• Venna

Hur ofta är det rimligt att renovera tycker ni?

Jag och sambon är lite oense om det här med renovering. Vi har het olika syn på vårt hem.

Vi köpte hus för 6 år sedan som vi fixade till då, mycket blev ganska snabba val (huset var inrökt, så det var tvunget att göras innan vi flyttade in) och vi hann inte riktigt känna oss för hur vi ville ha det. Vi har inte lagt ut några enorma summor på renoveringen, iallafall inte den invändiga renoveringen.

Så småningom ska vi byta kök och renovera badrummet, men det är några år kvar dit.

Jag vill måla om i sovrummet för jag inte gillar tapeten vi valde för 6 år sedan, den passar inte med den "röda tråd" och stil som vi lyckats få till i resten av huset. Sambon tycker absolut inte att det är rimligt att måla om rummet redan, när vi nyss tapetserade det.

Han tycker absolut inte att det är rimligt att renovera (måla om/tapetsera) ett rum efter 6 år. Egentligen inte efter 10 år heller, men vid 10 år drar han gränsen för vad som är rimligt. Om det inte är extremt slitet förstås.

Vad tycker ni?

Hur ofta renoverar ni hemma?

• Svar på tråden Hur ofta är det rimligt att renovera tycker ni?
  • stjierna

Jag målar om väggar när jag får lust. Vi har bott i vårt nuvarande boende i ca 3,5 år o jag har redan hunnit måla sovrum tre ggr sen dess o vardagsrum två gånger. Lite färg är ju inte något som kostar storkovan o det känns så nytt o fräscht efteråt! :)

• Deo

Mitt går i vågor, det blir nytt helt enkelt när jag tröttnat på något... Ibland har det gått ett år, någon gång 5-6 år. Tio år är rätt mycket, den normen har de i hyreslägenheter (iaf där jag har bott) och tapeten är rätt så sunkig mt slutet, inte skoj alls.

• Venna

Tack

Precis så säger jag till honom, att inom hyresbolag är normen 10 år. Visserligen slits det ju mer i en lägenhet med in- och urflyttning, men ändå.

Jag tycker att ett hem är i ständig förändring. Jag vill bo i ett hem som jag trivs i och är beredd att lägga både lite pengar och tid på att ha det snyggt.

Dock håller jag med honom om att det kanske är nödigt att måla om sovrummet just nu, eftersom vi har en del andra projekt på huset som behöver göras, fixa matkällare osv. Men jag tycker inte att det ena måste utesluta det andra.

Han kan inte riktigt förstå varför jag så gärna ville ha huset om jag ändå inte tycker att det är fint, medan jag ser potentialen att göra det ännu finare, till ett hem som vi trivs i, som passar oss.

• Hannah76

För mig är att måla om eller tapetsera inte att renovera. Det är  något vi har gjort rätt ofta.

• La Lola
    J1983 skrev 2011-08-27 07:40:15 följande:
    när man har lust o råd antar jag?
    Håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lavish

Jag tycker ca 5 år är rimligt. Dock kanske inte rimligt att göra om varenda skrymsle av huset totalt vart 5 e år. Men några rum där ni inte är nöjda, helt klart rimligt. Att måla om är ju heller inget stort jobb eller någon stor summa.

Däremot tycker jag INTE det är rimligt att göra om så ofta man har "lust och råd". Jag hade inte tyckt det kändes sunt och rimligt att totalrenovera hela huset var 3-6e månad bara för nöjes skull. Den arbetsinsatsen kan användas bättre och dessutom känns det inte alls miljövänligt.

• HEARM

måla o tapesera om kan man göra hur ofta man har råd o lust med. det är inte o renovera för mig. renovera är lite större jobb tex byta golv, sätta in en ny vägg, göra om köket hel mm

• Venna

Det verkar som att mina åsikter inte är helt orimliga iallafall. Jag tycker inte heller att det är nödvändigt att byta stommar i kök och totalrenovera badrum efter 5-6 år, men att sätta upp en fondvägg, måla om eller tapetsera ett rum efter 6 år tycker jag är ok.

Vi bor ganska stort, så sambon räknade snabbt ut att om vi ska renovera varje rum vart tionde år så är det ett rum varje år som ska renoveras. Han höll på att smälla av när han insåg det, medan jag tycker att det inte alls är särskilt betungande.

Hur gör ni med möbler osv? Hur ofta köper ni nytt, ex köks/matsalsmöbler, soffa, tv-bänk osv?!

• Deo
    Venna skrev 2011-08-27 14:51:12 följande:

Hur gör ni med möbler osv? Hur ofta köper ni nytt, ex köks/matsalsmöbler, soffa, tv-bänk osv?!
    Det är också när jag vill ha nytt och/eller att det behövs nytt (om resurserna finns givetvis).
    Har kört med lite olika "teman" i lägenheten. En period hade jag dille på svart och metall, sen en period med glas, shabby chic och nu har jag "latte".
    En gång hade vi en soffa typ ett halvår, nästa i typ 6 år, nuvarande i ett år... beror helt på hur nedsutten den är eller om den matcher de nymålade väggarna eller ej. :)
  • Mamsis

Tja, jag känner en som sååå gärna ville ha sovrummet i en viss färg, hennes man var gullig och köpte den färgen, målade om så det var klart när hon kom hem efter sitt helgjobb och hon avskydde färgen så mycket att de dagen efter målade om igen. Det blev inte som hon hade tänkt sig.

Iaf, vill man måla om ska man måla om, frågan är om din man gillar tapeten ni har nu och inte vill ha det annorlunda, då får ni kompromissa.
    Är det kostnaden han opponerar sig emot kostar 10 l bra färg på Krauta 180 kr. Visserligen endast vit men det är ju oftast det folk vill ha. Vill man ha en annan färg är det väl runt 3-500 man får betala beroende på stl på rummet. Du kan ju avstå från något annat istället om han anser att man inte lägger pengar på att måla om efter 'bara' 6 år.

Svar på tråden Hur ofta är det rimligt att renovera tycker ni?