• Micki

Lchf och vågen står still..

Någon här som kanske kan hjälpa mig lite?
    Jag har käkat LCHF i 3 veckor nu och har gått ner 1 kilo..,trodde att det skulle gå lite fortare iaf. Jag väger 63 till mina 163 cm och har några trivselkilo jag skulle vilja bli av med efter barnafödande

En dag kan se ut såhär;

Frukost: äggröra på 2 ägg (med grädde)  ½-1 paket grädde.

Lunch: Festaost sallad med skinka

Middag: Coleslaw med en köttbit.

Kvällsfika:några ostskivor,oliver kanske ett par bitar av en ölkorv.

Under dagen dricker jag vatten och kaffe.  

Äter jag fel?? 

♥ Amanda 090331♥Philip 110204 ♥
  • Svar på tråden Lchf och vågen står still..
  • yena89

hur stort är gräddpaketet?
    för viktnedgång bör man ligga under 20g kolhydrater per dag.
    eftersom du inte har så mkt att bli av med går det segare.
    LCHF gör att kroppen hittar SIN idealvikt vilket betyder att man oftast får äta väldigt strikt eller lägga till träning för att komma till den vikt man sjäv vill ha. 

• Micki

Ser nu att jag skrivit fel.. Det ska stå  äggröra på 2 ägg (med grädde)  ½-1 paket bacon.  
    (ca 3-4msk grädde). 

• yena89

Ja jag tänkte väl.
    du kanske äter för lite fett?

Skriv in all mat du äter i minmat.net och räkna ut. Sen går du till Stora feta LCHF-tråden här på FL och ber dom kolla på det, eller så skriver du det här så hjälper ja dig :)

• Micki

Jag skriver här då tack gulliga du

Frukost:omelett gjord med grädde och skinka & kanske 5 ostskivor emellan 

Lunch: Broccolistuvning (gjord på lchf-vis),och en köttbit .

Middag: Köttfärssås gjord på grädde & creme fraiche och zucchinipasta.

Kvällsmat:några skivor ost,oliver och ölkorv+te.           

• yena89

OK, dom första tankarna jag får är att det KAN vara för mkt kolhydrater. Köttfärssås är en riktig bov.
    Det finns många recept ute som visserligen är LCHF-vänliga men du får tänka på att det egentligen finns två LCHF.
    En för viktnedgång och en för hälsan. Äter man för hälsan så äter man av godkända livsmedel och använder lite sunt förnuft. Ska man gå ner så måste man vara strikt. Ju närmare målet man kommer desto striktare måste man vara. Antingen måste man fakira vilket betyder att ligga så nära noll kolhydrater som möjligt eller så kör man en kalorireducering. Vissa kan behöva öka på kolhydraterna och minska på fettet också.

Så jag tycker du ska börja räkna, och hålla dig under 20g kolhydrater om dagen, funkar det inte så gå ner till 10g kolhydrater och om det inte funkar (eller bara funkar ett tag) så går du ner till noll, du äter alltså bara kött, beasås, smör och ägg typ, men nu snackar vi extremt, sånt ska man bara hålla på med 2-3 veckor.

Och funkar inte det heller så kanske du får acceptera att kroppen tycker den ska väga 5kg mer än vad du tycker :)
    När din kropp är redo kan du ju börja träna med, men då får du skippa vågen för den lär visa viktuppgång när du bygger muskler :)

• Micki

Tack snälla

Jag ska börja räkna efter och se hur mycket kolhydrater jag faktiskt stoppar i mig. Jag har nyligen skaffat mig ett gymkort och hade tänka börja träna i morgon..

Tack än en gång!    

Svar på tråden Lchf och vågen står still..