Har boendeföräldern "större rättigheter"?
Jag ska försöka förklara vad jag menar med rubriken.
Mina barns pappa och jag har bott i samma stad och haft VV-boende.
Nu har han beslutat sig för att flytta 15 mil bort och därmed funkar inte VV-lösningen längre (barnen går i skolan, men är för små för att ha en direkt talan kring boendet) och han har bestämt sig för att bli VH-förälder. Jag bor kvar i staden där vi har bott hela tiden.
Barnen kommer alltså i princip bo heltid hos mig, och han betalar underhåll.
Vi har gemensam vårdnad. Jag blir boendeförälder och han umgängesförälder.
Nu undrar jag om någon vet, eller vet vart jag kan vända mig för att få information, om jag därmed enklare kan fatta beslut ang barnen och min framtid.
Hypotetiska frågor:
1) Vad skulle hända om jag behöver flytta, tex pga jobb, till en annan ort (dvs inte den ort där barnens pappa bor, där finns inga jobb för mig)? Måste jag gå genom min fd make då och få hans godkännande till att flytta barnen (vilket han med största sannolikhet inte skulle ge)?
1b) Det skulle ju kunna skapa problem om jag var t ex arbetslös och inte kunde ta jobb eftersom jag inte "fick" flytta. Vad skulle hända med min arbetslösersättning osv?
2) Om han skulle "ta upp striden" och säga att barnen ska bo hos honom istället, skulle han ha något att komma med då iom att barnen bott på heltid hos mig under en ansenlig tid?
Vi har inte på långa vägar lika stor inkomst men båda kan erbjuda barnen precis lika bra liv ekonomiskt och materiellt sett. Känslomässigt så vet jag baserat på mångårig erfarenhet (även om någon säkert kan bli provocerad av detta) att barnen mår bättre hos mig.
Behöver verkligen (!) er som bollplank. Jag är helt ny på detta och önskar att jag slapp tänka på sådant här (jag har för övrigt bett och bönat att han inte ska flytta från barnen men det har varit lönlöst, jobb och ny tjej lockar för mycket).
Bolla med mig!