Förvaring i kylskåp?
Hej!
På vårt info möte sa dom att man skulle förvara medicinen i kylskåp. Men nu blir jag osäker..Gäller det allt eller bara progesteronet? Hur har ni gjort?
Hej!
På vårt info möte sa dom att man skulle förvara medicinen i kylskåp. Men nu blir jag osäker..Gäller det allt eller bara progesteronet? Hur har ni gjort?
Till mig sa det att det bara var sprutorna (oöppnade frp) som behövde förvaras i kylen.
Hej pelargonian!
Jag har också fått den info som du har fått att all medicin ska förvaras i kylskåpet.
Det är nog bäst att göra som de säger. Du kan ju alltid ringa och kolla med dem imorgon.
Lycka till
De har julstängt tyvärr!
borde inte det stå på paketen / fass!
Följ anvisningarna på förpackningarna (så har jag gjort i alla fall, och det är så apoteket rekommenderar att man gör). Jag har bara behövt ha det som skall injiceras i kylskåp, i mitt fall Puregon och Pregnyl.
Under sommaren hade jag även vaggisarna (progesteronet) och sprayen (suprecur) i kylskåp, för att det var varmare än 25 grader ibland, men det behövs väl knappast nu på vintern.
För att förtydliga mitt förra inlägg menar jag att om man frågar apoteket, säger de att man skall följa anvisningarna på förpackningarna.
Dvs Suprecur-nässpray och vaggisarna (progesteron) skall förvaras i rumstemperatur = högst 25 grader, och Puregon och Pregnyl skall förvaras i kylskåp. Man kan dock ha Puregon i rumstemperatur (högst 25 grader) i 3 månader, dvs den ampullen man för tillfället använder kan man ha i rumstemperatur.
På www.fass.se kan man läsa hur respektive läkemedel skall förvaras, om man är osäker.
Till mig sa de att lägga allt i kylskåpet: sprayen, sprutorna, progesteronet. När jag väl öppnat en förpackning (för att använda) så var det ok att ha den utanför kylskåpet.
Lycka till!
Sparyen vill inte ha varmare än 25 grader så nu på vintern är det OK att ha den i rumstemperatur.
Sprutorna, både de vanliga och äggmognadssprutorna måste förvaras i kyl så länge de är oöppnade, men de kan förvaras i rumstemperatur upp till 30 dagar så det är OK att ha dem framme när de väl är påbörjade. Ett tips är att ta fram de nya sprutorna i rumstemperatur några timmar innnan manska ta dem.