• Anonym (vi)

Äktenskapsförord

Vi vill ha äktenskapsförord. Finns det några fallgropar man ska tänka på?

Vår situation:
    Jag har några hundratusen på banken.
    Min sambo har en bostadsrättslägenhet och en sommarstuga.
    Han har ett barn sedan tidigare.

Om vi skiljer oss ska alltså han få behålla allt han hade innan vi gifte oss. Men om han dör så vill jag ju försöka behålla lägenheten men jag måste ju förstås köpa ut hans barn. Om min sambo dör först, så undrar jag om barnet kommer ärva en del av de tillgångarna som enbart är skrivna i mitt namn? 

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Anonym

Innan vi gifte oss skrev vi äktenskapsförord. Vi fick hjälp av vår banks jurist. Det kändes bra att få bolla med någon som var kunnig i ämnet. Var heller inte så dyrt som om man skulle gå till Familjejuristerna el liknande. Kommer tyvärr inte ihåg allt han sa så att jag kan svara på din fråga men råder er att ta hjälp av en jurist.

• Anonym (vi)

Så man kan göra det via banken?

• Anonym

Ja, på vår bank i alla fall. Vi har Handelsbanken.
    Min man har också barn sedan tidigare och juristen hjälpte oss med alla foromuleringar. 

• Anonym

Oj skall vara formuleringar så klart Glad

• Anonym (vi)

Minns du vad det var ni ville skydda?

• Anonym

Han hjälpte oss även med testamente just med tanke på särkullsbarnen, så att jag, om han dör, inte behöver flytta ifrån huset osv.

Vet inte varför #1 blev  som om jag skulle vara arg, för det är jag inte Solig

• Anonym

I äktenskapsförordet skyddade vi vår respektive konton, fonder, han sitt hus. Sedan som jag skrev i tidigare inlägg, ett testamente för att skydda mig att kunna bo kvar. Särkullsbarn har ju rätt att få ut en viss del direkt men man kan i testamente skriva bort arvet så att det betalas ut efter min död.
    Din mans barn kan aldrig ärva det som st år endast på dig.

• Anonym (vi)
    Anonym skrev 2011-08-26 22:35:10 följande:
    Han hjälpte oss även med testamente just med tanke på särkullsbarnen, så att jag, om han dör, inte behöver flytta ifrån huset osv.

Vet inte varför #1 blev  som om jag skulle vara arg, för det är jag inte Solig
    Menar du att ni ordnade så att din man testamenterade hälften av sin del så att du inte skulle behöva köpa ut särkullsbarnen för så mycket? För man måste väl alltid köpa ut dem ändå?
  • Anonym (vi)
    Anonym skrev 2011-08-26 22:39:35 följande:
    I äktenskapsförordet skyddade vi vår respektive konton, fonder, han sitt hus. Sedan som jag skrev i tidigare inlägg, ett testamente för att skydda mig att kunna bo kvar. Särkullsbarn har ju rätt att få ut en viss del direkt men man kan i testamente skriva bort arvet så att det betalas ut efter min död.
    Din mans barn kan aldrig ärva det som st år endast på dig.
    Kan man göra så att det inte får ut någonting om din man dör? Var inte barnen tvugna att godkänna det beslutet?
  • Anonym

Särkullsbarn har alltid rätt till sin lagliga lott. Genom testamente kan man dock "förskjuta" hälften av den lagliga lottens utbetalning tills makan/maken dör. I praktiken kan den efterlevande leva upp allt och när denne dör finns det inget kvar att ärva beroende hur man formulerar det i testamentet. Tror det formuleras något som "inga restriktioner" eller liknande.

• Anonym (vi)

Hur dyrt tror ni att det blir med ett äktenskapsförord och kompletterande testamente om man vill ha ett som är lite figursytt?

Svar på tråden Äktenskapsförord