• stjarnamh

Vad ska man köpa för vinter overall till bebis 8-12månader??

Har extremt svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa för vinter overall till min lilla kille, han är 5 månader nu och kommer alltså att vara 8-12 månader november-mars, vilket kan innebära att han kanske börjar ta sig runt lite själv innan vintern är slut, då kan det ju kanske vara bra att ha en overall som tål lite blöta, men jag tycker att de flesta overaller i 74-80 är fleece overaller, de ser oftast ganska smidiga ut och ser mer ut att vara byggda för så pass små barn, med dubbel dragkedja osv, men som sagt: blötan...
    De overaller jag sett i mer vätetåliga material har inte sett ut som att det gått att röra sig i så lätt för en liten kotte.
    Eller ska man kanske köpa en jacka och ha både fleece byxor och täck byxor att byta mellan eller köra dubbelt när det är riktigt kallt??
    Rörigt skrivet, jag vet! Glad

Men:

Vad hade ni köpt för overall/ytterplagg till en 8-12månaders?Obestämd

• Svar på tråden Vad ska man köpa för vinter overall till bebis 8-12månader??
  • TheMother

Har samma problem som dig TS. Dottern är snart 5 månader.
    Vill ha en overall som är varm samt står emot väta, då dottern kan tänkas vilja röra på sig lite på marken innan vintern är slut. Dessutom accepterar hon vagnen dåligt just nu, så är hon vaken när storebror ska ut och leka måste hon kunna vara uppe ur vagnen utan att frysa eller bli blöt igenom om det snöar.

• stjarnamh
    spigg skrev 2011-08-25 20:36:09 följande:
    En vinteroverall. Den jag har är från PoP.
    Tack så mycket för tipset, har tittat på dom men jag tycker de är en aning för dyra tyvärr...
    Men hittar jag inget billigare alternativ så tror jag nog att det får bli en sådan...
    Jag har även kollat på Tradera, men jag har lite svårt för att köpa begagnat...Foten i munnen
  • Kilsbergen

Är i samma sits och köpte en 'riktig' vinteroverall från parvel på Åhléns för 240 kr efter rabatt. Den är vattentät och verkar lagom varm eftersom min pojke kommer sitta i åkpåse i vagnen. Jag hade aldrig köpt en dyr pop overall till ett så litet barn som mest kommer åka vagn i vinter. Även om han kommer kunna gå i slutet av vintern så kommer han ju knappast att tulta runt snödrivor och slask för det är för jobbigt för så små barn. Till våren däremot är det mer värt att satsa på bra funktionsställ av bra kvalité. Äldre sonen får dock ett bra vinterställ från polarn till nu i vinter. Om du väntar lite så kommer det nog komma fler billigare overaller ut i affärerna (lindex kappahl etc).

• stjarnamh
    Kilsbergen skrev 2011-08-25 22:37:22 följande:
    Är i samma sits och köpte en 'riktig' vinteroverall från parvel på Åhléns för 240 kr efter rabatt. Den är vattentät och verkar lagom varm eftersom min pojke kommer sitta i åkpåse i vagnen. Jag hade aldrig köpt en dyr pop overall till ett så litet barn som mest kommer åka vagn i vinter. Även om han kommer kunna gå i slutet av vintern så kommer han ju knappast att tulta runt snödrivor och slask för det är för jobbigt för så små barn. Till våren däremot är det mer värt att satsa på bra funktionsställ av bra kvalité. Äldre sonen får dock ett bra vinterställ från polarn till nu i vinter. Om du väntar lite så kommer det nog komma fler billigare overaller ut i affärerna (lindex kappahl etc).
    Ja, jag stötte precis på de här Parvel overallerna jag med och de verkar ju faktiskt vara något.Glad
    Det får jag kika närmre på, vet du om de bara finns på Åhlens eller om de även finns att köpa på internet någonstans?? Jag googlade men kom inte fram till någe vettigt.
  • Kilsbergen

Tror att det är Åhléns eget märke så dom finns nog bara där. Fanns i lila och svart (jag köpte svart),har fleecefoder och muddar vid händer och fötter, och luva. Den har bara 800 vattenpelare men det är nog fullt tillräckligt för oss. Tror inte jag kommer låta sonen sitta i en vattenpöl . Tycker den verkar toppen för det låga priset!

• fröken argbigga

Jag har köpt en reima tec overall till dottern som blir ett i feb. Hon är väldigt rörlig redan nu och kommer inte nöja sig med att sitta i vagn och titta på när syskon leker i snön, så jag vill ha en bra overall som är lätt för henne att röra sig i, som är varm och vattentät. Reima är ju inte direkt gratis så jag köpte en på tradera, kollade även pop och molo overaller men jag tycker att reiman verkar lättast att röra sig i och bra med extra vadd i rumpan.

• MintMint

Mina barn har alltid haft po.p-overaller (men då är de födda på hösten båda två, så de har ju varit pyttesmå första vinter och klarat sig med en fleeceoverall. Och andra vintern har de varit över året, så de har varit ute mycket mer). Till en sådan liten som din son, skulle jag nog inte köpa en dyr funktionsoverall. Med tanke på att han ändå inte kommer att vara ute och gå på egen hand, så är det inte nödvändigt med en vattentät overall. Huvudsaken är att den är varm, så han inte fryser. Sen kanske han kommer att sitta i en åkpåse under större delen av vintern? Då kanske det är bra med bara en jacka också.

• Paincake

Min son var i samma ålder som din förra året. Jag la en rejäl slant på polarns skaloverall med avtagbart fleecefoder i storlek 86. Den var jättestor för honom i början men det innebar att man slapp krångla med vantar och tossor, det var bara att dra över ärmar och ben. Den funkade som en åkpåse, skulle man kunna säga.

Sen började sonen förskolan i mars och overallen var guld värd. Den passar fortfarande den här säsongen och jag räknar med att kunna ha den fram till våren. Jag la 1200 kr på den men har alltså kunnat använda den jättelänge och i alla väderlekar. Rekommenderas.

• En till mamma

vi köpte en didricksson baby overall, en sådan med två dragkedjor från fot till hals, super smidig att ta på och att ta av, lätt att få kläderna under släta.

inte jätte varm men när det var som kallast hade vi en fleece overall under. 

under våren kröp hon omkring i den och blev aldrig blöt. rekomenderas starkt.     

• Finesse

Min son är 6 månader nu så vi kommer att hamna i samma sits och jag har köpt en fleeceoverall för att ha i vagnen och har sedan en overall i 80 kvar från dottern och en i 86 som jag lånat.. så nån av dom blir det sen. Räknar med att han kommer kunna gå vid jul så det behövs ju en riktigt overall då.. Just då är det tur att jag har en så stor son så det görs i större storlekar.. skulle han vara liten hade det blivit jobbigare.. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Gurkan

Vi var i precis den sitsen förra året. Sonen blev 7 månader i november och 11 i mars.
    Vi hade en tunn windfleeceoverall större delen av vintern. Ett par tunna vantar och ett par tjocksockar och en fuskpolo för att skydda händer, fötter och hals. I vagnen bäddade vi med ett tjockt fårskinn, en lite tjockare filt och en fotsack och det var varmt och skönt. De gånger det var riktigt kallt eller vi satt i snön hade jag en begagnad overall jag köpt för en inte allt för dyr peng. Han föredrog dock att sitta i vagnen och titta på snön som virvlade ner från himlen :) 

• TheMother

Nu tror jag att jag löst mitt problem med overall iaf. Hittade en Lindberg-overall för halva priset, från förra året. Den är vattenavstötande och vindtät samt tycks vara rätt varm. Får komplettera med fleece när det är som kallast kanske, men samtidigt ska man ju inte gå ut med så små när det är riktigt kallt, om de inte ligger nerbäddade i vagnen, så frågan är om fleece kommer behövas.

• stjarnamh

Tack för alla tips! Nu har jag köpt en Parvel overall och den tror jag kommer vara jätte bra i vinter.
    Lagom varm och vattenavstötande, rymlig så att man kan ta på mer kläder under utan att lilleputt blir till en korv, smidig att ta av och på och inte alls dyr...
    Super bra!Skrattande

• MammaTillDomFinaste

min dotter är född i slutet av januari å hennes andra vinter så hade hon först ett fleece sätt å sen en vinteroverall från ellos. den var toppen å kostade inte så mycket, vi gick å höll hennes hand i den å vinterkängor kring påsk då hon börjat gå.  

detta funkade på hösten! fick ärva av någo, jaxcka å byxa som var fodrade, helt toppen! å ett fårskinn att sitta på när man inte ville vara i vagnen längre. nakenfisen tyckte fårskinnet var perfekt att värma rumpan på
Svar på tråden Vad ska man köpa för vinter overall till bebis 8-12månader??