• pelargonian

Förvaring i kylskåp?

Hej!

På vårt info möte sa dom att man skulle förvara medicinen i kylskåp. Men nu blir jag osäker..Gäller det allt eller bara progesteronet? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Förvaring i kylskåp?
  • malin väntar

Till mig sa det att det bara var sprutorna (oöppnade frp) som behövde förvaras i kylen.

• Agapanthus

Hej pelargonian!

Jag har också fått den info som du har fått att all medicin ska förvaras i kylskåpet.
    Det är nog bäst att göra som de säger. Du kan ju alltid ringa och kolla med dem imorgon.

Lycka till

• pelargonian

De har julstängt tyvärr!

• Betty2

Följ anvisningarna på förpackningarna (så har jag gjort i alla fall, och det är så apoteket rekommenderar att man gör). Jag har bara behövt ha det som skall injiceras i kylskåp, i mitt fall Puregon och Pregnyl.
    Under sommaren hade jag även vaggisarna (progesteronet) och sprayen (suprecur) i kylskåp, för att det var varmare än 25 grader ibland, men det behövs väl knappast nu på vintern.

• Betty2

För att förtydliga mitt förra inlägg menar jag att om man frågar apoteket, säger de att man skall följa anvisningarna på förpackningarna.

Dvs Suprecur-nässpray och vaggisarna (progesteron) skall förvaras i rumstemperatur = högst 25 grader, och Puregon och Pregnyl skall förvaras i kylskåp. Man kan dock ha Puregon i rumstemperatur (högst 25 grader) i 3 månader, dvs den ampullen man för tillfället använder kan man ha i rumstemperatur.
    www.fass.se kan man läsa hur respektive läkemedel skall förvaras, om man är osäker.

• Molly72

Till mig sa de att lägga allt i kylskåpet: sprayen, sprutorna, progesteronet. När jag väl öppnat en förpackning (för att använda) så var det ok att ha den utanför kylskåpet.

Lycka till!

• Peki

Sparyen vill inte ha varmare än 25 grader så nu på vintern är det OK att ha den i rumstemperatur.

Sprutorna, både de vanliga och äggmognadssprutorna måste förvaras i kyl så länge de är oöppnade, men de kan förvaras i rumstemperatur upp till 30 dagar så det är OK att ha dem framme när de väl är påbörjade. Ett tips är att ta fram de nya sprutorna i rumstemperatur några timmar innnan manska ta dem.

Svar på tråden Förvaring i kylskåp?