• Annony

Grovt rattfylleri, dom?

Hej.

Min sambo åkte dit för grovt rattfylleri, blåste 0.8 ml/L alltså ca 1.6 promille! (en jävla idiot, det vet han att jag tycker)

Vet någon vad domen kan bli för detta? Är väldigt oroligt...vet inte hur det blir mellan oss om han åker in i fängelse :'(

// S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-26 18:04
    Kan tillägga att han inte är tidigare straffad för något, orsakade ingen olycka utan stannade bilen direkt och erkände.

• Svar på tråden Grovt rattfylleri, dom?
  • Anonym

Han blir av med körkortet ett år. Sen kan han få samhällstjänst eller fotboja en månad eller två istället för fängelse om han ansöker om det och har tur. Böter blir det också.

• Fredded

Tidigare in lägg är fel!
    Han blir av med körkortet minst 14månadet
    Efter det måste han lämna provet för att styrka sin nykterhet. Angående straff så fick jag själv 3,5 månaders fängelse för samma sak plus böter

• Lady without tattoo

Hoppas han får det straff en sådan försseelse förtjänar

Yrke: Leg pratkvarn
  • Anonym
    Fredded skrev 2011-08-26 18:51:25 följande:
    Tidigare in lägg är fel!
    Han blir av med körkortet minst 14månadet
    Efter det måste han lämna provet för att styrka sin nykterhet. Angående straff så fick jag själv 3,5 månaders fängelse för samma sak plus böter
    Nej, det kan vara från 12 månader och uppåt.

Angående prov för att stryka nykterhet så är det allt från 2 prov under totalt 6 månader till 4-6 prov per år under flera år...

Att du fick 3.5 månaders fängelse betyder inte att alla andra får det. Min bekant "klarade" sig med 30 dagars fotboja och en livslång ångest.
  • Anonym (Tjej)

Min sambo åkte fast med 1,2 promille i blodet, han fick 50 timmars samhällstjänst o 500kr i böter, o körkortet får han tillbaka efter ett är men måste ta leverprover nu vid tre tillfällen (6m mån innan han ska få tillbaka det)! Var nära på att han skulle få 1 mån fängelse, vilket motsvarar 50h samhällstjänst!

• Anonym

Var nog föresten 1,6 promille han också haft

• Anonym (me)

Jag kan säga så här att jag själv har åkt dit för grov rattfylla, men körde inte direkt (endast på en parkering) Men jag fick böter ca 500kr + 50timmars samhällstjänst (ELLER 1månads fängelse), villkorligdom 2år och indraget körkort! (hade ej haft körkortet över prövotiden) Sen efteråt så fick ja gå till läkaren för att styrka att ja är nykter å det kostar 2500kr! å jag fick betala denna summa MINST 2ggr för transportstyrelsen ville ha yttligare ett halvår för att se att jag levde nyktert! Så sen den dagen då polisen tog mitt körkort så har jag inte rört en ända droppe alkohol!!! Å tänker inte göra de heller eftersom jag nu har blitt nykterist!

• Anonym

Mitt ex åkte dit för grovt rattfylleri hade 2,3 promille i blodet. Fick fängelse en månad som omvandlades till fotboja, och blev av med körkortet i två år och fick ta om det sen.

• Anonym (nyligen)

min sambo vart dömd för grov rattfylla, han va inte straffad innan eller liknande.
    körkortet tog dom i 1 år, han fick ge 4 blodprover under en 6 månaders period innan han fick tillbaka det, kostade 6300 kr plus själva proverna ca 200kr per gång, samhällstjänst runt 50 timmar tror jag det va.
    sen efter att han fått tillbaka körkortet får han en ny period me blodprover, kostar lika mkt som innan.

Svar på tråden Grovt rattfylleri, dom?