• eco

Bilar 2 inte lämplig för små barn!!

Har just varit och sett Bilar 2 med min son 4 år gammal. Han älskade BIlar 1 som är en fin film tycker jag, som handlar om vänskap och att acceptera olikheter bland annat. Nu gick vi så och såg Bilar 2 och jag känner mig rätt så förskräckt så här i efterhand. Nästan alla karaktärer hade automatvapen, det förekom grovt våld (sparkar osv.), till och med tortyr(!!). En HELT annan film än BIlar 1. Bilarna är ju tecknade förstås, inget blod eller bilar som jämrade sig av smärta förekom och min son upplevde inte filmen som skrämmande. Han tog på en fyraårings vis till sig helt andra delar av historien, som att någon landade i en lastbil full med bajs i flykten....Han skrattade gott åt alla tokigheter som också fanns med förstås 

Men jag känner at det var väldigt mycket som var sååå onödigt i filmen. Det känns som att BIlar 2 är en vuxenfilm, förklädd till barnfilm. Alla ingredienser i en klassisk "spionaction" finns med, det är dessutom ett mycket högt tempo, samt en ganska avacerad historia om oljeindustrin vs miljövänliga drivmedel och ekonomiska vinstintressen. Min son hade ingen aning om vad en spion var när vi gick för att se filmen, så han kunde inte relatera till detta förstås. Han uppskattade filmen väldigt mkt på sitt sätt ändå, men som vuxen är jag kritisk.

Jag har ingen lust att ta skit för att jag satt kvar med min fyraåring genom filmen trots detta. Han hade sett fram emot detta länge och tyckte filmen var bra. Han blev inte rädd och vi kunde prata om vad som hände under tiden då vi var nästan ensamma i salongen. Jag vill med detta bara framföra min kritik mot filmen och berätta för er som ännu inte sett den vad den innehåller. Jag tycker så här i efterhand att den inte är lämplig för små barn, kanske egentligen ännu mindre lämplig för större barn som kan förstå mer av vad som faktiskt sker. Min son blev som sagt inte rädd. Men hade jag vetat vad filmen innehållit hade vi inte gått för att se den.

• Svar på tråden Bilar 2 inte lämplig för små barn!!
  • LillaTjorven

har hört samma från flera håll men sen är den väll från 7 år med har jag för mig.

• Kea

Bra att du skrev, jag hade tänkt se den med min 4-åring. Är det någon som har koll på nya smurffilmen?

• hopparmamma

Vad förväntar du dig egentligen av en film som rekommenderas till barn som fyllt 7 år?

• idiblon

Jag håller med. Det blev som jag befarade med uppföljaren och jag är uppriktigt fruktansvärt besviken. Jag ville så gärna tro att den skulle vara annorlunda, men nej. De föll i fällan. Gråter

@}--'------
  • Adamama

Kan inte annat än hålla med. Vi var med vår 4-åring och 7-åring. Kändes inte OK för den lilla. Knappt stora.

Måste erkänna att vi faktiskt inte hade koll på att den var från 7. Ettan har de sett hundra gånger och nu tänkte vi: Härligt, tvåan! Att den skulle ha en annan inriktning, åldersgräns och annan ton hade jag aldrig kunnat ana. Men nu vet jag! Kommer alltid kolla noga hädanefter!

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • eco
    hopparmamma skrev 2011-08-26 21:16:12 följande:
    Vad förväntar du dig egentligen av en film som rekommenderas till barn som fyllt 7 år?

Men nästan alla disneyfilmer (uton typ Nalle Puh) rekommenderas väl från 7 år eller yngre i vuxet sällskap?? Jag har aldrig upplevt att Bilar 1 skulle avra olämplig, den ahr min son sett sedan han var 3, hur sk aman kunna gissa att denna skulle vara så här? Och jag tycker nästan den är ännu mer olämplig för en 7-åring, min fyraåring fattade ju ite det där med tortyren t.ex. Det gör nog en sjuåring, de förstår ju hela handlingen och tar säkert in allt. Inte lämplig för barn alls är min mening!
  • idiblon
    idiblon skrev 2011-08-26 21:17:30 följande:
    Jag håller med. Det blev som jag befarade med uppföljaren och jag är uppriktigt fruktansvärt besviken. Jag ville så gärna tro att den skulle vara annorlunda, men nej. De föll i fällan. Gråter
    Kan då tillägga att jag verkligen, verkligen älskade ettan, därav min extrema besvikelse.
    @}--'------
  • hopparmamma
    eco skrev 2011-08-26 21:36:38 följande:
    Men nästan alla disneyfilmer (uton typ Nalle Puh) rekommenderas väl från 7 år eller yngre i vuxet sällskap?? Jag har aldrig upplevt att Bilar 1 skulle avra olämplig, den ahr min son sett sedan han var 3, hur sk aman kunna gissa att denna skulle vara så här? Och jag tycker nästan den är ännu mer olämplig för en 7-åring, min fyraåring fattade ju ite det där med tortyren t.ex. Det gör nog en sjuåring, de förstår ju hela handlingen och tar säkert in allt. Inte lämplig för barn alls är min mening!
    Tja, du kunde ha läst recentioner av filmen från både privatpersoner och professionella, läst på vad den handlar om, kollat trailers osv så hade du väldigt snabbt sett att det var en helt annan typ av handling i uppföljaren än i ettan.

I vuxet sällskap betyder just att det är det är den vuxne som ansvarar för att bedöma om ett yngre barn klarar av att se en film som egentligen är avsedd för 7-åringar eller inte. Det är inte biografens, produktionsbolagets eller distributörens ansvar utan bara ditt. Bara du kan göra den bedömningen för ditt barn.
  • eco
    hopparmamma skrev 2011-08-26 21:49:19 följande:
    Tja, du kunde ha läst recentioner av filmen från både privatpersoner och professionella, läst på vad den handlar om, kollat trailers osv så hade du väldigt snabbt sett att det var en helt annan typ av handling i uppföljaren än i ettan.

I vuxet sällskap betyder just att det är det är den vuxne som ansvarar för att bedöma om ett yngre barn klarar av att se en film som egentligen är avsedd för 7-åringar eller inte. Det är inte biografens, produktionsbolagets eller distributörens ansvar utan bara ditt. Bara du kan göra den bedömningen för ditt barn.
    Men vaf f-n! Du menar att jag är en usel förälder som inte läst recentioner i förväg och analyserat dessa innan jag går och ser en uppföljare till en film som hela min familj har älskat och tyckt varit lämplig för sonen? Allt ansvar på individen alltså? Är det det du menar??
    Jag håller verkligen inte med! Det är klart att de som producerat filmen har ett ansvar, likväl de som väljer att visa den samt de som sätter åldersgränsen! Och ja, jag har själv ett ansvar. Så klart! Jag har väl inte skjutit det ifrån mig?? Anledningen att jag överhuvudtaget startat tråden är för att informera andra om min upplevelse, eftersom jag inte tycker den är lämplig för mindre barn.

Varför varför sitter man på fl en fredagkväll och öser ut sitt dåliga humör på andra? Varför är du så bitter och cynisk??
  • hopparmamma
    eco skrev 2011-08-27 10:15:22 följande:
    Men vaf f-n! Du menar att jag är en usel förälder som inte läst recentioner i förväg och analyserat dessa innan jag går och ser en uppföljare till en film som hela min familj har älskat och tyckt varit lämplig för sonen? Allt ansvar på individen alltså? Är det det du menar??
    Jag håller verkligen inte med! Det är klart att de som producerat filmen har ett ansvar, likväl de som väljer att visa den samt de som sätter åldersgränsen! Och ja, jag har själv ett ansvar. Så klart! Jag har väl inte skjutit det ifrån mig?? Anledningen att jag överhuvudtaget startat tråden är för att informera andra om min upplevelse, eftersom jag inte tycker den är lämplig för mindre barn.

Varför varför sitter man på fl en fredagkväll och öser ut sitt dåliga humör på andra? Varför är du så bitter och cynisk??
    Men snälla du, läs igenom och tala om för mig VAR jag skrivit att du skulle vara en usel förälder. Försök att inte läsa in sådant som inte finns i ett inlägg bara för att den som skrivit inte håller med dig så slipper du bli så upprörd som du låter (och nu kanske JAG läser in för mycket, isåfall ber jag om ursäkt i förväg). Du är säkert en helt förträfflig förälder som ville göra något trevligt med dina barn men tyvärr inte tog reda på alla fakta innan du tog med båda barnen.

När du svarade på mitt inlägg så ställde du faktiskt frågan "Jag har aldrig upplevt att Bilar 1 skulle avra olämplig, den ahr min son sett sedan han var 3, hur sk aman kunna gissa att denna skulle vara så här?" vilket jag helt enkelt svarade på. Vad vet jag, du kanske går på bio 1 gång/varannat år så du helt enkelt inte tänkte på att kolla recentioner innan.

De som på olika sätt ansvarar för filmen har rekommenderat att den ses av barn från 7 år. Är man under 7 måste man ha en vuxen i sällskap. Som vuxen borde man väl då ändå tänka efter om just det egna barnet klarar av det eller inte. Alla barn är olika så ja - individuellt ansvar tycker jag gäller om man tar med barn på en film som de enligt de ansvariga egentligen är för unga för.

Att någon har en annan syn på något och talar om det betyder inte att personen ifråga vare sig är på dåligt humör, bitter eller cynisk. Och jag antar att jag hängde lite på FL igår kväll av samma anledning som du - inget bättre för mig helt enkelt.

Ha en fortsatt trevlig helg med dina barn.

• Thalis

Min son älskade den...... och han har ännu inte blivit en mördare eller ens våldsam han är fortfarande samma biltokiga pojke! Han har inte ens reflekterat över att det fanns vapen eller sparkar det enda som är viktig är själva bilarna....

Mamma till A, A, A och V.
Svar på tråden Bilar 2 inte lämplig för små barn!!