• Makka Pakka

Fördröjd ekolali eller normalt för åldern?

Min 3-åring har en språkförsening. Han pratade inget vid 2 år, sa enstaka ord vid 2,5. Men efter 2,5 så lossnade det och det kommer flera ord hela tiden, även korta meningar..

MEN han har ekolali, som är vanligt inom autismspektrat.

Exempel: Han såg en videosnutt på mobilen där han och hans kusin studsade på studsmattan och drog varann i tröjan. I videon så säger jag (som filmar) till sonen: "XXX släpp han! Släpp hans tröja!" Några dagar efter han sett videon så stod vi i köket och jag hällde upp mjölk till han och då sa han helt plötsligt exakt det jag sa i videon.

När han leker så kan han använda ord och meningar han sett i nån tecknad film..

Är detta vanligt bara inom autism eller kan det vara normalt för åldern?           

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Svar på tråden Fördröjd ekolali eller normalt för åldern?
  • Liniz77

Barn i den åldern härmas, det är ju så vi lär oss ett språk. Finns det ngt annat som ger dig ngn misstanke!?

• Makka Pakka
    Liniz77 skrev 2011-08-25 21:44:11 följande:
    Barn i den åldern härmas, det är ju så vi lär oss ett språk. Finns det ngt annat som ger dig ngn misstanke!?

Nja.. både ja och nej. Det har varit lite fram och tillbaka med det. Förskolan har tagit in en specialpedagog för hans skull och vi ska ta kontakt med en psykolog snart.. men det är svårt att sätta fingret på vad det är.. men det känns som att det är nåt!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • awb

Har din son andra symptom, tex på autism? Känslig för vissa kläder, ovilja att tvätta sig/ håret mm, insnöad på vissa saker, ovilja att äta viss mat...osv? Det kan ju vara fördröjd ekolali, händer det ofta så bör ni ju märka om det är vanlig upprepan vid lek eller inte. Min 3 årige son har viss ekolali men de är direkt. Han har, precis som din son, fördröjt tal och vi har ofta svårt att höra vad han säger. Han förstår dock allt. Han äter enbart vit mat, både hemma och på dagis, är känslig för vissa kläder, vill inte ta av sig kläder, vill inte tvätta sig eller låta och tvätta hans hår eller klippa det, han har specialintressen o h ibland är det svårt att möta hans blick, särskilt på dagis. På dagis måste han mötas ordentligt på morgonen och förberedas innan han hämtas, annars vill han inte gå hem. Han ska nu genomgå utredning för autism. Vi gick via psykolog på bvc som kom ut till dagis och iakttog honom, han var även hos logoped, sjukgymnast och läkare. :)

Svar på tråden Fördröjd ekolali eller normalt för åldern?