• Anonym (???)

kan man som mamma få alla föräldrardagar???

min sambo vill inte och kan inte ta ut någon föräldrarledighet med vårt barn av flera anledningar som jag inte tänker gå in på här. jag förstår honom och har accepterat detta långt innan vi ens började försökt bli gravida.

nu undrar jag om man på nått sätt kan kringgå så att mamman kan få alla dagarna (även de 60? som går till pappan)

en kompis till mig sa att om man har ensamvådnad från början och inte skriver på för gemensam såfår mamman alla dagar. men de låter konstigt i mina öron.

nån som vet vad som gäller? eller är det endast om fadern är okänd som mamman kan få alla?

• Svar på tråden kan man som mamma få alla föräldrardagar???
  • Emmalinnéa

Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er.

De övriga kan en av er välja att avstå till den andra föräldern. Den som avstått föräldrapenningdagar kan ta tillbaka dagar som det ännu inte betalats ut ersättning för. Du hittar de blanketter du behöver nedan.

Vid flerbarnsfödsel får ni ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första. Vid flerbarnsfödsel kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och få föräldrapenning.

Har du ensam vårdnad om barnet har du rätt till alla 480 dagarna.

Föräldrapenningen kan betalas ut som hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning. Hur mycket föräldrapenning du kan ta ut per dag beror på hur mycket du arbetar i förhållande till normal arbetstid för en heltidsarbetande inom yrket.

från fk hemsida

• Anonym (???)
    Emmalinnéa skrev 2011-08-26 21:03:01 följande:

Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er.

De övriga kan en av er välja att avstå till den andra föräldern. Den som avstått föräldrapenningdagar kan ta tillbaka dagar som det ännu inte betalats ut ersättning för. Du hittar de blanketter du behöver nedan.

Vid flerbarnsfödsel får ni ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första. Vid flerbarnsfödsel kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och få föräldrapenning.

Har du ensam vårdnad om barnet har du rätt till alla 480 dagarna.

Föräldrapenningen kan betalas ut som hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning. Hur mycket föräldrapenning du kan ta ut per dag beror på hur mycket du arbetar i förhållande till normal arbetstid för en heltidsarbetande inom yrket.

från fk hemsida

de betyder alltså att min kompis har rätt?? att jag an få alla dagar om vi inte skriver gemensamvårdnad?

vet du vad som händer om man efter att föräldrardagarna är slut skriver gemensamvårnd? alternativ om man skriver gemensamvårdnad när alla lågnivå dagarna är borta? 
  • Red drum

Ja, rent krasst är det så. Är ni gifta, så får ni gemensam vårdnad no matter what. Men är ni inte gifta har ni möjligheten att inte skriva på gemensam vårdnad och mamman får alla dagar själv. Men ni ska komma ihåg att det finns nackdelar med detta som man kanske inte tänker på i förhand. Pappan har inte rätt till att göra någonting. Söka vård, skriva på papper, ta ut fp, osv. Det är ett ganska plumpt sätt att försöka kringgå en väldigt bra lag, tycker jag. Det finns ingen arbetsgivare som har rätt att neka föräldraledighet och att han inte vill tycker jag bara är förkastligt. Han behöver ju faktiskt inte använda sina dagar om han så inte vill.

• Familjen L

Om ni inte är gifta och du har helt och hållet ensam vårdnad om barnet, så JA då får du alla dagar.

Men är ni däremot gifta, så då kan pappan bara föra över alla dagar förutom de 60 som är öronmärkta till honom.

Älskade barn. Emelinda 0712 och Birk 1102
  • Emmalinnéa
    Anonym (???) skrev 2011-08-26 21:04:41 följande:
    de betyder alltså att min kompis har rätt?? att jag an få alla dagar om vi inte skriver gemensamvårdnad?

vet du vad som händer om man efter att föräldrardagarna är slut skriver gemensamvårnd? alternativ om man skriver gemensamvårdnad när alla lågnivå dagarna är borta? 
    ja ni måste ju gå till socialen för att skriva på gemensamvårdnad annars får han inte ta ut sina dagar alls men då är han inte vårdnadshavare för erat barn.. Så antar din kompis har rätt men jag vet inte vad som händer om ni vill ändra det senare.
  • Anonym (???)
    Red drum skrev 2011-08-26 21:05:58 följande:
    Ja, rent krasst är det så. Är ni gifta, så får ni gemensam vårdnad no matter what. Men är ni inte gifta har ni möjligheten att inte skriva på gemensam vårdnad och mamman får alla dagar själv. Men ni ska komma ihåg att det finns nackdelar med detta som man kanske inte tänker på i förhand. Pappan har inte rätt till att göra någonting. Söka vård, skriva på papper, ta ut fp, osv. Det är ett ganska plumpt sätt att försöka kringgå en väldigt bra lag, tycker jag. Det finns ingen arbetsgivare som har rätt att neka föräldraledighet och att han inte vill tycker jag bara är förkastligt. Han behöver ju faktiskt inte använda sina dagar om han så inte vill.

som sagt anledningen till varför kan inte vill och kan tänker jag inte gå in på här heller. säger ner om de som kommenterar de ändå än om han när ni inte vet anledningen.

han kan visst ta ut tex vård av barn om han inte har vårdnad... man kan ansöka om de i fall inte mamman kan det kan vem om helst göra. mormor. faster morfar.. minns inte exakt vad de heter men den biten skulle lösa sig.  
  • Red drum

Fp och vab är två olika saker. Jag må vara trångsynt, men en man som inte vill stanna hemma med sitt barn känns väldigt out of the question för mig. Hur som helst; ja, ni kan kringgå detta genom att inte skriva på för gv.

• pigglet

JAg har för mig att ngon skrivit något om att OM det skulle hända dig något, tex att du omkommer i en olycka, så får inte pappan vårdnaden om barnen heller. Eftersom han "inte är pappan"... Kolla upp om det stämmer.

Men du - det är ju inte så många dagar det handlar om? 60 dagar x några hundra? Är det verkligen värt det? JAg kan tänka mig att det här kommer bli en vanlig fråga när de kvoterar föräldraförsäkringen tex 1/3 låsta till båda föräldrarna. Men för 60 dagar? 

• Anonym

Hur är det möjligt att man under 8 år inte vill vara med sitt barn? Att man är beredd på att ge upp vårdnaden för att slippa.

• Cia o krabaten

Utan att lägga mig i erat val av fördelning av FP TS så kan jag komma med ett tips bara.

Pappan kan ta ut FP på er gemensamma semester isf semesterlön från sitt jobb.
    Den lönen kan han ju istället få ut i pengar från jobbet.
    På så sätt använder han ju iaf dagarna, men då måste han ju vara med barnet den tid han tar FP, men om ni då har semester tillsammans så kanske det funkar iaf?

• Anonym

Om pappan har inkomst i ett annat land (dvs betalar inte skatt inte i Sverige) kan mamman också få alla föräldradagar även om man har gemensam vårdnad. Jag vet av egen erfarenhet. Missförstå mig rätt nu alla - denna pappa är hemma mer än de flesta föräldrar tack vare sitt jobb trots att han inte kommer att ta ut en enda dag i föräldrapenning...

• lovelight

Som Cia o krabaten skriver kan väl pappan spara dagarna till sommar, jul, påsk eller någon annan gång han vill vara ledig med barnet? De 60 pappadagarna måste ju inte tas ut alla på en gång, utan kan sparas tills barnet är 7-8 år.

• Anonym

Som flera säger så får du alla dagarna om du har ensam vårdnad. Dock tycker jag att det är ett vääääldigt högt spel för ynka 60 föräldradagar som han dessutom har 8 år på sig att ta ut.

Ni bör undersöka saken NOGA innan ni bestämmer er. Vad händer exempelvis om TS skulle dö? Någon som vet?

• elmadumle

Han kan ju skriva över alla sina dagar utom just de 60 dagarna om ni har gemensam vårdnad, 60 dagar på 8 år måste han väl ändå kunna ta ut?

• Queenie70

Vårdnaden och faderskapet har till att börja med inte med varandra att göra. Han är fortfarande FAR även om du har ensam vårdnad. Om ni väntar med att skriva på gemensam vårdnad så får du ALLA dagar. Sedan när dagarna är slut beställer man helt enkelt tid på familjerätten och skriver på gemensam vårdnad. Inga konstigheter. Och även om du skulle gå och dö, så är det INTE så att socialtjänsten skulle skilja barn och far åt och placera hos främlingar bara för att ni inte råkar ha gemensam vårdnad. Så det är inget man behöver bekymra sig om.

• CeeJay

Som många andra skriver så får DU alla dagarna om du har ensam vårdnad.

Även om jag inte ska lägga några egna åsikter i mitt inlägg så känner jag ändå att jag måste upplysa er om att den förälder som har vårdnaden har all juridiskt ansvar för barnet och den andra föräldern har alltså inte det. Tänk er noga för om hur ni ska lösa det om du tex (gud förbude) lämnar jordelivet - pappan har då automatiskt inte alltid "rätt" till barnen, varken skyldigheter eller rättigheter.

Om ni absolut inte kan lösa det på annat sätt så måste ni prata om det och vara medvetna om det. Om ni dessutom ändå har gemensam vårdnad så handlar det ju "bara" om 60 dagar dvs 2 månader som försvinner i tjänstledighetsrätt för pappan (som har ju i princip kan låta passera bara om han inte ändrar sig på 8 år). Att ha gemensam vårdnad med de skyldigheter och rättigheter kanske kan vara värt dessa 60 dagar i slutändan.

Svar på tråden kan man som mamma få alla föräldrardagar???