• Cliffan

Samboavtal. Varför? Hjälp!

Sitter i ett samboförhållande sen 13 år tillbaka. Vi har två små barn. Alla rekomenderar oss ( sen vi fått barn ) att skriva samboavtal. Har insett såna här saker som att dela upp boendet om man skulle separera kan bli krånglit, tex om min man betalt det mesta då jag varit mammaledig sammanlagt 3 år att han då kan hävda att det är hans. Men då kan man tydligen skriva att det på nåt sätt ska delas lika????

Men sen kommer vi till detta om att alla säger man ska göra det för barnens skull. Ge mig gärna lite exempel på vad man tar upp i dessa avtal. För på vilket sätt drabbar det barnen mer än boendeprylarna? Att min tex skulle ta barnens alla saker? eller vad är det jag missar.
    Vill verkligen ha hjälp med detta för jag försöker läsa på, men känns som man missar dom viktiga detaljerna.

Varför och hur skriver ni samboavtal?   Eller säg så här: jämför giftermålsreglerna mot ett samboavtal?  

• Svar på tråden Samboavtal. Varför? Hjälp!
  • Sofiela

Jag och min man skrev ett samboavtal när vi var sambos. Eftersom min man äger största delen av lägenheten så skrev vi i avtalet att jag skulle få bo kvar i ett år i det fall min sambo skulle dö. Känns hemskt att tänka på sånt men det kan vara bra utifall det skulle hända.

• lantmamman

Rätta mig om jag har fel, men problematiken blir ju om någon av er dör: sambos ärver inte varandra. Då ärver barnen och det kan ju bli krångligt , framförallt om det handlar om större summor så överförmyndare kopplas in.

• Purpurbräcka

TS, jag tror att du har missuppfattat lite. Att skriva samboavtal är inte som att gifta sig utan snarare som att skriva äktenskapsförord. Enligt sambolagen (som är det som gäller om ni inte har något samboavtal) är allt som ni köper till det gemensamma hemmet gemensam egendom, oavsett vilken av som har betalat. 

• Purpurbräcka
    lantmamman skrev 2011-08-26 17:02:28 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men problematiken blir ju om någon av er dör: sambos ärver inte varandra. Då ärver barnen och det kan ju bli krångligt , framförallt om det handlar om större summor så överförmyndare kopplas in.

Ja, och då hjälper det föga med ett samboavtal. Då är det ett testamente man behöver, eller så kan man helt enkelt gifta sig!
  • Cliffan

Är det lättare och mer rättvist för man, kvinna och barn att skiljas i ett giftermål än att separera från sambos?

• Purpurbräcka
    Cliffan skrev 2011-08-26 17:27:47 följande:

Är det lättare och mer rättvist för man, kvinna och barn att skiljas i ett giftermål än att separera från sambos?

Det beror nog lite på omständigheterna, t.ex. om bostaden ägs gemensamt eller ej och om det finns några särkullbarn etc. Gå till en jurist så kan ni få råd om hur ni ska göra! En jurist kan också hjälpa er att skriva testamente och annat så att det blir korrekt formulerat.
  • alanbanks

Dum fråga, men hur går man tillväga för att skriva samboavtal? Funderar på att göra det, mest för pojkvännens skull - tar det slut i framtiden kanske man inte tänker och handlar lika rationellt som i ett tryggt samboförhållande...

• Purpurbräcka
    alanbanks skrev 2011-08-26 23:02:10 följande:
    Dum fråga, men hur går man tillväga för att skriva samboavtal? Funderar på att göra det, mest för pojkvännens skull - tar det slut i framtiden kanske man inte tänker och handlar lika rationellt som i ett tryggt samboförhållande...

Om man inte vill/behöver ta hjälp av en jurist så kan man hitta gratis mallar för samboavtal på nätet.
Svar på tråden Samboavtal. Varför? Hjälp!