tvist.
  • sirisdotter
    Anonym (asso) skrev 2011-08-25 15:49:19 följande:

Nu har han i ärlighetens namn inte hotat eller liknande. Han är just nu bara allmänt avig gällande samarbete och därför så utgår jag, utifrån erfarenhet, att han skulle komma att sätta sig på tvären OM jag ens skulle knysta om en flytt. 

Men om han skulle vid en ev flytt hävda att barnen då, eftersom dom då skulle bryta upp från skola, likaväl skulle kunna flytta till honom på hans nya ort? Nytt som nytt liksom.
    Boendeförälder har generellt stora chanser att fortsätta att vara boendeförälder.   Självklart är det aldrig;  om det vore det skulle domstolarna inte behöva avgöra sådana tvister.   Den som vill ha en förändring brukar väl åberopa missförhållanden av olika slag hos boendeföräldern -  med mer eller mindre sanningshalt  bakom påståendena.
  • Anonym (asso)
    sirisdotter skrev 2011-08-25 16:08:26 följande:
    Boendeförälder har generellt stora chanser att fortsätta att vara boendeförälder.   Självklart är det aldrig;  om det vore det skulle domstolarna inte behöva avgöra sådana tvister.   Den som vill ha en förändring brukar väl åberopa missförhållanden av olika slag hos boendeföräldern -  med mer eller mindre sanningshalt  bakom påståendena.
    Nåväl det kommer han ingenvart med, så då känner jag mig lugn. Jag har en jättebra relation med dagispersonal och skolpersonal och kommer från en helt vanligt lugn och städad familj och är självt helt normal. ;)
  • Anonym (geten)
    Anonym (asso) skrev 2011-08-25 15:49:19 följande:

han har inget att säga till om gällande det, för det är skatteverket som utreder, och eftersom barnen bott mestadels hos dig så är det där de ska vara skrivna. Är ni inte överens så går de efter fakta, inte vad den enskilde föräldern vill,
  • Anonym (Mamma till R)

TS: Så länge du inte flyttar utanför Sveriges gränser eller på annat sätt försvårar VH-umgänget så kommer du med största säkerhet få behålla boendet.
    Glöm heller inte att barnen blir äldre och äldre och även relativt små barn kan få komma till tals och inte direkt kanske säga vilken förälder de föredrar att bo hos utan mera "allt runt omkring", dvs en erfaren utredare vet vilka frågor som ska ställas till barnet för att få fram var barnet "hör hemma". 

Svar på tråden Har boendeföräldern "större rättigheter"?