• Anonym (Undrande)

När tog ni emot besök efter förlossningen?

Som ovan, när tog ni emot besök efter förlossningen från familj och vänner?

Personligen känns det som om att man vill vänta 1-2 dygn efter man kommit hem innan alla stormar in här.
    Men alla är så ivriga bland våra vänner och familjer då detta är första barnbarnet och första barnet i bland vännerna.

Så hur får man dom att förstå utan att man sårar någon? För självklart kommer alla att få se vår lilla skatt.

• Svar på tråden När tog ni emot besök efter förlossningen?
  • älskarlivet81

Min mamma var inne på förlossningsrummet efter en timme (hon jobbade på bb), min pappa och svärföräldrarna kom och sa hej dagen efter uppe på patienthotellet.

Vi var kvar 3 dygn, men började sen ta emot besök hemma direkt. 

• 071001

Dagen efter, på bb. Sen när vi kom hem var det fika i flera veckor hemma.

• Yavannie

Mina föräldrar och min närmsta väninna hälsade på under det andra dygnet, på BB, efter min inbjudan. Det är ni själva som bestämmer, oavsett om det är första barnet, barnbarnet etc (det var det för vår familj också). Gör inte upp några sådana planer i förväg utan känn efter när ni väl är där, så blir ingen besviken i onödan.

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • hannis

6 dagar efter förlossningen vilket var 2 dagar efter vi kom hem. Kändes helt okej.

• Anonym (Undrande)
    Yavannie skrev 2011-08-26 10:22:01 följande:
    Mina föräldrar och min närmsta väninna hälsade på under det andra dygnet, på BB, efter min inbjudan. Det är ni själva som bestämmer, oavsett om det är första barnet, barnbarnet etc (det var det för vår familj också). Gör inte upp några sådana planer i förväg utan känn efter när ni väl är där, så blir ingen besviken i onödan.
    Ja vi tar det som det kommer, det man känner nu kanske inte alls är det man känner när bebisen har kommit.
  • clembke

När vi hade fått vår första så åkte vi hem från bb efter 12 tim. Då fanns min syster här hemma o tog emot oss. Efter det kom hennes 2 yngsta barn o sambo o nån tim senare kom min mamma o pappa på ett snabbt besök. (detta va vad jag ville) Dagen efter kom sambons mamma, moster o mormor på besök, det enda jag hade önskat där va att dom hade hört av sig innan o inte bara kommit ner o ringt på dörren. O på 3:e dagen kom min bror o hans familj.

Med den yngsta va jag kvar några dagar på bb o när vi åkte hem därifrån åkte vi förbi min mamma o pappa där dom bjöd oss på middag. Efter de åkte vi förbi min syster o hennes familj en snabb sväng. Sambons sida kom ner nån dag senare (denna gång bestämdes det) likaså min bror kom nån dag efter.

Vänner kom ytterligare några dagar senare.

Vill man inte ha besök när man kommit hem så är det väl bara att säga vänligt men bestämt att vi hör av oss när vi vill ha besök. Dom första dagarna vill vi bara landa o ta det lugnt. Kanske lära känna den lilla lite först.
    Det är ni som få barn så det är ni som bestämmer när ni vill ha besök.

• Hippopotame1

Min mamma fick komma och hälsa på andra dagen på BB. Vi åkte hem efter 2 nätter på BB och svärföräldrarna kom samma kväll och hälsade på. Vi drog ändå ut på det. Det dröjde nog 2 veckor innan alla närmaste släktingar hade träffat lillkillen. För vännerna dröjde det ännu längre.

Det är NI som bestämmer. Era vänner och släktingar får helt enkelt respektera ER vilja. Ni har ju precis fått barn för guds skull! Man är rätt mör i både kropp och huvud när man precis har fått barn, 

• clembke

På vårat bb så är det bara pappan o syskon till bebisen som få komma o hälsa på.

• Sjejn

Vi åkte och hälsade på hos andra istället, när vi kände oss redo för det. Mycket skönare än att ha folk hemma hos sig själv och praktiskt att bara kunna åka hem när vi ville. Så har vi gjort varje gång.

• älskarlivet81
    clembke skrev 2011-08-26 10:25:03 följande:
    På vårat bb så är det bara pappan o syskon till bebisen som få komma o hälsa på.
    Hos oss också, men vi mötte upp precis utanför dörrarna.. Och min mamma som jobbade där kunde ju komma in på rummet..
  • Anonym (Undrande)
    Så är det här med...
  • Druantia

Fick våran första för 2 månader sedan. Jag hade också mycket tankar kring detta. Efter förlossningen så kom min mamma, och mina svärföräldrar och hälsade på oss på patienthotellet. Vi åkte hem dagen efter, och då kom min bror, hans flickvän och min pappa och hälsade på. (Dom hade med sig fika, superskönt!). Sedan bad vi alla att lämna oss i fred, och att vi ville vara för oss själva ett tag. (De flesta förstod dock detta då de hade barn sedan innan).
    Efter ett par dagar kändes det okej för oss, hon var så lätt. (Är fortfarande). Så då åkte vi hem till folk istället. Slapp vi städa och hålla på med fika och så. :)

Sedan kom dom en efter en under ett par veckor.

Ni kan ju berätta redan nu att när ni kommit hem ifrån BB så får alla vänta tills ni känner er redo. Funkar inte det, be dom komma ganska omgående. Fick detta tips av en kompis. Och det kändes bra att ha det "överstökar" för de närmaste.

• Hippopotame1
    Samma här, men det finns ett dagrum utanför där man kan ta emot besök.
  • straw2008

Men första barnet kom svärföräldrar redan första dygnet. Vänner kom andra dygnet.

Med andra barnet hade jag skinn nog på näsan att säga ifrån, vi tog inte emot någon förens efter 2v med andra barnet.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • SFHelen

med sonen så träffade mina föräldrar o syskon honom dagen efter födseln då vi hämtade vår hund hos dem. besök hemma hos oss tog ytterligare 1-2 dagar.

dottern tog de ca 9dagar innan någon fick träffa henne, då vi fick bo på neonatal och hade vår permission efter ca 9 dagar om jag minns rätt. Vilket faktiskt va skönt, då ja fick komma igång med amningen och få in en rutin med den. Kan även säga att de va otroligt jobbigt att vara utan besök samtidigt så lääänge för att vara på neo är inte de ultimata om man säger så...

• Kimban

min mamma kom upp och va med mig och sonen medans pappan åkte hem och hämtade kläder etc, då va han fyra-fem timmar och jag hade knappt sett honom. Jag va rätt hög efter narkosen så det va skönt att ha någon där. Svärmor följde med sambon tillbaka och tittade en snabbis.
    Dagen efter kom min mormor, pappa, mina bästa vänner och min mamma med sambo. Sen när vi va hemma kom de rätt många första dagen.
    Jag va lite upp i det blå så det gjorde varken till eller från...

Men alla gör ju vad dom känner för. och hade vi inte velat ha dit folk så hade vi sagt ifrån, om de bara hade kommit över hade jag inte öppnat dörren.

• SuzR

Vi var på bb i två nätter sen kom mina föräldrar och hämtade oss på fredagen. Tror vi hade besök dagen efter. Är inte känslig med sådant, vi ville att folk skulle komma så snabbt som möjligt! Ingen stannar ju i timmar precis:)

• Anonym

Min mamma kom och tittade på bebisen genom dörren till BB andra dagen efter förlossningen (RS-tider) och sen körde hon hem oss den 4e dagen. 5 eller 6 dagar efter förlossningen hade några kompisar en mindre grillfest där vi tittade förbi en liten stund och sa hej. Innan förlossningen hade vi varnat alla för att vi ev ville vara eremiter den första månaden

Svar på tråden När tog ni emot besök efter förlossningen?