• sara2005

Klippa naglar och hår på 1,5-åring...går inte!!!

Någon som har tips på hur man får en 1,5-åring att gå med på att få naglar och hår klippta? Tidigare har det gått ganska bra men nu tvärvärgrar vår tjej. Får klippa naglarna när hon sover men det är verkligen inte det lättaste. Håret är väl ingen fara med, men naglarna vill man ju helst ha korta.
    Tacksam för tips!!

• Svar på tråden Klippa naglar och hår på 1,5-åring...går inte!!!
  • turia

jag gör det alltid under protest på min som e snart 1 år... man försöker avleda o så.
    jag bestämde tidigt att inte klippa när han sov, för då lär de sig ju inte..
    så jag kämpar på.
    Han kommer säkert va besvärlig ett tag till

• neanora

Min son hade en sådan period. Vi lät farfar göra det och efteråt fick han en lite sak. Fungerade för oss.

• Julias mamma

Känner igen det där...och önskar också tips!!

Det är en brottningsmatch varje gång nagelklipparen kommer fram...
    Har försökt då hon sover, men då vaknar hon...och det känns onödigt!

Håret får man absolut INTE röra...klippa kommer inte på fråga...än mindre hårspännen..(dom brukar jag dock kunna lura på då och då)

• mejram

Jag brukar klippa mina naglar samtidigt. En på Linnea en på mamma. Och så hålla på med en massa ramsor - tummetott, slickepott.... Det går inte jättefort, men det går och hon är lugn under tiden.

Håret fick jag ett jättebra tips för. Sätt en tejp över luggen du ska klippa bort, klipp sen i tejpens överkant. Om barnet vänder bort huvudet eller trilskas är det lätt att fortsätta där man slutade utan att behöva kamma om allting igen. Annars är det mutor som gäller vid hårklippning. Alla förbjudna spännande saker ur badrumsskåpet åker fram så sitter hon still ett tag och pillar med dem....

• morotsland

Jag passar på när han äter välling... Då är han för upptagen för att kunna sprattla.

• annika5064

Har alltid klippt naglar på Joel när han sover, fungerar utmärkt! Nu är han 19 månader och börjar tycka det är "kul" att klippa naglarna så han sträcker själv fram händerna och fötterna...men de dras lika snabbt tillbaka! Så det mesta klipper jag fortfarande när han sover...

Vad gäller hårklippning var vi för första gången hos frisören i fredags. Joel satt i en bil och tittade på Byggare Bob samtidigt och det gick jättesmidigt! Han satt blickstilla, han som inte är still en sekund i vanliga fall! Så kanske är det lättare när någon annan klipper håret på barnet; jag har aldrig lyckats själv.

Annika

• Hallonpaj

Jag tog alltid naglarn an är desover. Varför är det knepigt för dig att göra så? Håret klipper vi hos frisör ibland, så de blir riktigt fina.

• Tussens mamma

min tösabit är 19 mån. jag förklarar vad som ska hända. ibland får hon ett kex att äta på. sätter mig framför tv:n eller pappa så hon har nåt att titta på... går oftast ok. ibland blir hon arg. men det får man bli ibland, eller hur???

• Sladdismamma

Klipp naglar och hår när ungen sover!

Jag brukade lägga en tejpremsa över luggen så att inte en massa
    löst hår föll ner i ansiktet, det är oftast luggen som barn fasar över.
    Nackpartiet brukar vara enklare, eller låt det växa!

....mitt första barn vrålade illa, illa när man klippte hans hår, man
    ler åt minnena!

• en glad

Här har vi haft många fighter om nagelklippning (tack om lov för de små bitartängerna (vad heter de?) som minimerar risken för skador. Att klippa naglarna är inte förhandlingsbart. Det skall göras....

Håret är värre för saxen kan vara farlig att hantera om det går för livligt till. Ibland har vi kompromissat och klippt en sida i taget..... Ser kul ut ett tag, men vem bryr sig?

• julia1982

Jag brukar klippa min sons naglar när han sover. Håret behövs inte klippas än, det är inte så långt

• mariahM

hahahah känner igen det där, min son verklingen vägra låta oss klippa hans naglar, och han hår, Hans hår växer jätte fort och han har mycket hår, jag vägrar raka bort allt.
    Har klippt honom 2 gånger och f*n det är inte lätt!
    Att klippa naglarna är ju omöjligt det mé! ibland måste vi båda hjälpas åt att hålla i honom.

• vermilion

jag har klippt min son en gång.. jag tog ett tag om hela hans lugg, som en tuppkam typ, sen klippte jag bara rakt av, ca 3-4 cm. Det hela tog 3 sekunder...

• IsabelleMaria

Jag brukar klippa håret på min dotter som nu är dryga två. Jag tar det direkt efter badet när hon är nybadad och så får hon lotionstuben och kan smörja sig själv... Jättepraktiskt. Hon är upptagen med att försöka klämma ur lotion och jag får under tiden håret klippt. Lite kostsamt kanske med lotionen. Men billigare än frissan iallafall!

Naglarna - de får jag inte röra... De får pappa klippa! Fråga mig inte hur han gör!

• nikon

Fingernaglarna går hur bra som helst, men tånaglarna - det är en pina att klippa dem på sonen. Han har inte sina fötter stilla en halv sekund ens. Det tar tid, men om jag ska klippa hans naglara så bryr jag mig inte om det tar 30 sekunder, 30 minuter eller 2 timmar.

Ang. klippning så tar vi till trimmern (gjorde det senast) eller ett frisörbesök. Men det har inte blivit så många hårklippningar hittills (han är 21 månader och det har blivit två st bara)

Svar på tråden Klippa naglar och hår på 1,5-åring...går inte!!!