• Kyh

13 mån kan inte gå än och börjat dagis (förskola) och vara ute?

Hej!

Min son på 13 månader har just börjat dagis och han kan inte gå än. De brukar gå ut minst en gång per dag.
    Vi frågade vad de kommer göra när de ska ut och han inte kan gå än och då svarade fröken att han kommer få krypa ute, men det är väl fel? Jag vill inte ha mitt barn krypandes på småstenar och skapa upp knäna eller bli smutsig och plockar upp saker och stoppar i munnen. Han stoppar allt i munnen ännu, de barnen som går i samma avdelning som honom kan gå och de stoppar inte saker i munnen eller sånt.
     Detta problemet gör att jag har ännu svårare att släppa honom till dagiset, är det normat att de gör så eller är det fel? Fler som varit med om det?

När min lillebror var mindre så kunde han inte heller gå när han började dagis och då sa min mamma att de la honom i vagnen när de va ute..Hjäälp! Vill heller inte låta otrevlig när jag säger till henne för jag försökte redan säga det men på ett annat sätt och hoppades på att hon fattade vinkeln men jag tror inte det..hur ska jag göra, ska jag bara vara rätt fram?

• Svar på tråden 13 mån kan inte gå än och börjat dagis (förskola) och vara ute?
  • bollanmollan

Jag har bara sett att dom på min sons dagis som ej kan gå blir körda i en stor vagn eller sitter i sandlådan. Har nog aldrig sett en liten krypa runt

• Veladis

Men det är väl bra att han rör på sig och får upptäcka världen när han är ute? Hur gör du själv när du är ute med honom, sitter han bara i vagnen då?

Bra byxor så får han inte ont i knäna. De små känner rätt bra själva vad de klarar av och inte. Småstenar kan även gående två-treåringar stoppa i munnen, men personalen finns ju där för att  se till att barnen inte stoppar in något olämpligt i munnen och inte skadar sig.

• Flowtex

Förstår heller inte problemet med att han får krypa, om han själv tycker att det är jobbigt så kommer han försöka ställa sig upp och tids nog traska iväg istället så se det positivt istället. 

• Kyh
    Veladis skrev 2011-08-25 21:24:11 följande:
    Men det är väl bra att han rör på sig och får upptäcka världen när han är ute? Hur gör du själv när du är ute med honom, sitter han bara i vagnen då?

Bra byxor så får han inte ont i knäna. De små känner rätt bra själva vad de klarar av och inte. Småstenar kan även gående två-treåringar stoppa i munnen, men personalen finns ju där för att  se till att barnen inte stoppar in något olämpligt i munnen och inte skadar sig.
    Men tänk att du kryper på marken med massa skit och småstenar, de går ju in i handen, finns ju småstenar som är vassa också + att de är så många småbarn så de inte ser alla helatiden, när jag var där idag stoppade han massa pappersbitar som låg på golvet inne och de såg de inte ens så jag fick springa till honom och plocka ut det.
    Sand och sånt är en annan sak, jag åt själv sand när jag var lite :P men när han fortfarande kryper så är han så jävla snabb på att plocka saker och stoppa i munnen.

När jag är ute med honom har han hela min uppmärksamhet så det är en annansak och jag låter inte honom krypa på marken. Vi går hand i hand och jag gungar honom och leker med honom så  närmare marken än med fötterna får han inte vara.
  • Flowtex

Min dotter är btw också 13 månader och hon stoppar ALLT hon kommer åt i munnen men "lite skit rensar magen" som man brukar säga :)

• roffe

Han märker nog ganska snabbt att sten inte smakar så gott, barn undersöker ju saker genom att smaka, så så länge det inte är en hundbajs han smakar på så är det nog inte så hemskt :D

Sen kan han ju ha galonbyxor på sig så han inte skrapar sig kanske? Eller så får han, som nån annan sa, leka i sandlådan som de andra småbarnen :)

Jag känner en liten tjej på ca 15 mån som inte går helt själv ännu, hon är ute flera timmar per dag och skadar sig inte, har iaf aldrig sett några märken. Hon kryper lite fram eller håller i sig i något och står upp. Hon smakar på allt hon hittar. Det är väl så man får bra immunförsvar, lite skit rensar magen? :)

• snövitochrosenröd

Min ettåring började förskolan förra veckan och kröp då till 95 %, även ute. Nu har hon dock börjat gå och väljer att gå nästan hela tiden, inne i alla fall. Men ute kryper hon fortfarande ganska mycket. Jag tror att det har lossnat så snabbt för henne för att hon har varit på förskolan och sett de andra barnen gå, är så inspirerande. Ute får hon ha överdragsbyxor och stoppa saker i munnen kommer hon nog tyvärr göra även när hon börjar gå. Jag skulle inte vilja att hon bara fick sitta i en vagn, utan genom att få krypa och röra på sig så utvecklas hon ju. Och vips så kommer hon nog att gå hela tiden. Hoppas du hittar en bra lösning för ditt barn på er förskola.

• Veladis
    Kyh skrev 2011-08-25 21:30:16 följande:
    Men tänk att du kryper på marken med massa skit och småstenar, de går ju in i handen, finns ju småstenar som är vassa också + att de är så många småbarn så de inte ser alla helatiden, när jag var där idag stoppade han massa pappersbitar som låg på golvet inne och de såg de inte ens så jag fick springa till honom och plocka ut det.
    Sand och sånt är en annan sak, jag åt själv sand när jag var lite :P men när han fortfarande kryper så är han så jävla snabb på att plocka saker och stoppa i munnen.

När jag är ute med honom har han hela min uppmärksamhet så det är en annansak och jag låter inte honom krypa på marken. Vi går hand i hand och jag gungar honom och leker med honom så  närmare marken än med fötterna får han inte vara.

Men får han inte krypa själv inne heller?

Mina barn har älskat och krypa ute, och jag har inte hindrat dem. Marken är inte farlig! Barnen kan själva känna efter om underlaget är för vasst eller hårt och då göra nya val, om de vill bli upplyfta,om de vill stå, vända osv. Det är en del av deras utveckling!

Just därför bör man inte sätta barn i vagn av ren slentrian på förskolor. Man uppmuntrar ju utveckling! Man ska
    inte bara "omhulda" de små. Sen är det en annan sak om de vill istta i vagn och blir trygga av det, men självklart ska man sträva efter att de får röra sig ute utifrån sin förmåga och på sitt sätt!
  • Margaux

Vi har en kille på vårat dagis som inte går än, han är nog 14-15 mnd nu.... Han kryper så det står härliga till på grusgården! Verkar inte bekymra honom ett dugg!! Så sitter de i sandlådan alla småkidsen och kastar sand på varandra! De andra småttingarna går inte så långt ändå trots att de kan, de kryper ofta också.....
    Oroa dig inte.... ordentliga skor och ett par slitstarka byxor så är han redo att upptäcka världen!

Svar på tråden 13 mån kan inte gå än och börjat dagis (förskola) och vara ute?