• Anonym (***)

Ni som haft b12 och folatbrist, kollas ni upp innan graviditet hur värdena ligger?

Jag har haft både folatbrist och b12 brist, och äter b12 tillskott fortfarande och kommer få göra det resten av livet. Fick även diganosen ibs och depression förra året så jag äter sertralin också.. ( depressionen visade sig i humörsvägningar, trötthet mm.massa symtom jag trodde berodde på bristerna, men läkaren hittade inget mer och tyckte proverna såg bra ut nu)

Hur som helst, ni som haft brist på detta, har ni fått kolla upp era värden innan ni blivit gravida? Folsyra är ju inte så bra att ha brist på om man planerar att vara gravid.... 

• Svar på tråden Ni som haft b12 och folatbrist, kollas ni upp innan graviditet hur värdena ligger?
  • Dutten6

hej jag har b12 brist, haft i ca 6 år som jag vetat om, alla kvinnor på min pappas sida lider av det vilket gjorde att jag testa mej, äter triobe o kommer alltid göra, har inte kollat upp proverna nå mer för det brukar inte gå över utan man måste ta tabletter hela tiden, vissa i min släkt som missar sina tabletter nån dag blir jätte dåliga, trötta, skakiga m.m ja får ont i huvet om jag missar någon tablett.. har en son men kollade inte upp några såna prover, har inte folsyrabrist vad jag vet, ska nog kolla upp det, finns ju i mina tabletter men kanske bra o kolla upp iaf.. men iaf, har du folsyrabrist? vad äter du för vitaminer? planerar ni barn?

• Anonym (***)
    Dutten6 skrev 2011-08-26 14:06:12 följande:
    hej jag har b12 brist, haft i ca 6 år som jag vetat om, alla kvinnor på min pappas sida lider av det vilket gjorde att jag testa mej, äter triobe o kommer alltid göra, har inte kollat upp proverna nå mer för det brukar inte gå över utan man måste ta tabletter hela tiden, vissa i min släkt som missar sina tabletter nån dag blir jätte dåliga, trötta, skakiga m.m ja får ont i huvet om jag missar någon tablett.. har en son men kollade inte upp några såna prover, har inte folsyrabrist vad jag vet, ska nog kolla upp det, finns ju i mina tabletter men kanske bra o kolla upp iaf.. men iaf, har du folsyrabrist? vad äter du för vitaminer? planerar ni barn?

Hej :) Jag hade både folsyra brist och b12brist, det upp täcktes för ca 1 år sen och jag åt både b12 tabletter och folacin( lite starkare folsyratabletter) ett tag, Men nu äter jag bara b12 tabletter sen i början av detta året. Dom vet inte varför jag hade brist, men efter som jag fick diagnosen ibs ganska nyss så antar jag att det kan ha med min bråkiga mage att göra.. Den kanske inte tar upp vitaminerna ordentligt. Bristerna kom antagligen, eller blev mkt värre efter min förra graviditet, och jag vill gärna inte bli så dålig igen! Och ja vi planerar ett syskon
  • Dutten6
    Anonym (***) skrev 2011-08-26 14:12:43 följande:
    Hej :) Jag hade både folsyra brist och b12brist, det upp täcktes för ca 1 år sen och jag åt både b12 tabletter och folacin( lite starkare folsyratabletter) ett tag, Men nu äter jag bara b12 tabletter sen i början av detta året. Dom vet inte varför jag hade brist, men efter som jag fick diagnosen ibs ganska nyss så antar jag att det kan ha med min bråkiga mage att göra.. Den kanske inte tar upp vitaminerna ordentligt. Bristerna kom antagligen, eller blev mkt värre efter min förra graviditet, och jag vill gärna inte bli så dålig igen! Och ja vi planerar ett syskon
    okej som jag då, har väldiga problem me magen, men får ingen riktig diagnos, dom tror på ibs oxå men äter inget för det, men har mina b12 vitaminer, vilket jag inte tycker hjälper, för jag e konstant trött o hängig. men men, vi planerar ju inte barn men har vart oskyddade i 2 år så börjar bli lite nervös att det är något fel, ska kolla upp det.
Svar på tråden Ni som haft b12 och folatbrist, kollas ni upp innan graviditet hur värdena ligger?