• AE82

    Var börjar man?

    Hej!
    En kort sammanfattning.. Jag och min sambo har varit ett par i 7.5 år. Vi har försökt att skaffa barn i 5 år. Jag har PCOS och har behandlats med hormoner. Vi hade en trasslig period för ett år sedan och var isär i några månader. Vi hittade rätt snabbt tillbaka till varandra och i samma veva blev vi spontant gravida. Glädjen var enorm! Dock gick allt på tok och vår lilla Ängel kom den 6 april, då jag var i v20. Har efter det börjat om på nytt med hormoner för att bli med barn. Provera och pergotime.. Inget resultat.
    Vi har pratat om att vi vill försöka få adoptera om vi inte får några egna barn. Men då undrar jag hur det går till? Var börjar man? Vem pratar man med? Hur går en adoptionsprocess till och vad är det som krävs av oss? Vi är ännu inte i läget där vi ska adoptera, men man funderar ju. Vore väldigt snällt om nån kunde ge mig lite svar!
    Många kramar! :)

  • Svar på tråden Var börjar man?
  • Hjärtat längtar

    Hej!
    Även om ni bara funderar på adoption än så länge så kan det vara läge att ställa er i kö hos en adoptionsorganisation! Det finns 5 st, ni hittar dem på mia.eu 
    kolla på de olika länderna, vilka krav ni passar in på. och hur långa väntetider m.m länderna har.
    Välj en eller två organisationer att ställa er i kö hos.
    (Det finns en kö i Sverige och sedan en kö i landet ni skickar era handlingar till)

    Kontakta familjerättsenheten på socialförvaltningen i er kommun och berättar att ni är intresserade av adoption. Ni får då komma på ett första informationssamtal. Ni blir då hänvisade till en föräldrautbildning (adoptionsutbildning). På utbildningen kan ni känna efter om ni tycker att adoption är något för er. Ni behöver alltså inte bestämma er för adoption innan dess. Därför kan ni om ni vill gå utbildningen samtidigt som ni håller på med era behandlingar osv.
    Bestämmer ni er sen för att ni vill satsa på adoption, skickar ni in en ansökan om adoptionsutredning till kommunen. Därefter utreds ni. Det kan ta upp till 6 mån. Det kan också vara kö innan ni får börja hemutredningen. När ni sedan fått medgivande skickar ni in det till er/era adoptionsorganisationer. Och diskuterar landval. När utredningen är klar kan ni alltså tillgodoräkna er kötiden i "sverige" sedan ni blev medlemmar i org. Lite svårt att förklara....
    Sedan är det bara att vänta till ni har tillräckligt med kötid för att skicka papprena till det land ni valt, eller om det inte är nån kötid, skickar ni på en gång när ni samlat ihop alla tusen femtioelva papper. Sedan väntar man på barnbesked och sedan på resebesked osv.
    Hoppas du blev nåt klokare....
    Lycka till!
    ps. jo, man måste ju vara gift också, så det kan ju vara dags att tänka på det! =)

  • AE82

    Tack för ditt svar!
    Det verkar ju onekeligen som att vi bör börja ta tag i detta då, och ta kontakt med kommunen och gå utbildningen och så... Man kan ju ändra sig om man vill även om man lite smått har påbörjat det hela. Jag blev mycket klokare på ditt svar så tack så mycket! :)  Nu blir det ett samtal med sambon! Kanske man ska ta och gifta sig.. ;) Tack igen!

Svar på tråden Var börjar man?