• I Am Mine

Hur gör man för att synka ihop när man ska sälja och köpa bostad??

jag ska sälja min lägenhet och köpa ett hus eller en lägenhet. Ni som sålt och köpt, hur har ni gjort för att man inte ska stå utan bostad eller stå med dubbla bostäder?

Vi kollar på lägenheter och hus men har inte bjudit på nåt än och min lägenhet är inte ute till försäljning än. Jag vet inte i vilken ordning man helst ska göra allt.

Nån som har erfarenhet eller vet nåt om sånt här?

• Svar på tråden Hur gör man för att synka ihop när man ska sälja och köpa bostad??
  • Rigmor Mortis

Säkrast är väl att sälja gamla lägenheten/huset först och hyra. Annars går det att peta in en klausul om att köpet får hävas om man inte får sålt sin gamla bostad (men en del säljare backar förståeligt och vill inte sälja då)

• mamma39

Köp nytt först och sälj sedan det gamla, dubbla hyror någon månad får man nästan räkna med.

• Rigmor Mortis
    mamma39 skrev 2011-08-30 06:21:52 följande:
    Köp nytt först och sälj sedan det gamla, dubbla hyror någon månad får man nästan räkna med.
    Någon månad vore väl ingenting, men en del lägenheter/hus är ute bra mycket längre än så.
  • hopparmamma

Att sälja eller köpa först beror mycket på hur marknaden ser ut där just du bor specifikt i de områden du är intresserad av.

Har du pratat med någon mäklare ännu angående försäljning av din nuvarande lgh? Jag skulle kontakta ett par olika, dels för att få en värdering av lgh och känna mig för vilken mäklare jag vill använda mig av, dels för att höra vad de säger om marknaden ser ut. En del mäklarfirmor erbjuder ju också en försäkring mot dubbla boendekostnader under en viss tid. Om du är orolig för det så kanske det kan vara värt pengarna.

Sedan beror det ju på vilken deal ni har med banken. Vissa banker kräver nu att man säljer nuvarande boende innan man får lån till det nya. Men även det beror på hur marknaden ser ut och hur högt belånad man är sedan tidigare.

• Vassandra

Jag tittade på hemnet i några veckors tid innan en perfekt lägenhet dök upp. Så jag gick på visning och började bjuda på den. När jag vann den så pratade jag med mäklaren som sålde objektet och berättade att jag ville att han skulle sälja min nuvarande lägenhet.

Sagt och gjort, det hela var över på cirka en månad (var mitt i semestertider) så sista skrivning av slutkontraktet för min sålda gamla lägenhet tog ytterligare flera veckor, men det var bara formalia.

Så mitt tips är att först hitta ett boende dit du vill flytta och sedan sälja din lägenhet. Om du vill vara extra effektiv så börjar du fixa i din nuvarande lägenhet redan nu, måla nån grej som ser skabbig ut, häfta fast en tapetbit som är lös, storstäda, köpa flyttkartonger eller leja hantverkare för att göra något som piffar till lägenheten.

Under tiden så tittar du efter nya lägenheter. Ett annat tips är att börja gå på visningar redan nu och gå på visningar som du kanske inte tänkt köpa ändå. För man lär sig en del om vad man vill ha - och vad man inte vill ha.

• straw2008

Vi bor i sthlm o är i samma situation.

Vi kommer sälja först då vi inte annars vet hur mkt pengar vi har.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Butterscotch

Förbered genom att välja mäklare, ta bilder (har du balkong kan du passa på att ta lite egna bilder nu, när den - kanske?- är grönskande och fin) och skriva objektbeskrivning. När du hittat en ny lägenhet går det snabbt att få ut din befintliga lägenhet på marknaden.

• I Am Mine

Tack för alla svar! Vi ska göra så att vi förbereder allt nu. Har fixat mäklare som ska komma och fota. han har även varit och kollat på lägenheten och sagt vad han tror vi kommer få på ett ungefär.

vi har också börjat packa undan och håller på och fixar till lägenheten lite så den ser fräschare ut. Sen har vi börjat gå på lite visningar, ska på en idag. Blir det aktuellt med köp så gör vi det först och kontaktar mäklaren så han direkt kan starta försäljningen av min lägenhet.

• Merlot

Vi byggde hus så det är kanske inte riktigt samma sak, men under den tiden vi bodde i lägenheten och redan hade tagit lån för husbygget så kom vi överens med banken om att inte amortera. Så vi betalade av på lägenhetslånet, men bara ränta på "stora" lånet. Sedan då vi fick lägenheten såld så gick vi till banken och meddelade att vi ville börja amortera. Tycker det var en bra lösning, iaf för oss. Ingen stress på att vara tvungen att få huset byggt (köpa nytt) inom någon viss tid eller tvingas sälja till ett för lågt pris bara för att bli av med det gamla lånet.

• daljian

Vi bytte stad, så för oss var det smidigast att sälja för att sedan hyra i den nya staden och gå på visningar för att slutligen köpa ny bostad.

• Maria222

Vi köpte nytt hus först och skrev i kontraktet att köpet skulle gå tillbaka om vi inte lyckas sälja vårt boende innan ett visst datum.

pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Hur gör man för att synka ihop när man ska sälja och köpa bostad??