• Catox9

Smörgåstårta priser..??

Hej hopp!
    Fyller år nästa helg och tänkte ta med smörgåstårta till jobbet och fira lite..
    Vad kostar det på ett ungefär att göra smörgåstårta själv? Per bit.

Tänkte mig evt två st en med räkor/ägg och en skinka/leverpastej...
    Hur mycket dyrare blir det att köpa färdig, någon som har ett bra riktpris på färdiga smörgåstårtor?!

Säg att man kanske vill göra tio bitar av varje, evt fler.

Hjälp mig!        

• Svar på tråden Smörgåstårta priser..??
  • Izap

Jag har gjort säjälv och jobbat i en smörgåsbutik och jag skulle säga att det är billigare att köpa! När mangör själv är det mycket som behövs så priset springer iväg! Fast man kan ju göra budgetvariant! :)
    Priset för en 10-bitars skulle jag tippa på kostar ca300.

• smöla

om du beställer på konsum så kostar en stor ca 600 kr den räcker till 15-20 pers då är den som en 
    långpanna.
    Om du ska göra själv så beror det på vad man tycker om eller vill ha på. men runt 200- 350kr för en rund 8 bitars. 

• MEHJ

På mitt jobb tar vi 35 kr per bit, ve inte riktigt vad de skulle kosta å göra själv..

• Catox9

Izap: menar du verkligen att det är billigare att köpa färdig, alla möjliga som jag pratat med säger tvärtom.. :/ men det beror väl kanske på vad man har i den.. Men priset du nämner är för köptårta då eller?!

Jag har inget Konsum där det går att beställa smörgåstårta här där jag bor, däremot ett Ica, de tar 40kr/bit för räk och ägg-tårta med tonfiskfyllning. Vis av erfarenhet så vet jag att det inte brukar bli bra, hela tårtan smakar tuna å det gillas inte :( skagenfyllning kostar 50/bit med samma garnityr. Ost/skinka kostar 35/bit å då är det med skinkfyllning. Svårt att välja!!! Ska jag orka dra mig runt å kolla vad det kan kosta att göra själv eller bara beställa :P suck!
    Tack för era svar!

• Izap

Som sagt beror det ju på va man har i och på. :)
    När man gör skagen-smörgåstårta vill jag ha räkor, lax, kräftor, majjo, dill, citron, ägg, crem fraish, sallad, gurka, tomater, smör och brödet såklart. Om man ska göra både röra och ha räkor/lax till garnityrbehövs det massor! :) priset springer iväg om man nu gör lite lyxigare. ;)
    Sen den med skinka blir ju lite billigare.
    Vi köpte en tre-fyrabitars (dock åt vi upp den på två) på coop för ett tag sedan och den kostade 135:- menden smakade bara smör! :( det var en skagenvariant.
    Men har du inget konditori eller liknande för dem är kanske lite billigare? Och man kan kanske välja lite mer vad man vill ha i?!

• Catox9
    Izap skrev 2011-08-27 21:05:30 följande:
    Som sagt beror det ju på va man har i och på. :)
    När man gör skagen-smörgåstårta vill jag ha räkor, lax, kräftor, majjo, dill, citron, ägg, crem fraish, sallad, gurka, tomater, smör och brödet såklart. Om man ska göra både röra och ha räkor/lax till garnityrbehövs det massor! :) priset springer iväg om man nu gör lite lyxigare. ;)
    Sen den med skinka blir ju lite billigare.
    Vi köpte en tre-fyrabitars (dock åt vi upp den på två) på coop för ett tag sedan och den kostade 135:- menden smakade bara smör! :( det var en skagenvariant.
    Men har du inget konditori eller liknande för dem är kanske lite billigare? Och man kan kanske välja lite mer vad man vill ha i?!

Jo konditori finns, vet dock inte deras priser..
    Ska kolla det imorgon måndag :)
    Jo det är sant att det kan springa iväg lite, men samtidigt så kan man ju har tur och hitta på extrapris eller annat lite billigare/kupongvara ex.. Exemplet som jag nämnde har ett fast pris och bryr sig ju inte om det är specialextrapris på räkorna/kräftstjärtarna den veckan :)
    Åååh jag blir knäpp på det här, kanske ska beställa ändå bara för att slippa krånglet!   
  • smöla

smörgåstårta.
    botten landgångsbröd 60 kr 
    lätta 12 kr

fyllning 1

5 dl gräddfil 15 kr
     4 ägg 10 kr
    tonfisk 15 kr
    majonäs 15 kr
    purjo 5 kr
    dill 10 kr

fyllning 2
    leverpastej 10kr
    gurksallad 30 kr

garnering 2 tårtor eller en stor
    skinka runt kanterna 50 kr
    bladsallad 10 kr
    2 tomater 5 kr
    gurka 10 kr
    citron 5 kr
    2 räkburkar 60 kr
    6 ägg 15 kr
    dill 15 kr 
    summa 340 kr för 2  små eller 1 stor

lite lyxigare
     ev ostrullar edamer 20 kr
    laxrosetter 30 kr
    svart kaviar 20 kr
    vindruvor 10 kr
    stjärnfrukt 5 kr

• Catox9
    smöla skrev 2011-08-28 19:02:48 följande:
    smörgåstårta.
    botten landgångsbröd 60 kr 
    lätta 12 kr

fyllning 1

5 dl gräddfil 15 kr
     4 ägg 10 kr
    tonfisk 15 kr
    majonäs 15 kr
    purjo 5 kr
    dill 10 kr

fyllning 2
    leverpastej 10kr
    gurksallad 30 kr

garnering 2 tårtor eller en stor
    skinka runt kanterna 50 kr
    bladsallad 10 kr
    2 tomater 5 kr
    gurka 10 kr
    citron 5 kr
    2 räkburkar 60 kr
    6 ägg 15 kr
    dill 15 kr 
    summa 340 kr för 2  små eller 1 stor

lite lyxigare
     ev ostrullar edamer 20 kr
    laxrosetter 30 kr
    svart kaviar 20 kr
    vindruvor 10 kr
    stjärnfrukt 5 kr

Men du! Vilket smaskigt recept och med priser oxå! Tack tack :)
    Ska inhandla grejer imorgon, svärmor hjälper mig med ihopsättningen å då bestämde jag mig för att det får bli hemgjord!
    Verkligen tack!  
Svar på tråden Smörgåstårta priser..??