• ladyS

Behöver förslag på labbrapport.

Hej!

Jag läser Naturkunskap och ska göra en valfri labbrapport. Jag har funderat och funderat vad jag ska hitta på men det står still i huvudet och jag kan inte komma på vad jag ska skriva om.
    SNÄLLA kan ni komma med förslag på experiment jag skulle kunna göra? Har ni några idéer. Det behöver inte vara avancerat.

Önskar att någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Behöver förslag på labbrapport.
  • Millicent

Hur menar du? Ska du komma på en laboration eller vad?
    på vilken nivå läser du? Vad har ni fått för instruktioner?

• solana

Du kanske räkna på hur länge man kan duscha med en 50 literstank innan varmvattnet tar slut?

Eller experimentera med ytspänning.

Eller hur lång tid tar det att förbränna en påse chips.
    Många vardagsmoment kan användas till att räkna på. 

• ladyS

Tack alla.

Alltså jag läser upp mitt betyg i Naturkunskap A på komvux.

Läraren visade ett exempel på labbrapport där uppgiften gick ut på att man skulle få pendeln att pendla snabbare. Hon hade en meter lång snöre som hon hängde i taket. Hon hängde ett hänglås i snöret och så skulle man ta tid på 10 pendlingar. Sedan hängde hon ett till hänglås i snöret och vi tog tiden igen. Efter att hon hängt det tredje hänglåset i snöret kunde vi konstatera att den inte pendlade snabbare för att det var mer tyngd. Hon kortade då snöret och då visade det sig att den pendlade snabbare.
    Slutsats: Vikten har ingen betydelse för hur fort den pendlar, det är längden på snöret som har betydelse.

Det är något liknande jag ska göra. Alltså inte samma som hon visade fast något annat experiment. Ex. "Hur får jag ägget att stå upp?" "Vad händer om jag blandar rött med vitt?" Ja nu var det dåliga exempel jag tog upp men hoppas ni förstår hur jag menar.

• ladyS

Min man hade ett förslag att jag skulle så krasse i likadana fat fast med olika innehåll. Ex. ett fat med gjord, ett med blött bomull och ett med blött tidningspapper, sedan skulle jag jämföra resultaten.
    Jag vet ej om jag tycker att detta är ett bra förslag då jag är säker till 99% att krassen kommer att gro oavsett metod + att labbrapporten ska vara inlämnad senast den 4/9 så det är ont om tid. Jag skulle vilja ha ett experiment där jag kan se skillnad. "Gör jag såhär, blir det så, gör jag istället på detta viset, blir det så."

• fuzzyvannelli

Du kan ju göra experimentet med att få DNA ur en banan? Det kommer jag ihåg var ett enkelt experiment - men det ger nog ett schysst betyg.
    Jag är osäker på om jag gjorde det i Biologi A eller Nk A/B.
    Det finns en massa info på nätet, till och med förklaringar till varför, hur och vad.

Lycka till!    

• mialee1

Om du vill ha en lab. som påminner om det din lärare gjorde skulle du kunna göra en där du undersöker tyngdaccelerationen.
     Ett föremål vid jordytan är ca 9,8 m/s2 oavsett vikt på föremålet. Det är därför en fjäder och en elefant kommer komma ner samtidigt om du kastar dem från ett våningshus (förutsätt att vi bortser från störande faktorer som vind och friktion och låtsas att det är vaccum).

Du kan lätt visa detta med en lab då du tar olika föremål, t.ex en papperstrut, en kula, ett ihopknycklat papper och kanske något mer. Mät upp en höjd, helst över 2m, gärna mer. Be en "assistent" släppa två föremål åt gången från uppmätt höjd och kontrollera själv att de slår i backen samtidigt.

Du gör en tabell där alla föremål "tävlar" mot alla. Självklart kan du ta tid för att visa att de slår i backen så gott som samtidigt. Upprepa varje försök minst tre ggr för att visa att du garderar för felmarginaler.

Äpple

• mialee1

"Ett föremåls ACCELERATION vid jordytan är ca 9,8 m/s2 oavsett vikt på föremålet..." skulle det stå

• ladyS

Tack för svaren. Det skulle kunna va något. Har tänkt på det själv det där med saker som faller.
    Det där med bananen var ju också bra förslag då jag så småningom ska göra flera labbrapporter.

Jag tar tacksamt emot fler förslag.Glad

• Kazeer

Du kan plantera majskorn. Pappmugg, jord, majskorn.

En mugg ställer du ljust och varmt (rumstemperatur) och vattnar.
    En mugg ställer du ljust och kallt och vattnar.
    En mugg låter du stå ljust och varmt men vattnar inte.
    En mugg låter du stå mörkt och varmt och vattnar.
    I en mugg ersätter du jorden med hushållspapper, låter stå ljust och varmt och vattnar.

Låt experimentet fortgå 2-3 veckor och läs av vad som händer regelbundet. Dra slutsatser om vad som behövs för att ett frö ska gro och en planta växa.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ladyS
    Kazeer skrev 2011-08-27 11:10:47 följande:
    Du kan plantera majskorn. Pappmugg, jord, majskorn.

En mugg ställer du ljust och varmt (rumstemperatur) och vattnar.
    En mugg ställer du ljust och kallt och vattnar.
    En mugg låter du stå ljust och varmt men vattnar inte.
    En mugg låter du stå mörkt och varmt och vattnar.
    I en mugg ersätter du jorden med hushållspapper, låter stå ljust och varmt och vattnar.

Låt experimentet fortgå 2-3 veckor och läs av vad som händer regelbundet. Dra slutsatser om vad som behövs för att ett frö ska gro och en planta växa.
    Det var jättebra förslag. Kanske kan börja med den nu då jag ska göra fler labbrapporter senare. Den första ska vara inlämnad den 4/9.
Svar på tråden Behöver förslag på labbrapport.