Egna brända mandlar?
Kan man göra egna brända mandlar, ni vet såna med rosa på?
Recept?
Kan man göra egna brända mandlar, ni vet såna med rosa på?
Recept?
*väntar ivrigt*
Ville hitta ett recept jag med.. har inte testat.. men detta googlade jag fram :
Ingredienser
100 g sötmandel
100 g florsocker
1 1/4 dl vatten
ev en droppe röd karamellfärg
Häll socker och vatten i en tjockbottnad gryta och koka på svag värme. Rör hela tiden och ta av grytan från värmen när sockerlagen tjocknat. Tillsätt ev en droppe röd karamellfärg. Lägg i de oskalade mandlarna och rör om. Häll ut på bakplåtspapper. Skilj dem åt med gaffel och låt torka.
Detta är världens godaste godis och dessutom jättelätt att göra! Jag brukar göra ungefär som i Alvelines recept, men med vanligt socker och så lägger jag i en klick smör tillsammans med sockret.
Jag brukar ta lite olja på bakplåtspappret innan jag häller ut dem.
Viktigt att tänka på är att sockerlösningen verkligen ska bli rätt tjock (det kan ta ett tag). Om den inte är det, kommer den inte stelna (men man kan då lägga tillbaka mandlarna i kastrullen och värma en stund, så det är inte hela världen om det händer).
Ja, och så ska mandlarna skållas, skalas och rostas snabbt i ugnen innan man har i dem. Det tycker i alla fall jag blir godast.
Åååh, så sugen jag blev nu!
Förlåt, smöret ska inte i samtidigt som sockret, utan man lägger i det precis efter att man hällt i mandlarna. Skrev fel...
helt OT nästan
men pröva att sockerrosta nötter - det är bara såååå gott
blanda valfria kryddor (kanel, ingefära, nejliga, kardemumma eller vad ni gillar) i vanligt strösocker eller farinsocker
fukta nötterna (spraya eller spola med vatten i ett durkslag) och blanda med sockret
ös upp i ett tunnt lager på en plåt och kör på 175grader tills de fått en krispig yta
Utanför Maxi så säljer de rostade mandlar som han står och steker i en stor rund skål, har aldrig köpt dem men det är heller inte den typern jag vill kunna göra utan de där som har en tjock massa runt själva mandeln.
Är det den typen på recepten ovan? Tjock sockermassa runt?
Peztis
det är inte brända mandlar han gör då utan mer sockerrostade
alvelines recept är de med tjock rosa "smet" runt
Va bra!!!! Tack, ska prova!
Hmmm... blir det verkligen mjuka så där som de man kan köpa i julstånden nu?
Jag menar, om man smälter socker med vatten så blir det ju knastrigt... vilket säkert också är jättegott.
Jag hittade detta:
Brända mandlar med marsipan
Antal portioner
ca 30 st
Ingredienser
Ca 30 st sötmandlar
150 g marsipan
1 dl florsocker
1 msk vatten
1/2 msk flytande margarin
ett par droppar röd hushållsfärg
Gör så här:
Skålla och skala mandeln. Riv marsipanen grovt på rivjärn eller matberedarens grova rivskiva. Blanda med florsocker och vatten.
Häll margarinet i en stekpanna. Tillsätt massan i den varma stekpannan och låt småkoka under omrörning i ca 2 minuter. Tillsätt färgen. Rör i mandlarna. Skulle massan bli grynig, tillsätt 1 msk vatten och sjud upp på nytt.
Häll ut mandlarna på oljat smörgåspapper. Låt svalna. Forma och tryck massan runt mandlarna, en och en försiktigt.