• Amorella

Hur reagerade era barn på fullkornsgröt?

Jag gav vår baby 8 månader fullkornsgröt (Sempers fruktgröt) för första gången i morse. Man har ju hört att en del barn blir lösa i magen av fullkornsgröt, men eftersom vår tjej brukar vara rätt hård i magen såg jag inte det som ett problem. Nu hade hon magknip och var ganska pruttig på kvällen. Kan det ha berott på gröten? Kanske man skulle introducerat den lite försiktigt och inte gett en hel portion på en gång...?

• Svar på tråden Hur reagerade era barn på fullkornsgröt?
  • Reduto

Min son fick magknip, jätteont och blev hård i magen, jag blandade en mild havregrynsgröt och en fullkornsgröts-förpackning efter ett par försök för att vänja in honom med fullkornsgröten. Tänk på att ge extra vätska så ska det nog gå bra! Lycka till!

• Cia o krabaten

Min tjej blev oxå hård i magen första gångerna.
    Du kan ju blanda i lite olja och kanske ge katrinplommonpure till.

• Marra2

Märkte inget på vår son när vi bytte från Nestlés milda havregröt till Nestlés Fullkornsgröt.

• Tygtiiger

Med förtjusning!
    Han får oftast rikligt med fruktpuré till, det kanske hjälper på magen.

• Sani

Sempers fullkornsgröt har gått jättebra från första stund!

Nestles fullkornsgröt gick därimot inte alls bra. Vi har försökt med den flera gånger när semper har varit slut, från det att Lucas var ca 9 månader tills nu (snart 14 mån) och varje gång har han fått ont i magen. Och han äter i princip allt annars utan problem!

• Amorella

Tack för svaren! Hm, nu är vår baby rejält hård i magen och jag har öst på extra mycket med fullkornsgröt för jag tänkte att det skulle vara lösande med alla fibrer... Har dock oxå gett mycket päronpuré till. Nåja, det lär väl gå över. Nu vet jag i alla fall vad det beror på...

• Tjohalia

våran tjej blev pruttig och lösare i magen, men inget magknip direkt. Hon fick till en början fullkornsgröt på morronen och fullkornsvälling på kvällen men det blev lite väl häftigt, dessutom tror jag hon fick lite magknip av vällingen för hon sov oroligt så den har vi bytt ut mot majsvälling istället.
    nu funkar hennes mage ganska bra från att ha varit förstoppad i princip jämt i nästan 7 månaders tid...

• Kalina

När vår tjej blir hård i magen ger vi katrinplommonpure till gröten. Det brukar hjälpa.

• Norahs mamma

Med att spotta ut den!

Hemlagad hederlig gröt ska det va!

Svar på tråden Hur reagerade era barn på fullkornsgröt?