• Daggdroppen

Kanelallergi, vad göra?

Hej!

Dagis började påtala att dottern verkar reagera på kanel. Hon blir röd kring munnen när hon äter morgongröten och det är då hon äter den med kanel och socker. Testade med kanel ikväll och utslagen kom snabbt! Har inte märkt det tidigare i sommar eller före det. Nu är hon 2½.

Hon har sedan i vårvintras haft stora problem med hård mage och vi har misstänkt bl.a. laktos, men prover som blev tagna i våras visade ingenting.

Borde vi begära nya prover?

"Kanelallergin" med det röda kring munnen är ju inte så farlig och hon besväras inte, men jag börjar ju igen fundera om hennes magproblem beror på allergier (som inte syns i test) och om det kanske förvärras om vi kör på med kanel... Är det så att test i 2 års åldern inte är så tillförlitliga?

Storebror fick i våras konstaterat att han har laktosintollerans (genotyp samt besvär) men dottern hade inte genotyp men liknande besvär...

Någon som kan ge råd?

• Svar på tråden Kanelallergi, vad göra?
  • Dr Mupp

Det är sällan allergi när de reagerar mot Kanel. Kanel är starkt och då blir den känsliga huden runt munnen lätt irriterad och röd.

Laktosintolerans utvecklas sällan så ungt som vid 2,5 års ålder utan det burkar komma senare. Laktosintolerans brukar heller inte ge hård mage utan snarare lös. Det klan ju docl vara mjölkproteinallergi. Det säkraste sättet att testa det är genom att ta bort all mjölk, blir hon besvärsfri så testa sen med mjölk, om besvären kommer tillbaka så är hon mjölkallergisk.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • HannaE

Det är sällan allergi om ett barn reagerar på kanel. Samma barn kan också reagera med litet prickar av citrusfrukter och tomater, utan att det är 'riktig' allergi.

Man lever så länge man lär.
  • Loreena

Det kan vara värt att kolla gluten också!

Lite ekologiskt kokosfett är annars bra mot trög mage.

• Daggdroppen

Ok...

Måste väl bara vänta och se hur det blir... Igår fick hon mitt i allt massa prickar över så gott som hela kroppen. Det visade sig att de ätit apelsin på dagis.

Tidigare har jag minne av att hon också reagerat så på både äppel och citrusfrukter, men nu är det nog ett tag sedan. Så märkligt att det kommer och går... Dessutom hade hon igår också extra jobbigt med magen och var i riktig panik.. Först i natt (efter massa gråt, skrik, panik och krystande samt medicin) fick hon sig tömd lite. Och endast litet men ändå hårt.

Och det här med att man oftast inte har hård mage om man har laktos... Storebror hade mestadels också riktigt hård och sällan lös avföring. Plus otroligt sjuk mage. Och det var laktosintolerans.

Det jag undrar är alltså om dessa "små låtsasallergier eller icke så farliga "allergier" kan utlösa andra allergier som man kanske har benägenhet för (anlag för) eller påverka magen så den blir hård.

• jenveka

Hej!

Jag har en pojke som alltid haft problem med hård mage tills vi fick en allergiutrening och började utesluta mjölk, mjöl och soja. Som jag har förstått det så behöver inte alltid blodprover visa något även om barnet är allergiskt. Vi fick göra ett patchtest och det är inte heller alltid tillförlitligt, så det är inte enkelt. Vi började utesluta olika allergener vid 4 års ålder och han är nu 7 och i nuläget utesluter vi mjöl och laktos så det har blivit enklare. Vi har också en dotter på 2 månader som jag ammar och av hennes reaktion att dömma misstänker jag att hon i alla fall reagerar på havre ovh soja då hon får ont i magen när jag ätit detta. Tog kontakt med barnmottagningen som tycker´att man bör prata med allergiläkare innan man utesluter olika saker. Jag har nu fått en telefontid till min sons allergiläkare. Be BVC/vårdcentralen om en remiss till allergiläkare om ni inte har en sådan kontakt redan. / Lycka till! 

• Elina Black

Min dotter hade problem med hård mage och sov väldigt oroligt ända tills vi uteslöt alla mjölkprodukter ur hennes kost. Då började hennes mage plötsligt fungera ordentligt. Hon är alltså inte allergisk mot laktosen utan själva mjölkproteinet. Vissa barn får diarré och andra blir hårda i magen. Dock så tog det tid innan det märktes, minst 2 v innan hennes mage blev bättre/visade på någon bättring alls. Varning träffade en hel massa läkare som gav oss råd att ge henne farinsocker, päron, torkade aprikoser, mycket vatten, kaffe och gud vet vad. Inget hjälpte. Nu när mjölken är borta så är hon som en helt annan liten tjej, pigg och glad och mår super. Gråter inte längre varje gång hon ska bajsa. Det är lite klurigt dock att ta bort mjölken, man får lusläsa alla innehållsförteckningar och ha koll på att saker som vasslepulver odyl inte finns med... Lycka till!!!

Svar på tråden Kanelallergi, vad göra?