• Brollie

Kan hund och katt bli vänner?

Min killes brorsa har två katter och vi har en hund, när vi är hemma hos deras föräldrar krockar detta!!
    Jag, i min enfald, trodde att det "bara" va att låta dem hälsa och passa dem så blir det snart vänner... Katterna springer för livet, hunden efter, som blir helt förtvivlad när de gömmer sig. Efter att ha testat lite olika hälsnings varianter så gav vi upp, alla djuren verkade bara må dåligt o bli stressade. Så nu är katterna instängda på ovan våningen när vi kommer.

Kan de bli kompisar? Hur? Vi ses ganska sällan så övnings tillfällerna är få, men ändå hade det varit enklast o roligast om alla kunde samsas! Har nån nåt klokt råd?

• Svar på tråden Kan hund och katt bli vänner?
  • Vasen

Det enklaste sättet tror jag nog är att hålla dem åtskilda om det är så pass sällan de ses. Hund och katt kan bli vänner, men bortresta katter är ofta lite nervösa och stressade, inte den bästa grunden när de ska vänja sig vid något nytt djur. Min ena katt hälsar inte ens på folk när de är bortresta, hemma är hon som limmad på alla som hälsar på.

Mina två katter har på äldre dagar blivit kompis med svärföräldrarnas två stora hundar. Att det fungerar så bra som det gör för oss tror jag beror på att hundarna är väldigt lugna. De backar för katterna och det har varit katterna som tagit kontakt först. Sen har vi också varit hemma hos oss så katterna har känt sig säkra. Vi har inte alls lagt oss i hälsningsproceduren mellan djuren iochmed att allt gått så lugnt och städat till.

• Brollie

Ja, min hund backar inte utan är alldeles för nyfiken... men han kanske växer till sig! Tack Vasen!

• Bonaparte

Ja de kan bli vänner, MEN det tar LÅNG tid, alltså inte bara något besök då och då, isåfall är det nog bäst för alla att ha katterna i ett annat rum.

• Mountains

Nej Brollie om din och min hund har det minsta lilla gemensamt kommer de aldrig bli vänner så länge katterna har möjlighet ett fly för egen maskin!

Här är min historia Jag och min älskade hund flyttar hem till den vid det tillfället blivande maken. Han har två katter som till dess lev ett lugnt och skönt liv. Vad händer när vi anländer? Elling ser de två coola katterna och blir alldeles till sig i trassorna, ett vitt streck svicshar omring och någonstans i huset hör vi de två katterna jama som om livet står på spel. Elling ylar som en besatt och verkar säga "men hallå, stanna jag vill bara leka och ha lite kul med er". När vi alla sansat oss lite försöker vi få djuren att umgås på ett mer civiliserat sätt men det går inte.
    En av kattern knallade varje dag upp till min svärmor och vi hämtade ned henne. Så fortsatte det en tid innan vi beslutade oss för att låta katten bo hos svärmor. Den andra katten är nästan alltid ute och om han är inne ligger han gömmd så att Elling inte kommer åt honom. Elling brukar då ligga snäll och tyst nedaför kattens gömställe och bara vänta på att något kul ska hända! Så här har vi haft det i unge fär 1,5 år.

Men som sagt var, lycka till Brollie:-!

• Wilja

Min hund o min katt är bästa vänner, så det går hur bra som helst. Katten brukar tvätten hunden på huvudet, och så brukar dom kura ihop sig o sova ihop. Hur söta som helst

• Brollie

Mountains: ja, jag har ju snackat med dig förr om katten! Kanske funkar det inte.... Fast jag måste verkligen veta om det finns en liten, liten chans när jag hör MrsArvid, det låter underbart sött! Gör ett sista försök nån gång i julhelgen! Håll tassarna!

• Mountains

Ja, vi håller tassarna. Man får ju inte glömma att det är av ren kärlek till katten som de blir en smula stissga!

• CuteTindra

Jag har själv katter och hundar :) Funkar kanon! Det bästa du kan göra är att bara låta dom vara! Tillslut kommer katterna (nyfikna) Man ska aldrig lägga sig i! LÅt hunden jagar dom, dom tål det!! Som sagt.. LÅt dom sköta det ! Blir alltid bäst så!! /

• vackrastarflow

Brollie, kolla i mitt galleri, där är Charlie och katten Molly. Båda på soffan, Molly med svansen runt Charlie. Visst går det! Charlie har alltid varit förtjust i katter, både att jaga och hälsa på och de första dagarna med Molly var oerhört underhållande. Charlie jagar henne med svansen glatt viftandes och så stannar Molly vänder sig och reser rygg mot honom. Hunden gör en tvärvändning och springer åt andra hållet, tills hon lugnat sig och sen började hela historien om igen. Hur kul som helst! Han saknade henne enormt när vi fick lämna bort henne, och gick och letade på hennes favvisplatser. Sorgligt värre... Men visst kan de komma överens!

• vi två vill blir 3

Ja klart dom kan men det kan ta några dagar innan dom vänjer sig. Själv har jag 6 katter och skaffa en 9 veckors valp för 1 vecka sen och detta går skit bra,bättre än jag trodde.

• Lallan

När våra katter (5st) var tre år skaffade vi en stor omplaceringshund på 1,5 år som inte var kattvan. Vi gjorde en dörr av när så att katterna kunde kolla in hunden utan att vara rädda för att han skulle kunna göra dem illa och efter ett tag gick det att öppna dörren och de nosade på varann. Idag är de bra vänner. Tyvärr så tar det tid men det bästa ni kan göra tror jag annars är att se till att katterna har något ställe där de är trygga men ändå kan se hunden. Uppe på en bokhylla eller liknande kan fungera bra.

• Lajsa82

Det bästa är nog att försöka flera gånger att dom får hälsa på varndra..Katter och hundar missförstår alltid varandra i början innan dom börjar att lära känna varndra! En arg katt har svansen upp och viftande...Hundar har ju svansen upp och viftande när han e glad...Tror nog att eran hund visar ett glatt sätt när den träffar katterna och katterna tror ju att hunden är arg och dom sticker och gömmer sig för dom blir rädda!! Det går att vänja dom...vi vande våran katt och min mammas hund nu funkar dom hur bra som helst.

• Nenya

Det är nog väldigt olika. Min kompis har två katter och de beter sig helt olika.

Den ena sticker och gömmer sig så fort jag kommer med min hund.

Den andra brukar vilja komma fram och hälsa. När hon har haft kattungar har hon till och med lämnat min hund mitt bland dem och gått iväg själv!

Nu har kompisen skaffat hund också, och det fungerar bra, fast den första katten är nog inte helt nöjd...

• Tjej 83

min sambos syster har en katt och en hund och de är bästa kompisar. de leker hela tiden. ser väldigt skoj ut. en stor rottwailer och en liten katt haha..

så visst funkar det.

• 2a Barnet

Jag har läst att det går lättare om man har en vuxen hund o sen köpen en kattunge. Eller en vuxen katt o sedan skaffar sig en hundvalp. En vuxen katt o en vuxen hund går sällan ihop.
    Men det beror säker på hur djuren är.

• skriva

Min sambos syster har en hund och två katter. Den ena katten tycker jättemycket om hunden och sover med honom i hans korg, går med ut på promenad och stryker sog mot hunden osv.

Den andra katten bryr sig lite mindre om hunden, är lite kattígt ointresserad men de två brukar vara ensamma hemma tillsammans och det går bra.

• nettis83

Min hund å katt är bästa vänner. De springer ute på våran äng å leker.. de turas om att jaga varandra. Oftast katten som smyger och hoppar på hunden när han kommer springandes.
    I börjar va katten lite rädd. Katten va 1½ år när vi skaffade våran hund som då va 3år (rottweiler) första veckorna var det lite osäkert tyckte katten men efter bara några veckor släppte det när han upptäckte att hunden inte tänkte äta upp honom.
    Men som sagt.. det krävs nog att de bor ihop för att det ska släppa.

• bipsiebop

svärmors katt tror att alla hundar är kompisar väntar bara på den dag han kommer hem å har fått sig ett nyp av nån hund....hos oss har alltid katter å hundar gått bra ihop... får de bara tid att i lugn å ro hälsa å kolla av varandra så brukar det lösa sig sen

• Brollie

Tack så mycket för alla tips! Så skoj att höra hur andra gör. Djuren kommer inte mötas på ett tag nu men i Januari nån gång blir det nytt försök!

Svar på tråden Kan hund och katt bli vänner?