• Anonym (Jätteorolig!)

Lös i magen.....suck

Sonen har varit lös i magen med diarrér sedan i början av juli. Har varit hos läkaren och hon rådde oss att vänta ut problemet. Enligt henne var det troligtvis en virusinfektion. Glutenallergi, mjölkproteinallergi eller laktosintolerans kunde det inte vara för det stämde inte överens med allmäntillståndet. MEN vad är det då som gör att min son är lös i magen och har diarrér 1-5 ggr om dagen`? Inte ens majsvälling som förut gjorde honom stenhård i magen hjälper. Läkaren vill inte heller göra ett blodprov för att utesluta eventuella sjukdomar. Men jag är glad att jag fick henne att gå med på att lämna in ett avföringsprov för analys i alla fall.

Han är pigg och glad i övrigt. Han sover bra och är inte trött. Han går också upp i vikt som han ska. Han äter det mesta och dricker på läkarens inrådan vatten till maten.

Vad kan man göra för att minska diarrérna och vad kan det vara?

• Svar på tråden Lös i magen.....suck
  • Anonym (Jätteorolig!)

Finns det ingen som har några ideér eller råd?

• Anonym (Jätteorolig!)

Avföringsprov - negativt.

tips på "Stoppande" preparat?

• BVC Sköterskan

Hej, hej!

Hoppas din son blivit bättre i magen.

Jag skulle rekommendera produkter med aktiv bakteriekultur och/eller sempers magdroppar, som hjälper oroliga magar i balans. Bortsett från det är min erfarenhet att för lite fett och/eller för mycket fibrer kan ge lösa avföringar.

Den vanligaste orsaken till diarre hos barn är naturligtvis tarminfektioner, men det utesluter inte att man bör vara observant på olika födoämnesöverkänsligheter som intoleranser och/eller allergier. Speciellt om barnet haft problem under en längre period.

Har han fortsatt problem, tycker jag därför att du skall höra av dig till sjukvården igen.

Mvh Christine

Svar på tråden Lös i magen.....suck