Bilar 2 inte lämplig för små barn!!
Har just varit och sett Bilar 2 med min son 4 år gammal. Han älskade BIlar 1 som är en fin film tycker jag, som handlar om vänskap och att acceptera olikheter bland annat. Nu gick vi så och såg Bilar 2 och jag känner mig rätt så förskräckt så här i efterhand. Nästan alla karaktärer hade automatvapen, det förekom grovt våld (sparkar osv.), till och med tortyr(!!). En HELT annan film än BIlar 1. Bilarna är ju tecknade förstås, inget blod eller bilar som jämrade sig av smärta förekom och min son upplevde inte filmen som skrämmande. Han tog på en fyraårings vis till sig helt andra delar av historien, som att någon landade i en lastbil full med bajs i flykten....Han skrattade gott åt alla tokigheter som också fanns med förstås
Men jag känner at det var väldigt mycket som var sååå onödigt i filmen. Det känns som att BIlar 2 är en vuxenfilm, förklädd till barnfilm. Alla ingredienser i en klassisk "spionaction" finns med, det är dessutom ett mycket högt tempo, samt en ganska avacerad historia om oljeindustrin vs miljövänliga drivmedel och ekonomiska vinstintressen. Min son hade ingen aning om vad en spion var när vi gick för att se filmen, så han kunde inte relatera till detta förstås. Han uppskattade filmen väldigt mkt på sitt sätt ändå, men som vuxen är jag kritisk.
Jag har ingen lust att ta skit för att jag satt kvar med min fyraåring genom filmen trots detta. Han hade sett fram emot detta länge och tyckte filmen var bra. Han blev inte rädd och vi kunde prata om vad som hände under tiden då vi var nästan ensamma i salongen. Jag vill med detta bara framföra min kritik mot filmen och berätta för er som ännu inte sett den vad den innehåller. Jag tycker så här i efterhand att den inte är lämplig för små barn, kanske egentligen ännu mindre lämplig för större barn som kan förstå mer av vad som faktiskt sker. Min son blev som sagt inte rädd. Men hade jag vetat vad filmen innehållit hade vi inte gått för att se den.