• gård

skalpelektrod

tror det heter så... nån som vet varför man sätter en sån, det kanske är jättevanligt??
    har börjat tänka på det nu.. tre månader senare

• Svar på tråden skalpelektrod
  • listo

De brukar sätta skalpelektrod om inte CTG ger tillräckligt bra info om
    värkar och barnets hjärtljud o.s.v

• mammaE

Min bebis fick skalpelektrod på en gång. Jag blev igångsatt i v 42+6 och han visade sig vara lite stillsam och svag. Den kopplas till ctg maskinen. Blev lite mer orörlig eftersom jag fick den på en gång, går att koppla ur om allt ser bra ut. För att sätta den tog de hål på hinnorna så att vattnet gick. De sa att min bebis va blond

• mian75

De sätter skalpelektrod om du t ex tar EDA. Det är för att lättare kunna kontrollera bebisens hjärtljud. Är allt bra kan man vara uppe och röra på sig och så kopplar de in elektroden och läser av hjärtljuden/rytmen med jämna mellanrum.

• Nuk

Dom berättade för mig också att bebis var blond när dom satte elektroden, kändes jätteknepigt att dom hade sett min bebbe redan

• Maysan

Förr.. när jag fick mina 3 andra barn så fick alla bebisar en skalpelektrod på förlossningen. Inte längre. Nu sätter man dit det för att se hur bebis mår.

• vår andra

Jag fick det för att min bebis hjärtljud var för basala, dvs att bebisens hjärtljud påverkades inte av mina värkar. Hjärtljuden ska juh gå upp en aning när man har en värk och gå ner till det normala när värken avtar, men på min lille så var det ibgen variation.
    Allt var dock bra!

• Jossi78

Jag har fått de med båda min barn för att deras hjärtljud sjunkit!!

• Hattifnattentanten

Dosan på magen som man brukar ha till CTG har inte lika bra kontakt som skalpelekrt. som sitter direkt mot barnet så när man vill ha ordentlig koll (och lite halvkoll men har dålig kontakt med dosan utanpå) sätter man skalpen.

Svar på tråden skalpelektrod